شناسهٔ خبر: 34877209 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

اندیشکده «رَند»: کره شمالی می‌تواند تا سال آینده ، ۱۰۰کلاهک اتمی داشته باشد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: نتیجه تکان‌دهنده گزارش ژانویه ۲۰۱۹ اندیشکده RAND حاکی از آن است که کره‌شمالی تا سال ۲۰۲۰میلادی می‌تواند ۱۰۰کلاهک اتمی داشته باشد.
به گزارش پایگاه نشنال اینترست، اندیشکدهRAND مستقر در کالیفرنیا که روابط نزدیکی با ارتش آمریکا دارد در گزارش ژانویه ۲۰۱۹خود یک واکنش جامع به تهدید کره شمالی را توصیه کرده و گفت: آمریکا و متحدانش در منطقه از جمله چین باید علاوه بر اقدامات دیپلماتیک چند جانبه برای متوقف کردن پیشرفت اتمی کره شمالی اقداماتی را برای کاهش خطر برنامه اتمی پیونگ‌یانگ اتخاذ کنند. این اقدامات شامل همکاری آمریکا و کره شمالی حول محور روندها و مکانیزم‌های مدیریت بحران، هماهنگی سه جانبه با سئول و توکیو در خصوص راه‌های مربوط به کاهش این تهدید و تسریع مذاکرات با چین در خصوص واکنش‌ها به سناریوهای مختلف بحران است.
گزارش اندیشکدهRAND توضیح می‌دهد: تهدیدات و اقدامات تحریک آمیز کره شمالی جو بی‌ثباتی را در شبه جزیره کره به وجود آورده است. توسعه کنونی تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک کره شمالی احتمال استفاده از آنها را علیه کشورهای منطقه افزایش می‌دهد و به بی‌ثباتی‌ها در سراسر منطقه و ورای آن که قطعا بر منافع حیاتی آمریکا تاثیر خواهد گذاشت، دامن می‌ز‌ند.در ادامه این گزارش آمده است: کره شمالی برای شلیک بمب های اتمی خود در حال ساخت یک زرادخانه بزرگ از موشک‌ها با بردهای مختلف است. زرادخانه رو به رشد کره شمالی گزینه‌های متعددی را برای این کشور به منظور استفاده از تسیلحات اتمی‌اش فراهم خواهد کرد.
این اندیشکده افزود: کره شمالی بیش از ۶۵۰موشک بالستیک کوتاه و میان برد دارد که قادرند شهرها را در کره جنوبی، ژاپن و شرق چین هدف گیرند. اگر این موشک‌ها به صورت موفقیت آمیز و تسلیحات اتمی نصب شوند به کره شمالی اجازه خواهند داد تا پایگاه‌های نظامی و مراکز غیرنظامی در جنوب شرق آسیا را هدف گیرد.همچنین علی‌رغم توافقاتی که میان آمریکا و کره شمالی در زمینه خلع سلاح اتمی در نشست سنگاپور انجام شده بود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پیونگ‌یانگ فعالیت‌های اتمی خود را در سال ۲۰۱۸ متوقف نکرده است .براساس گزارش آژانس درباره سال ۲۰۱۸، رآکتورهای نیروگاه اتمی «یونگ بیون» تا اواسط اوت سال گذشته در حال فعالیت بوده‌اند. یونگ بیون اصلی‌ترین نیروگاه اتمی کره شمالی است که در توافق سنگاپور میان «دونالد ترامپ و «کیم جونگ اون» قرار بود فعالیت‌های خود را متوقف کند.
این گزارش افزود: نشانه‌های دیگری از فعالیت رآکتور در اواسط اوت تا ماه نوامبر نیز مشاهده شده است اما در ماه دسامبر نشانه‌ای کشف نشده است. در ادامه گزارش آژانس آمده است؛ در آخرین گزارش‌ها همچنین فعالیت هایی در کنار رود «کوریونگ» در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ مشاهده شده است که مربوط به تغییراتی در زمینه سیستمهای خنک‌کننده برای رآکتور آب سبک در یک رآکتور ۵ مگاواتی در دست ساخت است. در خبری دیگر، طبق گزارش یک روزنامه ژاپنی، در سند دفاعی این کشور که قرار است ماه آینده در جلسه کابینه مورد بررسی قرار گیرد، اعلام شده که کره شمالی به توان ساخت کلاهک‌های کوچک اتمی دست یافته است.
یک روزنامه ژاپنی گزارشی درباره سند دفاعی این کشور منتشر کرده و در آن از توان کره شمالی برای ساختن سلاح اتمی کوچک‌شده خبر داده است.به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بنا بر گزارش روزنامه «یومیوری»، در گزارش سالیانه سند دفاعی ژاپن تاکید شده که کره شمالی به قابلیت کوچک‌سازی کلاهک‎ ‌های اتمی دسترسی دارد. این در حالی است که در گزارش ۲۰۱۸این سند اشاره شده بود که «ممکن است» کره شمالی به این قابلیت رسیده باشد. کوچک‌سازی کلاهک‌های اتمی امکان قرار دادن آن‌ها در موشک‌های کوچکتر و استفاده عملیاتی از آن‌ها در جنگ را فراهم می‌کند.
این در حالی است که، وزیر امور خارجه آمریکا از آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی ابراز نگرانی کرده است.«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای سه‌شنبه گفت: آزمایش‌های موشکی کره شمالی برای دولت آمریکا مایه نگرانی هستند. پامپئو در مصاحبه با شبکه خبریCBS همچنین به بن‌بست در مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی اذعان کرد. او گفت: «ما به آن سرعتی که مایل بودیم سر میز مذاکره نیامدیم؛ ولی در تمام طول مسیر به روشنی گفته‌ایم که می‌دانیم موانعی بر سر راه وجود خواهند داشت.»

نظر شما