شناسهٔ خبر: 34660743 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

راه نجات دانش‌آموزان از اعتياد بازدارندگي و صيانت دروني است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دبیرکل ستاده مبارزه با مواد مخدر گفت: اقدامات بسیاری برای پیشگیری در حوزه آسیب شناسی وجود دارد، اما راه نجات دانش آموزان از اعتیاد بازدارندگی و صیانت درونی است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اسکندر مومنی روز شنبه در مراسم امضای تفاهم نامه آموزش و پرورش با ستاد مبارزه با مواد مخدر در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: جامعه از مسوولان انتظار دارد که در وهله اول مواد مخدر در دسترس افراد جامعه نباشد و همچنین در مرحله بعد تمام تمرکز بر مبارزه با مواد مخدر در جامعه قرار گیرد.
وی افزود: مردم به حق انتظار دارند که مسوولان مبتلایان به مواد مخدر را دوباره به جامعه بازگردانند تا از این راه نیز با مواد مخدر مبارزه شود.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به اهمیت پیشگیری از اعتیاد افراد در جامعه یادآور شد: اقدامات بسیاری برای پیشگیری در حوزه آسیب شناسی وجود دارد، اما برای موثر واقع شدن، اقدامات پیشگیرانه و صیانت درونی باید با هم همراه شوند.  باید با آینده پژوهی از ابتلا به مواد مخدر جلوگیری شود.
به گفته مومنی، برای مبارزه با مواد مخدر در همه بخش ها درمان و اقدامات باید به صورت هم زمان درپیش گرفته شود.
وی یادآور شد: ایران در کنار کشوری مانند افغانستان قرار دارد که یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد مخدر در جهان است ، این کشور در سال 2017 بیش از دو هزار تن مواد مخدر تولید کرده است.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تصویب طرح یاری گران زندگی گفت: این طرح دو هفته پیش به تصویب رسید که بستری برای اقدامات پیشگیرانه است. تمام وزارتخانه ها و گروه های مرجع در قالب  این طرح قرار گرفته اند.
مومنی معتقد است؛ اگر در حوزه بزرگ آموزش و پرورش که ارتباط و دغدغه خانواده ها در این وزارتخانه است، نسبت به پیشگیری از مصرف مواد مخدر اقدام شود، بی شک نتایج بهتری در جامعه دریافت می شود.
وی اقدامات انجام شده در ارتباط نهادهای مختلف با آموزش و پرورش را موفق دانست و گفت: معمولا دانش آموزان، گروه های هدف برای ترویج کنندگان مواد مخدر هستند. از این رو هر سازمانی با بهره گرفتن از آموزش و پرورش بی شک موفق می شود.

مسیر بازگشت از اعتیاد دشوار است
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه درباره بررسی چند علت اصلی مصرف مواد  مخدر میان دانش آموزان اظهار کرد: اولین تبلیغ از سوی ترویج کنندگان مواد مخدر بی ضرر بودن این مواد است.
وی افزود: دومین علت به دام افتادن دانش آموزان در اعتیاد اصرار هم سالان برای همپا شدن در مصرف و ناتوانی افراد در نه گفتن است، اما  سومین علت را می توان سرگرمی دانست.
به اعتقاد مومنی، مسیر بازگشت از اعتیاد بسیار دشوار است، از این رو باید در حوزه پیشگیری تلاش کرد.
وی ادامه داد: آموزش وپرورش از اقدامات موثر در پیشگیری مواد مخدر  استقبال کرد. بی شک از حداکثر منابع بهره برداری لازم انجام می شود  تا به جامعه امن و آرام دست یافت.

نظر شما