شناسهٔ خبر: 34722020 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نشریه ایتالیایی: دایی،بمب افکنی که رونالدو هم به گردش نرسیده است

صاحب‌خبر -
 

تهران- ایرنا- نشریه ایتالیایی در گزارشی اختصاصی با تمجید از علی دایی و با اشاره به رکورد بیشترین گل زده ملی وی، ستاره اسبق تیم ملی ایران را اینگونه توصیف کرد: علی دایی، بمب‌افکنی ناشناخته که حتی رونالدو هم به گرد پایش نرسیده است.

در گزارش نشریه ilfoglio آمده است: یک بازیکن ایرانی وجود دارد که بهتر از کریستیانو رونالدو است؛ دست کم با نگاهی به اعداد و ارقام خواهیم دید که چند تایی از رکوردهای بزرگ، توسط مرد پرتغالی هنوز شکسته نشده است.

نام او علی دایی است، یک مهاجم ششدانگ که در سال ۲۰۰۷ از فوتبال خداحافظی کرد و حالا در کسوت سرمربی فعالیت می‌کند.او می‌توانست یک بازیکن کلاس جهانی باشد، فرانتس بکن باوئر در مقطعی به استعداد ذاتی وی پی برد و به او تکیه کرد اما این اتفاق برای دایی هرگز رخ نداد و به جای تبدیل شدن به یک مهاجم شناخته شده جهانی در خاک خود یک قهرمان باقی ماند.

تیم ملی ایران جلوه گاه تجلی علی دایی بود که با پیراهن تیم ملی ایران، به یک مهاجم دست‌نیافتنی بدل شد و همواره اعداد این موضوع را تایید می‌کند: ۱۰۹ گل ملی که توسط فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبالی (Iffhs) نیز ثبت جهانی شده و منحصر به فرد است.

حتی رونالدو هم موفق به چنین دستاوردی نشده است. مرد پرتغالی با ۸۸ گل بالاتر از افسانه‌ای همچون پوشکاش قرار دارد اما همواره پایین تر از علی دایی خاص بوده است؛ اسمی که باید بیشتر او را بشناسیم.علی دایی تلفیقی از تمرکز، اعتماد به نفس، پیش‌بینی اتفاقات و قدرت بود.در گزارش مذکور به فعالیت های انسان دوستانه وی در زادگاهش یعنی اردبیل نیز اشاره شده است.

فوتبال دایی در عرصه باشگاهی اغلب زیر سایه شاهکارهای وی در تیم ملی قرار داشت. او در جام ملت های ۱۹۹۶ آسیا شناخته شد و سپس راهی آرمینیا بیلیفیلد شد و این جا دقیقا همان جایی بود که بکن باوئر او را مهاجمی در کلاس جهانی می‌دید و دایی را با خود به بایرن مونیخ برد و مرد ایرانی در ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۸ پس از پا گذاشتن به زمین بازی مقابل منچستریونایتد به نخستین بازیکن آسیایی بدل شد که در لیگ قهرمانان به میدان می‌رفت. در ادامه مرد ایرانی به هرتابرلین پیوست.در این بین، دایی در رشته مهندسی مواد از دانشگاه شریف فارغ التحصیل شد.

او در سال ۲۰۰۳ رکورد ۸۴ گل پوشکاش را شکست (رونالدو در آن روزها هنوز راه زیادی پیش رو داشت) و با توجه به اینکه او در ۲۴ سالگی تازه وارد تیم ملی کشورش شده بود، چنین رکوردی بیش از پیش برجسته ، جلوه می‌کندو لقب اسطوره زینت بخش نام دایی شد. دایی در زندگی دوم خود پس از فوتبال به عنوان یک کارآفرین سعی کرد تا با ساخت مدارس و بیمارستان، کارهای انسان‌دوستانه زیادی انجام دهد و مثل روزهای فوتبالی خود نسبت به جوان‌ها بی‌تفاوت نباشد.

۱۳ سال پس از بازنشستگی دایی، چنین گزارشی را بخوانید که در آن گفته شده حتی کریستیانو رونالدو هم به گرد پای شما نمی رسد؛ فوق العاده نیست؟ اینکه شما برای زدن ۱۰۹ گل تنها به ۱۴۹ بازی نیاز داشتید و همچنان هیچکس موفق به چنین کاری نشده است.

نظر شما