شناسهٔ خبر: 34744472 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

رئیس پلیس راهور: پراید از سال ۹۹ شماره‌گذاری نمی‌شود

صاحب‌خبر -
 

سرویس خبر: رئیس پلیس راهور با بیان این که در نامه رسمی اعلام کرده‌ایم که دیگر از سال ۹۹ خودرو پراید را شماره گذاری نخواهیم کرد، گفت: ازخودروسازان می‌خواهیم که خودرو ارزان و ایمن برای قشر ضعیف تولید کنند تا این خودرو جایگزین پراید شود. همچنین اگر نمی‌توانند خودرو جدیدی که ایمن باشد تولید کنند همین خودروهای نسبتاً ایمن که تولید می‌کنند، قیمتش را کاهش دهند تا اقشار ضعیف جامعه نیز بتوانند با خودروهای ایمن تردد کنند.

سردار سید کمال‌هادیان فر درنشست خبری با بیان این که ممکن است روند تولید این خودرو سال آینده متوقف نشود، گفت: ما پای حرفمان ایستاده‌ایم و مستندات مربوطه را هم به خودروسازان و هم وزیر صنعت دادیم.

وی با بیان این که ۲۷درصد کشته‌های حوادث رانندگی در کشور عابران پیاده هستند، گفت: این آمار بسیار بالاست و لازم است فکر جدی برای آن شود. آمار جانباختگان عابر پیاده در شهرهای شمالی ما بسیار بالاتر از میانگین است و در شهرهای زیارتی نیز همین‌طور است.

به گفته او، طبق آمارها افراد بالای ۵۰ سال قادر نیستند از روگذرها و پل‌های عابر استفاده کنند و به همین دلیل آمار فوتی عابر پیاده در میان این افراد زیاد است. چرا که آن‌ها مجبورند از کف خیابان عبور کنند. تأکید ما نیز این است که باید برای این افراد زیرگذر ایجاد شود و اگر ساخت زیرگذر جنبه اقتصادی ندارد، باید برای جبران هزینه‌ها، واحدهای تجاری را نیز در زیرگذر پیش‌بینی کرد.

وی با تأکید بر این که نمی‌توانیم برای هر ۸۰ میلیون نفر جمعیت یک پلیس بگذاریم، گفت: بنابراین خودمان باید در بسیاری از موارد نکات را رعایت کنیم.

کاهش آمار تصادفات با اصلاح ۲۵۱ نقطه حادثه‌خیز

هادیان‌فر ادامه داد: در سطح جاده‌ها و شهرهایمان ۵۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز داریم که ۳۲۰۰ مورد آن مربوط به جاده‌هاست. در جلسه‌ای با مسئولان وزارت راه که وزیر نیز حضور داشت گفتم اگر فقط ۲۵۱ نقطه حادثه‌ساز در جاده‌ها را که جزو نقاط حادثه‌خیز است اصلاح کنید تصادفات در این نقاط ۲۶درصد کاهش می‌یابد، یعنی بیش از یک چهارم تصادفات ما با اصلاح ۲۵۱ نقطه حادثه‌ساز کاهش خواهد یافت. اگر ۱۵۸۵ نقطه را اصلاح کنیم ۵۶درصد از تصادفات و جانباختگان تصادفات ما کمتر می‌شود و مختصات تمام این نقاط حادثه‌خیز را جز به جز به مسئولان داده‌ایم اما کدام یک از این نقاط درست شده و چرا هیچ کاری انجام نشده است؟

‌معیوب بودن دوربین‌های جاده‌ای

هادیان‌فر در مورد وضع دوربین‌های سطح تخلفات نیز افزود: ۲۰۰۰ دوربین در سطح جاده داریم که ۴۹درصد آن معیوب است که امیدواریم در مزایده وزارت راه، زودتر ۲۰۰۰ دوربینی که قول‌ آن را به ما داده بودند نصب شود.او در مورد فعالیت آموزشگاه‌های رانندگی نیز گفت: با روند فعلی این آموزشگاه‌ها مخالفم و گفتم که اگر خودشان را اصلاح نکنند ما به سمت الکترونیکی شدن می‌رویم و تعارفی نداریم.

طرح ترافیک جدید کارساز نیست

وی درباره طرح ترافیک جدید در تهران نیز گفت: بیش از چهار میلیون خودرو در تهران تردد می‌کند. در گذشته طرح زوج وفرد برای این خودروها وجود داشت که حالا این طرح به نام طرح «کاهش» تغییر نام داده است. ما نتایج بررسی‌های خود از این طرح را به زودی با امضای فرمانده ناجا به شهردار تهران ارائه خواهیم داد تا ببینیم که این طرح چقدر مؤثر و کارساز بوده است.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: به نظر من این طرح کارساز نیست چرا که علاوه بر اینکه مردم را بدهکار می‌کند با توجه به هزینه‌های زیادی که از مردم دریافت می‌شود برای مصلحت شهر تهران نیز خوب نیست. در این طرح مردم یک و نیم روز می‌توانند وارد یک محدوده شوند و سپس اگر پول داشته باشند و پول بدهند می‌توانند باز هم وارد شوند. عوارض طرح کاهش آلودگی هوا مربوط به شهرداری است و ارتباطی با پلیس ندارد و بیشتر با هدف کسب درآمد به آن توجه شده است.

رئیس پلیس راهور گفت: اجرای طرح بانوان فرهنگ یار ترافیکی با هدف کاهش حوادث ترافیکی آغاز شده است.

هادیان فر ادامه داد: از ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور حدود ۳۹ میلیون نفر را زنان تشکیل می‌دهند و ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دارای گواهینامه رانندگی هستند که آموزش این افراد برای توسعه فرهنگ ترافیکی در دستور کار است و بانوان به ویژه زنانی که دارای مدرک کارشناسی هستند می‌توانند به عنوان بازرس نامحسوس از پلیس راهور حکم گرفته و در این زمینه پلیس را یاری کنند.

مرگ ساعتی ۲ نفر در تصادفات

رئیس پلیس راهور ناجا از مرگ میانگین ساعتی ۲ نفر در پی تصادفات رانندگی از ابتدای امسال خبر داد و افزود: در بحث تصادفات رانندگی وضع ما در دو سال گذشته خوب نبود و روند کاهشی آمار فوتی‌های تصادفات متوقف شد. حتی سال ۹۶ این آمار۲ر۱ درصد و در سال ۹۷ نیز ۷ر۱ درصد رشد داشت.‌

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۶۵۳۴ نفر در تصادفات جانباخته‌اند که آمار سه ماهه آن به تأیید پزشکی قانونی رسیده و آمار تیر و مرداد تا روز سه‌شنبه تنها آمار فوتی‌های سر صحنه است.

او در مورد تردد خودروهای مناطق آزاد نیز گفت: خودروهای ۲۵۰۰ سی سی به بالا یا پایین به‌استثنای خودروهای آمریکایی می‌توانند در سرزمین اصلی یک بار سفر کنند اما تردد حتی یک بار خودروهای آمریکایی در سایر نقاط کشور ممنوع است و تنها در مناطق آزاد حق تردد دارند.

نظر شما