شناسهٔ خبر: 34872004 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ها به آزمایش موشکی آمریکا/ روسیه و چین خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت شدند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد آزمایش موشکی آمریکا بار دیگر در جهان مسابقه تسلیحاتی به راه خواهد انداخت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه از پکن، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت شلیک موشک میان‌برد توسط آمریکا می تواند مسابقه تسلیحاتی در جهان را دوباره زنده کند و خطر رویاروی هایی نظامی را افزایش دهد.
گنگ شوانگ در نشست خبری گفت آزمایش موشکی آمریکا که روز یکشنبه در سواحل کالیفرنیا صورت گرفت پیامدهای منفی وخیمی برای امنیت منطقه ای و بین المللی خواهد داشت.
این آزمایش موشکی آمریکا تنها سه هفته پس از انقضای پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد که آمریکا به دستور دونالد ترامپ از آن خارج شده است، اتفاق افتاد. گنگ شوانگ با اشاره به این مسئله تصریح کرد آزمایش موشکی آمریکا ثابت می کند که اصلی ترین هدف آمریکا از پیمان یادشده حرکت در مسیر توسعه موشکها و تشدید مبارزه برای برتری نظامی یکجانبه خود در جهان است.
گنگ شوانگ در سخنانی که کاملا شبیه اظهارات مقامات روسیه در همین زمینه بود، تاکید کرد اقدام آمریکا مسابقه تسلیحاتی در جهان را زنده خواهد کرد و منجر به تشدید رویارویی نظامی خواهد شد. بنابراین این اقدام آمریکا می تواند پیامدهای منفی شدیدی برای امنیت منطقه ای و جهانی داشته باشد.
شامگاه دوشنبه در خبرها آمده بود که آمریکا بعد از خروج از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه یک فروند موشک میان‌برد کروز آزمایش کرد.
طبق اعلام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، این موشک کروز زمین پایه بعد از 500 کیلومتر پرواز با موفقیت به هدف خود اصابت کرده است .
آزمایش این موشک چند هفته بعد از خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) صورت می‌گیرد؛ پیمانی که واشنگتن با مسکو در سال 1987 امضا کرده بود و مفاد آن انجام چنین آزمایش‌هایی را ممنوع می‌کرد.

واکنش روسیه
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به آزمایش موشکی آمریکا، همزمان از این اقدام ابراز تاسف و نگرانی کرد.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، او گفت: «ما از نیت صریح آمریکا درباره تقویت توانمندی‌هایی که تا همین دو هفته قبل طبق پیمانی که آمریکا از آن خارج شد، نگران هستیم. باید بر این موضوع تاکید کنم که ما با آرامش درباره آنچه که اتفاق افتاده (خروج واشنگتن از INF) رفتار کرده‌ایم اما این موضوع را در نظر گرفته بودیم که تحولات به این مسیر برود اما ما به سمت یک مسابقه تسلیحاتی پر هزینه کشیده نخواهیم شد».
ریابکوف ادامه داد: «همانطور که رئیس‌جمهور (ولادیمیر) پوتین دیروز در فرانسه گفت، ما تا زمانی که آمریکا چنین سیستم‌های (موشکی) را در هر جایی لز جهان مستقر نکند، ما تعهد خودمان را در قبال عدم استقرار چنین سامانه‌هایی حفظ خواهیم کرد».
معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه آمریکا از مدت‌ها قبل در تدارک برای انجام چنین آزمایش‌‌های موشکی مغایر با مفاد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بوده است، افزود: «تقریبا غیرممکن است که در چنین تحولاتی (آزمایش موشکی اخیر آمریکا) در این مدت کوتاه انجام شود مگر اینکه تدارکات آن انجام گرفته باشند در نتیجه ما مدارک قابل استنادی درباره اینکه واشنگتن از مدت‌ها قبل در حال آماده شدن برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد چه از منظر سیاسی و چه از منظر مسائل دفاعی بوده است».
روسیه و آمریکا پس از شش ماه گفتگو سرانجام از ابتدای ماه اوت به پیمان منع نیروهای هسته ای میانبرد پایان دادند. طبق این توافق این دو کشور تنها می توانستند موشک هایی با برد 500 تا 5هزار و 500 کیلیومتر را به کار گیرند.
پیمان منع نیروهای هسته ای میانبرد در پایان جنگ سرد در سال 1987 امضا شد و به بحران موشکی اروپا که با ارسال موشک های SS-20اتحاد جماهیر شوروی با کلاهک هسته ای به اروپا آغاز شد. آمریکا و روسیه به طور متقابل یکدیگر را به نقض این پیمان متهم می کردند.
اوایل ماه اوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای نخستین بار واشنگتن را به گفتگوی جدی در این باره به منظور جلوگیری از وقوع جنجال دعوت کرد.

روسیه و چین خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت شدند
وزارت خارجه روسیه و وزارت خارجه چین مخالفت خود را با آزمایشات موشکی پنتاگون اعلام و خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت در این خصوص شدند.
بنابر گزارش اسپوتنیک، روسیه و چین جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد را به دلیل برنامه های ایالات متحده برای توسعه و استقرار موشک های برد متوسط را خواستار شدند.
دیمیتری پالیانسکی مدیر بخش بین الملل روسیه در سازمان ملل خاطرنشان كرد: این نشست روز پنجشنبه برگزار می شود.
کنستانتین کوساچف رئیس کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین‌الملل اعلام کرد که روسیه پاسخ مناسبی به استقرار موشک های بالدار زمین‌پایه آزمایش‌شده آمریکا در اروپا و یا آمریکا، خواهد داد.
وی در ادامه گفت:«هر کجا که این سیستم های موشکی آمریکا مستقر شوند، در آسیا و یا اروپا، آن‌ها به خاک روسیه خواهند رسید، از اینرو برای کشور روسیه یک خطر و تهدید مستقیم هستند. بدین ترتیب این برنامه پیامدهایی برای کشورهایی که این سیستم موشکی در آنجا مستقر خواهند شد و برای خود آمریکا دربرخواهد داشت».

نظر شما