شناسهٔ خبر: 34870422 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

'ریال پارسه ' واحد جدید پول خُرد کشور شد/ زمان اجرای طرح حذف ۴ صفر پول

در حالی لایحه حذف چهار صفر با قید ۱ فوریت و با فرصت ۲ ساله به بانک مرکزی برای شروع دوره گذار، به مجلس رفت که نشان می‌دهد، عملیاتی شدن حذف ۴ صفر پول ملی ایران به عمر دولت روحانی قد نمی‌دهد و سال ۱۴۰۱ به بعد عملیاتی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

دولت روحانی در ماه های اخیر به صورت جدی در تلاش برای تدوین و تصویب لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی بود و سرانجام در هفته های اخیر این لایحه در هیئت دولت به تصویب رسید.

امروز اما دولت لایحه حذف ۴ صفر را در شرایطی به مجلس فرستاد که لایحه به جای آنکه دوفوریتی باشد با قید یک فوریت به بهارستان فرستاده شد.

بیشتر بخوانید:

مسئولان بانک مرکزی و دولت قبلا گفته بودند برای تسریع در اجرایی شدن حذف ۴ صفر از پول ملی بنا داریم لایحه حذف ۴ صفر را با قید دو فوریت به مجلس بفرستیم اما امروز این لایحه در حالی از سوی دولت به بهارستان ارائه شد که قید یک فوریت برای آن انتخاب شده است.

تجربه سالهای اخیر نشان می‌دهد لوایحی که با قید یک فوریت به بهارستان فرستاده می‌شود معمولا باید در صف طولانی طرح و تصویب در صحن علنی مجلس بمانند و از آنجایی که مجلس دهم چند ماه بیشتر روی کار نیست و انتخابات آتی مجلس نزدیک است بعید به نظر می رسد که این طرح در مجلس فعلی مصوب شود.

حتی اگر در مجلس بعدی حذف ۴ صفر به تصویب برسد هم باز دولت روحانی شانسی برای اجرایی شدن این طرح ندارد چرا که طبق مواد مندرج در لایحه، بانک مرکزی از زمان تصویب طرح دو سال مهلت دارد که مقدمات را برای آغاز دوره گذار فراهم کند و خود دوره گذار هم ۲ سال تعیین شده است. بنابراین اگر طرح حذف ۴ صفر در سال ۹۹ به تصویب برسد بانک مرکزی حداقل تا ۱۴۰۱ باید نسبت به فراهم کردن مقدمات اجرایی شدن این طرح اقدام کند بنابراین با توجه به اتمام عمر دولت روحانی درسال ۱۴۰۰ بسیار بعید است که ۴ صفر از اسکناسهای ملی در این دولت حذف شود.

نظر شما