جشنواره در بخش اول با حضور نوازندگان ترکمن در بخش دوتار فعالیت خود را آغاز کرد؛ سپس نوبت به بخش آواز و دوتار رسید و پس از استراحتی کوتاه، نوبت به بخش کمانچه رسید.
بخش دوم دهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان به موسیقی کتول اختصاص داشت. بخش پایانی اجراهای این روز به ساز شمشاد اختصاص داشت.
حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا درویشی مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی، احمد صدری دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران و حضور مادر و فرزندی دربخش موسیقی کتول بهعنوان شرکت کننده و آوازخوانی محمدامین ترابی 6 ساله از نکات حاشیهای دهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان بود.
سطح کیفی شرکتکنندهها همانند سالهای گذشته بود
مجید تکه عضو هیأت داوران این جشنواره در بخش موسیقی ترکمن در مورد اجراهای روز دهم جشنواره موسیقی جوان گفت: «اجراهای امسال به نظر من چندان دلچسب نبود و انتظار خیلی بیشتری از نوازندگان داشتم و سطح کیفی شرکتکنندهها همانند سالهای گذشته بود. متاسفانه تعداد شرکتکنندگان نیز چندان زیاد نبود. ضمن اینکه نقاط ضعف نوازندگان بیشتر در مسائل تکنیکی بود.»
تکه در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز بیان کرد: «جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و مهم است و تداوم چنین جشنوارهای میتواند بسیار خوب باشد و قلبا از تمامی مسئولین جشنواره بابت برگزاری این رویداد مهم تقدیر و تشکر میکنم. بنده از سال 1364 در جشنوارههای مختلف حضور داشتم و به خوبی میدانم که برگزاری یک جشنواره چه کار طاقت فرسایی است و انرژی زیادی صرف میشود.»
نوازندگان رقابت خوبی داشتند
ابراهیم جرجانی عضو دیگر هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی ترکمن نیز در مورد اجراهای امروز گفت: «کیفیت اجراهای امسال قابل قبول بود و نوازندگان رقابت خوبی داشتند و انگیزه بالایی نیز برای شرکت در این جشنواره داشتند اما در کل اجراها میتوانست بهتر باشد. بنده به شخصه از اجراهای شرکتکنندگان رده سنی ج رضایت بیشتری داشتم. نوازندگانی که برای نخستین بار در این جشنواره شرکت کردند، مقداری استرس داشتند و نتوانستند اجراهای بهتری داشته باشند.»
ابراهیم جرجانی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز افزود: «جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و امیدوارم که این رویداد مهم تداوم داشته باشد. البته من پیشنهادی به مسئولین جشنواره دادهام که بخشهای مختلف جشنواره را در مناطق خودشان برگزار کنند تا نوازندگان از نظر مسافت راحتتر باشند. در این صورت کیفیت اجراها نیز بالاتر خواهد رفت. ضمن اینکه یک نفر نیز به عنوان نماینده از انجمن موسیقی در آن شهر حضور داشته باشد تا به برگزاری جشنواره اشراف بیشتری داشته باشند.»
تعدادی از نوازندگان بر روی استیج استرس داشتند
آرازمحمد شیرمحمدلی دیگر عضو هیأت در بخش موسیقی ترکمن نیز در مورد اجراهای روز دهم جشنواره موسیقی جوان گفت: «اجراهای امسال خوب بود و به دلیل اینکه نوازندگان جوان هستند، مقداری زمان میخواهند تا به پختگی لازم برسند اما تعدادی دیگر از نوازندگان نیز بسیار خوب اجرا کردند و در کل اجراها خوب و راضی کننده بود. تمام ردههای سنی اجراهای خوبی داشتند اما از رده سنی ج و همچنین از نوازندگان ساز کمانچه رضایت بیشتری داشتم. متأسفانه تعداد شرکتکنندگان موسیقی ترکمن کم بود اگرچه در ترکمن نوازندگان با استعداد زیادی هستند که علاقمند به حضور در چنین جشنوارههایی هستند و امیدواریم که در دورههای آینده شاهد حضور بیشتر نوازندگان ترکمن در این جشنواره باشیم.»
وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز افزود: «تعدادی از نوازندگان بر روی استیج استرس داشتند و دلیل آن هم این است که تا به حال به روی استیج نرفته بودند و در مقابل هیأت داوران و تماشاگران اجرا نداشتند و طبیعی است که در این شرایط دچار استرس میشوند. ضمن اینکه تعدادی از نوازندگان نیز سازهایشان را به خوبی کوک نکرده بودند.»
آرازمحمد شیرمحمدلی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: «جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و مطمئنا تداوم این جشنواره باعث رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کشور میشود. البته بنده به مسئولین جشنواره پیشنهاد دادم که مراحل انتخابی جشنواره را در مناطق مختلف کشور برگزار کنند تا نوازندگان بهتری راهی مرحله نهایی این جشنواره شوند.»
باید کاری کنیم تا عملکرد نوازندگان جوان در آینده بهتر شود
محمدرضا برزگر عضو هیأت داوران در بخش موسیقی کتول، در مورد اجراهای این دوره از جشنواره گفت: «نخستین باری بود که در جشنواره موسیقی جوان در بخش موسیقی کتولی نماینده داشتیم و در این رقابت ده نفر از نونهالان، نوجوانان و جوانان کتول در رشتههای دوتار، آواز و شمشاد به دور نهایی راه پیدا کردند. در مجموع اجراهای خوبی را شاهد بودیم اما نوازندگان باید تلاش بیشتری کنند تا نتایج قابل قبولتری بگیریم.»
وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز بیان کرد: «به دلیل اینکه نوازندگان در سنین پایین ساز مینوازند، باید روی آنها علمیتر و اصولیتر کار کنیم تا نقاط ضعفشان برطرف شود. در حال حاضر نوازندگان کمی به سمت موسیقی غربی و کلاسیک رفتهاند و این موضوع به موسیقی اصیل و بومی ایران لطمه خواهد زد و ما به عنوان بانیان این موسیقی باید کاری کنیم تا عملکرد نوازندگان جوان در آینده بهتر شود.»
برزگر در مورد آموزش نوازندگان زیر نظر اساتید برجسته کشور نیز گفت: «در هر ناحیه از ایران اساتید بزرگسال و دارای رزومه وجود دارند که به عنوان پیشکسوت مشغول به تدریس هستند و جوانان و نوجوانان باید از این عزیزان استفاده کنند تا به نتیجه برسند. در تمام ردههای سنی نوازندگان خوبی حضور داشتند اما در هر رده یک یا دو نفر از نوازندگان در حد عالی بودند و کارشان بسیار چشمگیر بود.»
محمدرضا برزگر در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار مهم است. رویکرد مسئولین خوب است و باید حمایتهای بیشتر و جدیتری شود و راهکارهای جدیدی اعمال شود تا انشاالله نقاط ضعف برطرف شود. مطمئنا جشنواره موسیقی جوان مشوق و مروج خوبی برای خانوادهها مخصوصا در بخش موسیقی نواحی است.
برگزاری چنین جشنوارهای باعث میشود که نوازندگان جوان به سمت موسیقی نواحی و اصیل ایرانی بروند
سید احمد حسینی دیگر عضو هیأت داوران در بخش موسیقی کتول در مورد اجراهای روز دهم جشنواره موسیقی جوان گفت: کیفیت اجراها به نسبت گروههای سنی که در این جشنواره شرکت کردند و مدت زمانی که موسیقی کار کردهاند، خوب و قابل قبول بود و همین موضوع باعث شد که تلنگر جدی به موسیقی کتول وارد شود که نوازندگان جوان در چنین جشنوارههایی شرکت کنند و موسیقی خودشان را ارائه دهند و همچنین باعث میشود در سالهای آینده شرکتکنندگان بیشتری از منطقه کتول در این جشنواره حضور داشته باشند. ضمن اینکه بنده به شخصه از نوازندگان رده سنی ج نسبت به مابقی ردهها رضایت داشتم.
وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز افزود: نقاط ضعف نوازندگان بیشتر در تکنیکهای نوازندگی بود. هر سازی در هر منطقه در قسمت دست راست و چپ تکنیکهای خاصی دارد. در این دوره از جشنواره در بخش دوتار، در ریتم و تکنیکها عده زیادی از نوازندگان در قسمت دست راستشان ضعیف بودند و انگشتگذاریهایشان خوب نبود. همچنین اشارهها و ویبرههایی که توسط دست چپ بر روی دسته ساز اجرا میشود، خوب نبود. ضمن اینکه عده زیادی از نوازندگان هنوز مقامها را نمیدانند و امیداریم که این نواقص در دورههای آینده برطرف شود.
حسینی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره موسیقی جوان بسیار خوب است و قطعا میتواند به پیشرفت نوازندهها کمک کند. متأسفانه در چند سال گذشته نوازندهها به موسیقی غربی روی آوردهاند و برگزاری چنین جشنوارهای باعث میشود که نوازندگان جوان به سمت موسیقی نواحی و اصیل ایرانی بروند و امیدواریم که این جشنواره در سالهای آینده نیز تداوم داشته باشد.
جشنواره موسیقی جوان از نظر کمّی و کیفی پیشرفت قابل توجهی داشته است
سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: به طور مشخص پیشرفت جشنواره موسیقی جوان در برنامهریزی اجرایی، ساماندهی اجراها و مسائلی که در حوزه مدیریت اجرایی قابل تنظیم و برنامهریزی است دیده میشود و در این دوره از جشنواره، از نظر تعداد شرکتکنندهها رشد قابل توجهی داشتیم و تا به اینجای جشنواره میتوان گفت از نظر کمی و کیفی پیشرفت قابل توجهی داشته است.
حسینی در پایان افزود: گمان میکنم از میان جشنوارههایی که در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود، اکثر جشنوارهها نمونهای از هنر روز و اجراهای هنری جاری هستند اما تعداد انگشت شماری از جشنوارهها نمایهای از هنر فردای ایران زمین هستند و قطعا یکی از مهمترین رویدادها، جشنواره موسیقی جوان است که از این بابت برای مدیریت هنری کشور اهمیت ویژهای دارد و در تلاش هستیم که بتوانیم برنامهریزیهای جدیتری در سال طراحی کنیم تا استعدادهای کشف شده در هر دوره بتوانند امتداد داشته باشند و ارتباط آنها با فعالین حوزه موسیقی کشور، استادان و برنامهریزان جشنواره بیشتر شود که انشاالله در دورههای آینده بیشتر خودشان را نشان دهند.
سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ 5 مردادماه تا 5 شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.