شناسهٔ خبر: 34588052 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

روحانی در گفتگو با مکرون: تسریع در همکاری بانکی و نفتی اروپا با ایران ضروری است

صاحب‌خبر -
‌رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت تلاش برای تسریع در روند مناسبات و همکاری‌های بانکی و نفتی ایران با دیگر کشورها به عنوان اصلی‌ترین حقوق اقتصادی ایران در برجام، بر ادامه بررسی پیشنهادات در مسیر دستیابی به راه‌حل‌های کارشناسی و عادلانه تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی در گفتگوی تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه با وی اظهار داشت: متاسفانه همزمان با تلاش های ایران و فرانسه برای کاهش تنش‌ها و ایجاد شرایط مساعد برای همزیستی پایدار در منطقه، شاهد اقدامات تحریک کننده از سوی آمریکایی‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: امنیت و آزادی کشتیرانی در منطقه و تنگه هرمز مورد تاکید ما است و روزانه ده ها کشتی آزادانه عبور و مرور می کنند و نیروهای ایران طبق مقررات، نظارت خود را انجام می دهند. رئیس جمهوری مذاکرات انجام شده در ماه‌های اخیر را مثبت و گامی رو به جلو دانست و گفت: هدف ایران از کاهش تعهدات تامین منافعمان در برجام و اجرای تعهدات طرفین برای استحکام و پایداری این توافق مهم بوده است.روحانی با اشاره به ضرورت تلاش برای تسریع در روند مناسبات و همکاری های بانکی و نفتی ایران با دیگر کشورها به عنوان اصلی ترین حقوق اقتصادی ایران در برجام، بر ادامه بررسی پیشنهادات در مسیر دستیابی به راه حل‌های کارشناسی و عادلانه تاکید کرد.

وی ادامه داد: گسترش تعامل و همکاری ایران و اروپا می تواند فضای آرام و اطمینان بخشی را برای منطقه و جهان به وجود آورد و فرانسه به عنوان یکی از شرکای قدیمی ایران در اتحادیه اروپا می تواند نقشی سازنده در این زمینه ایفا کند.

اهمیت برجام و تامین منافع ایران برای پاریس

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه هم در این گفتگوی تلفنی با تاکید مجدد بر پایبندی پاریس به تعهدات قید شده در برجام، گفت: رسیدن به نتیجه‌ای ‌مورد قبول طرفین و تامین کننده منافع ایران در برجام برای پاریس حائز اهمیت است.

مکرون همچنین از پیشنهاد روحانی برای رایزنی کارشناسان و مسئولان ایران و فرانسه برای رسیدن به راهکارهای مناسب در مسائل و موضوعات گوناگون منطقه ای و بین المللی استقبال و بر گسترش همکاری تهران- پاریس در این زمینه تاکید کرد.

نظر شما