شناسهٔ خبر: 34906975 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با وجود گلایه یک‌ماه پیش روحانی از گرانی گوشت

قیمت گوشت رکورد 130 هزار تومان را هم شکست!

در شرایطی که یک‌ماه پیش رئیس‌جمهور از گرانی 30 درصدی گوشت گلایه کرده بود، طی روزهای اخیر مجددا قیمت گوشت افزایش یافت و حتی رکورد کیلویی 130 هزار تومان را هم شکست.

صاحب‌خبر -




سرویس اقتصادی-

قیمت گوشت بعد از آرامش نسبی‌ای که از اردیبهشت ماه امسال پیدا کرده بود مجددا افزایش یافت. عبور قیمت گوشت از 100 هزار تومان در اواخر سال گذشته باعث شد موجی از نگرانی‌ها درخصوص مصرف گوشت به وجود بیاید، با این حال با کاهش قیمت هرکیلو گوشت در چهار ماه اخیر به حدود 85 هزار تومان، مقداری آرامش به بازار برگشت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، با وجود وعده‌های مسئولان برای کاهش قیمت گوشت قرمز اما در روزهای اخیر قیمت گوشت گوسفندی نه تنها پایین نیامد بلکه گرانتر هم شد؛ به طوری که هرکیلوگرم از این محصول 102 هزار تومان تا 130 هزار تومان به فروش می‌رسد.
قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز سردست گوسفندی در میادین میوه و تره بار 102 هزار تومان، گوشت گوساله سردست(لخم) 82 هزار تومان و گوشت گوساله ران(لخم) 85 هزار تومان است. گوشت ران در بازار آزاد نیز 116 هزار تومان است هر چند که این محصول در برخی از فروشگاه‌ها  تا 130 هزار تومان تومان نیز به فروش می‌رسد.
جالب اینجاست که روز نخست مرداد ماه حسن روحانی، رئیس‌جمهور با اشاره به اظهارات وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه درحال حاضر حداقل 30 درصد قیمت گوشت اضافه است، گفته بود: «در مقطعی و بیشتر براساس شایعات مربوط به صادرات دام زنده از کشور، قیمت گوشت افزایش یافت اما باوجود اقدامات خوبی که در زمینه واردات دام انجام شده، قیمت گوشت هنوز متعادل نیست. مشخص است که اینجا با مشکلی مواجه هستیم که باید آن را حل کنیم زیرا اگر اجحافی صورت گیرد از دامدار گرفته تا مردم، همه متضرر خواهند شد.»
اظهارات روحانی که حاکی از گران بودن 30 درصدی قیمت گوشت در اوایل مرداد (با قیمتی حدود 90 هزار تومان) بود، در شرایطی است که حالا با گذشت یکماه از آن، نه تنها گرانی مذکور از بین نرفته بلکه قیمت هر کیلو گوشت مجددا به کانال 100 تومان برگشته و حتی در مواردی تا 130 هزار تومان هم افزایش یافته است!
همان طور که شخص رئیس‌جمهور ‌اشاره کردند، «اینجا با مشکلی مواجه هستیم که باید آن را حل کنیم»، اما ایشان ادامه ندادند که مسئولیت حل این مشکل مگر برعهده نهادی غیر دولت است؟ در حقیقت، مگر دلیل دیگری بجز اینکه دستگاه‌های ذی‌ربط به وظیفه خود عمل نمی‌کنند وجود دارد که بر اساس آن، «همه متضرر خواهند شد.»
اتفاقات اخیر در زمینه قیمت گوشت در شرایطی رخ داده که حدود 10 روز تا فرارسیدن محرم باقی مانده و بسیاری از هیئت‌های عزاداری امام حسین(ع) مشغول تهیه ارزاق مورد نیاز برای غذای نذری می‌باشند. به عبارتی در شرایطی که نیاز به اقلامی مانند گوشت شدت می‌گیرد، افزایش قیمت‌ها نیز موجب فشار بر این هیئات خواهد شد.
از طرفی، دلیل خاصی برای این افزایش قیمت وجود ندارد، چراکه قیمت گوشت در شرایط کنونی که عمده تولید گوشت ما در داخل صورت می‌گیرد ارتباطی با تحریم نداشته و همچنین با توجه به ثبات نرخ دلار در دو ماه اخیر نمی‌توان آن را به افزایش قیمت ارز نسبت داد.
بر همین اساس، سؤالی که مسئولین دولتی باید به آن پاسخ دهند این است که مگر چه اتفاقی افتاده که قیمت گوشت این همه افزایش یافته است؟ شاید عده‌ای با فرصت‌طلبی تلاش دارند قیمت گوشت را بالا ببرند اما نباید فراموش کرد که حتی اگر این حرف درست باشد ناشی از غفلت مسئولین می‌باشد.
قیمت مرغ کاهش یافت
برخلاف گوشت که این روزها روند افزایشی به خود گرفته، مهدی یوسف خانی، رئیس‌اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه در چند روز آینده قیمت مرغ به نرخ مصوب خواهد رسید، به خبرگزاری ایسنا گفت: از چند روز گذشته سیر نزولی قیمت‌ها آغاز شده است.
وی با بیان اینکه هیچ‌گونه مشکلی در تأمین و عرضه نهاده دامی وجود ندارد، افزود: قیمت ۸۵۰۰ تومان برای مرغ زنده که از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط تعیین‌ شده، قیمت مناسب و قابل قبولی است که در زمان تعیین قیمت، کارشناسان و نمایندگان مرغداری‌ها رضایت خود را اعلام و حضور داشتند.
رئیس‌ اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی ادامه داد: اما به دلیل آنکه مرغداران در سه ماه ابتدایی سال متضرر شدند اصرار داشتند برای جبران ضرر گذشته، در دو ماه اخیر مرغ خود را 2000 تومان گران‌تر از نرخ مصوب عرضه کنند که این اتفاق جبران ضرر گذشته شد و این اتفاق در حالی رخ داد که عرضه کم بود و مرغدار توانست نظر خود را عملی کند.
یوسف خانی اضافه کرد: قیمت، بیش از هر فاکتور دیگری متأثر از میزان عرضه و تقاضا است و از دو سه روز گذشته میزان تولید افزایش و قیمت مرغ کاهش‌ یافته است. در چند روز آینده قیمت‌ها به نرخ مصوب خواهد رسید و مشکلی از بابت عرضه بیش از نیاز بازار وجود ندارد.
به گفته وی، اقلام مختلف مرغ همچون سینه، فیله و... تابعی از قیمت مرغ است و به‌طور حتم قیمت اقلام مختلف مرغ نیز کاهش می‌یابد. طی دو هفته آینده که ماه محرم آغاز و حجم تقاضا افزایش می‌یابد، بازار با توجه به نرخ مصوب آمادگی کامل برای پاسخگویی به حجم تقاضا در ماه محرم را دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما