شناسهٔ خبر: 34886065 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات سوریه؛

آزادسازی کامل خان شیخون/ حمله تروریست‌ها به محله «جمعیه الزهراء» در حلب

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- ارتش سوریه، شهر خان شیخون در شمال غرب سوریه را به کنترل خود درآورد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه ، ارتش سوریه شهر خان شیخون در شمال غرب سوریه را به کنترل خود در آورد.
در همین حال خبرگزاری «اسپوتنیک» هم به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد که ارتش سوره کنترل شهرک راهبردی خان شیخون در ریف جنوبی ادلب را به طور کامل در دست گرفته است.
یک منبع میدانی سوریه روز پنجشنبه به وبگاه خبری «اسپوتنیک» گفت که ارتش سوریه کنترل شهر «خان شیخون» در ریف جنوبی ادلب را به دست گرفت و عملیات پاکسازی و مین زدایی آنجا را آغاز کرد.
این منبع گفت: «امروز صبح ، ارتش سوریه کنترل شهر خان شیخون را به طور کامل به دست گرفت و هم اکنون در حال انجام عملیات پاکسازی و خنثی سازی کردن مین‌های کاشته شده توسط تروریست‌ها است.»
به گفته این منبع، با تسلط ارتش سوریه بر خان شیخون، مناطق کفر زتا، اللطامنه، مورک و لطمین در ریف شمالی حماه هم به طور ضمنی در کنترل ارتش سوریه است.
آزادسازی خان شیخون، گام نخست برای بازگشایی مسیر بین پایتخت اقتصادی سوریه (حلب) با پایتخت سیاسی این کشور (دمشق) است. اما از نظر نظامی، باعث خواهد شد که ارتش سوریه به راحتی بتواند به سمت شمال یعنی «کفرسجنة» و «معرة النعمان» پیشروی کند؛ منطقه‌ای که حلقه وصل مسیرهای بین‌المللی سوریه به سمت شمال، جنوب، شرق و غرب است.
همچنین تسلط ارتش سوریه بر خان شیخون به معنای تسلط کامل بر منطقه‌ای به وسعت صدها کیلومتر مربع از ریف شمالی حماه از جمله منطقه موسوم به «مثلث مرگ» است؛ مثلثی که شهرکهای «الزکاة»، «اللطامنة» و «کفرزیتا» را به هم وصل می‌کند و با آزادی الزکاه، یک ضلع آن آزاد شد.

گروه نزدیک به معارضان سوریه آزادی «خان شیخون» را تأیید کرد
نیروهای ارتش سوریه دیروز (چهارشنبه) بدون درگیری و بعد از فرار گروه‌های تروریستی از شهر «خان‌شیخون» وارد این شهر شدند و کنترل آن را کاملا به دست گرفتند.
مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» که وابسته به مخالفان بوده و مرکز آن در شهر لندن است، سیطره کامل ارتش سوریه بر این شهر را تأیید کرد.
«رامی عبدالرحمن»، مدیر این مرکز چهارشنبه‌شب (30 مرداد) همچنین گفت که روستاها و شهرک‌های واقع در ریف شمالی حماه همچنان تحت اشغال گروه‌های مسلح قرار دارد و گروهک «هیأت تحریر الشام» (جبهه النصره سابق) در این منطقه به محاصره در آمده است.
گروه‌های تروریستی حاضر در شهر خان‌شیخون طی روزهای گذشته با پیشروی ارتش سوریه، ترجیح دادند به جای مقابله با این پیشروی‌ها و از بیم محاصره شدن در این شهر، به داخل استان ادلب عقب‌نشینی کردند.

گسترش کنترل ارتش سوریه بر حومه جنوبی ادلب
ارتش سوریه دامنه کنترل خود را بر حومه جنوبی ادلب گسترش داد و خسارات فراوانی به گروههای تکفیری از جمله گروه تروریستی جبهه النصره وارد کرد.به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه؛ نیروهای ارتش, تعداد زیادی از تروریستهای گروه جبهه النصره را به هلاکت رساندند یا زخمی کردند.یگان های ارتش سوریه عملیات نظامی خود را ضد جبهه النصره و دیگر تروریستهای وابسته به این گروه تروریستی در مناطق خان شیخون و التمانعه ادامه دادند و دامنه نفوذ و کنترل خود را بر حومه جنوبی ادلب گسترش دادند.
یگان هایی از ارتش سوریه با گروه های تروریستی در محور راهبردی تل ترعی که بین شهرک های التمانعه و بورک واقع است به شدت درگیر شدند. این درگیری ها به هلاکت و زخمی شدن شماری از تروریستها و فرار باقیمانده های آنان به سمت شهرک التمانعه منجر شد. تروریستها با فرار از مناطق درگیری, ضمن بر جا گذاشتن انواع سلاح و مهمات خود ، حتی اجساد کشته های خود را بر زمین رها کردند و از مناطق درگیری گریختند.یگان های ارتش همچنین محور های تحرکات و خطوط تدارکاتی گروه های تروریستی را که تلاش می کردند به تروریستهایی که در اطراف منطقه خان شیخون شکست خورده کمک رسانی کنند هدف قرار دادند.
این حملات به انهدام بخشی از تجهیزات نظامی تروریستها و نیز کشته و زخمی شدن تعدادی از تروریستها نیز منجر شد.
همزمان تروریستها, خسارات فراوان جانی و تسلیحاتی پس از درگیری با ارتش سوریه متحمل شدند زیرا یگان های توپخانه ای ارتش با سلاحهای سنگین, استحکامات دفاعی تروریستها را در اطراف مناطق معره النعمان و ترمله در حومه جنوبی ادلب گلوله باران کردند.همچنین نیروهای ارتش سوریه در دو روز گذشته علیه پایگاه ها و مواضع استقرار تروریستها در حومه جنوبی ادلب عملیات انجام دادند و خسارات فراوانی به آنها وارد کردند و دامنه تسلط خود را در اطراف شهر خان شیخون گسترش دادند.

هدف ارتش سوریه پس از خان شیخون کجاست؟
گروههای تروریستی مسلح نیز در برابر پیشروی ارتش سوریه، عقب نشینی کرده و برخی از آنان تلاش کردند تا در نقاط کنترل ترکیه که آنکارا از آنجا برای جلوگیری از سقوط خان شیخون به افراد مسلح امدارسانی کرده است، پناه بگیرند اما جنگنده های سوریه آنجا را بمباران کردند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز بر حضور نظامیان روس در ادلب و آمادگی آنان برای نشان دادن واکنش های محتاطانه به هر گونه تجاوز تروریست ها تاکید کرد و گفت: اگر تروریست ها به حملات خود به ارتش سوریه و غیرنظامیان و پایگاه هوایی حمیمیم روسیه ادامه دهند با واکنش فاطع و سختی روبرو خواهند شد.
"باسل شرتوح "؛ خبرنگار میدانی العالم در سوریه نیز درباره آخرین تحولات سوریه گفت: "ارتش سوریه تا مناطق محل تجمع تروریست ها در اللطامنه، کفرزیتا، الصیاد و مورک یعنی محل تسلط جیش العزه و منطقه کنترل ترکیه 2 کیلومتر فاصله دارد و تا این لحظه نیز از سرنوشت منطقه کنترل ترکیه خبری در دست نیست. این در حالی است که بمباران کفر سجنه ،شیخ مصطفی ،جرجناز توسط جنگنده های روسیه و سوریه ادامه دارد و و مانع از رسیدن کمک ها به تروریستها در مناطق دیگر شده است."

حمله تروریست‌ها به محله «جمعیه الزهراء» در حلب
گروه‌های تروریستی با حملات خمپاره‌ای و موشکی محله مسکونی «جمعیه الزهراء» شهر حلب را هدف قرار دادند.
تروریست‌های تکفیری به سوی محله شیعه‌نشین «جمعیه الزهراء» در شهر حلب خمپاره و موشک شلیک کرده‌اند که منجر به وارد آمدن خسارت‌هایی شده است.
وبگاه خبری روسیا الیوم، گزارش داد، درگیری بین ارتش سوریه و تروریست‌های جبهه النصره در محله جمعیه الزهرا و در نزدیکی مزارع الملاح در شمال غربی شهر حلب جریان دارد.

نخستین اقدام عملی ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه
وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که اولین مرحله از توافق ایجاد منطقه امن در شمال سوریه از چهارشنبه (30 مرداد) آغاز می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزارت دفاع ترکیه شامگاه چهارشنبه طی بیانیه ای بعد از مکالمه تلفنی «حلوصی آکار»، و «مارک اسبر»، وزرای دفاع ترکیه و آمریکا، اعلام کرد که مرحله اول توافق طرفین آغاز شده است.
وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که آکار و اسبر طی این تماس تلفنی بر ضرورت ایجاد منطقه امن در شرق فرات واقع در شمال شرقی سوریه بر اساس جدول زمانی اعلام شده تأکید کردند.
بر اساس این گزارش، دو طرف همچنین بر برگزاری جلساتی بین هیأت های نظامی دو طرف در سریعترین زمان ممکن در آنکارا، پایتخت ترکیه تأکید کردند تا زمینه برای اجرای مراحل بعد منطقه امن فراهم شود.
«ابراهیم کالین»، سخنگوی رسات جمهوری ترکیه نیز در مورد این توافق با آمریکا گفت که به‌زودی گشت‌های نظامی مشترک بین ترکیه و آمریکا در شرق فرات سوریه مأموریت‌های خود را آغاز خواهند کرد.
آمریکا و ترکیه اخیرا به توافق رسیده‌اند که در راستای درخواست‌های آنکارا برای دور کردن تهدید‌های تروریستی از مرزهای جنوبی خود، منطقه امنی در امتداد این مرزها با سوریه و به عمق 30 الی 40 کیلومتر ایجاد شود و شبه‌نظامیان کرد از مرز دور شوند.

نظر شما