شناسهٔ خبر: 34587069 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ضربه 20 میلیارد دلاری چین به ترامپ با ممنوعیت خرید محصولات کشاورزی آمریکا

چین در واکنش به اقدام آمریکا در اعمال تعرفه 300 میلیارد دلاری بر کالاهای چینی، واردات محصولات کشاورزی از این کشور را ممنوع کرد. میزان واردات محصولات کشاورزی چین از آمریکا چیزی نزدیک به 20 میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود.

صاحب‌خبر -


سرویس خارجی-

 رئیس‌جمهور آمریکا پنج‌شنبه گذشته و در دور جدید جنگ تعرفه‌ای خود، به کالاهای چینی تعرفه‌ای 10 درصدی به میزان 300 میلیارد دلار اعمال کرد. به گفته ترامپ اخذ تعرفه‌های جدید از ماه آینده میلادی آغاز خواهد شد. بدین ترتیب تقریبا دیگر کالای چینی نمانده که ترامپ به آن تعرفه نبسته باشد و این تعرفه‌ها نیز بیشتر به ضرر آمریکا تمام شده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا دیروز همچنین با انتقاد شدید از چین، این کشور را به دستکاری ارز و تشدید جنگ تجاری پکن و واشنگتن متهم کرد. روز دوشنبه یک روز پس از آنکه بانک مرکزی چین اجازه داد ارزش یوان، واحد پول این کشور، برای بار دیگر در برابر دلار سقوط کند، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، پکن را به دستکاری ارز و تشدید جنگ تجاری متهم کرد.ترامپ مدت‌هاست که برچسب دستکاری ارز را به چین می‌زند و آن را متهم به کاهش ارزش پول خود به منظور به دست آوردن «سود ناعادلانه در تجارت» می‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه نیز در توئیتی نوشت: «چین همیشه با دستکاری ارزش پول خود به دنبال ربودن تجارت و کارخانه‌ها و آسیب رساندن به فرصت‌های شغلی ما بوده و این باعث بی‌ارزش شدن ارزش دستمزد کارگران و آسیب رساندن به بهای تولید کشاورزان ما شده است، این اتفاق دیگر نمی‌افتد».
بورس آمریکا به هم ریخت؛ مولتی میلیاردرها ضرر کردند
کارشناسان بازار سهام آمریکا می‌گویند پس از کاهش ارزش یوان در برابر دلار، یک شبه (از دوشنبه تا صبح سه‌شنبه) ضرر سنگینی به این بازار وارد شد. کاهش ارزش یوان قیمت نسبی کالا‌های چینی خریداری شده در خارج از این کشور را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود کالا‌های آمریکایی در برابر آنها نسبتا گران‌تر به خریداران خارجی عرضه شوند. همزمان بلومبرگ نوشت: «روز دوشنبه و در پی سقوط ناگهانی ارزش سهام در بازار بورس آمریکا, ۵۰۰ تن از ثروتمندترین افراد جهان تنها در یک روز در مجموع1/2 درصد از ارزش سهام خود را به ارزش ۱۱۷ میلیارد دلار از دست دادند.
در پی واکنش سرمایه‌گذاران به تشدید تنش‌ها میان چین و آمریکا، تنها ۲۱ تن از اعضای فهرست میلیارد‌رهای بلومبرگ، هر یک حدود یک میلیارد دلار یا بیشتر از ثروت خود را از دست دادند.»
در این میان جف بزوس بیشترین ضرر را متحمل شد و در یک روز ۳/۴ میلیارد دلار از ارزش سهام شرکتش را از دست داد.
ارزش شاخص کل سهام ‏بورس ‏نیویورک شامل شاخص‌های سهام صنعتی داو ‏جونز‏، نزدک و استاندارد‌اند ‏پورز ۵۰۰‏، که نوسان آن به منزله قطب‌نمایی برای بازار‌های مالی جهانی محسوب می‌شود، در پایان معاملات روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح از اول امسال رسید. در نتیجه شاخص سهام بورس نیویورک و بورس‌های آسیایی و اروپایی نیز به شدت کاهش یافت.»

نظر شما