شناسهٔ خبر: 34563727 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نشست مشترک وزرای خارجه مصر ، اردن و عراق با هدف کاستن از تنش‌ها میان ایران و آمریکا

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: وزرای خارجه عراق، مصر و اردن نشست سه جانبه‌ای را در بغداد در راستای تلاش برای کاستن از تنش ها میان آمریکا و ایران در منطقه برگزار کردند.

به گزارش شبکه «سومریه نیوز»، «محمد علی الحکیم»، «سامح شکری» و «ایمن الصفدی»، وزرای خارجه سه کشور عراق، مصر و اردن در بغداد نشست سه جانبه برگزار کردند و آخرین تحولات مربوط به منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.بر اساس این گزارش، طرفین در این نشست تعدادی از مسائل و پرونده‌های سیاسی و اقتصادی و در رأس آنها پرونده مقابله با تروریسم، حمایت از عراق در مرحله پسا داعش و بازسازی این کشور را بررسی کردند. به گزارش این منبع عراقی، طرفین همچنین راهکارهای کاهش تنش در منطقه میان ایران و آمریکا را بررسی کردند.‌وزیران خارجه مصر و اردن همچنین در سخنانی بر تلاش کشورهای‌شان برای تقویت همکاری با عراق در تمامی زمینه‌ها و اهمیت ایجاد یک محیط سرمایه‌گذاری پایدار و مولد که در تحکیم ثبات و توسعه منطقه سهیم باشد، تأکید کردند.

«محمد علی الحکیم»، وزیر خارجه عراق نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان مصری و اردنی خود گفت : در این نشست به بحران کنونی ایجاد شده در منطقه به دنبال تنش میان ایران و آمریکا نیز پرداخته شد ، موضع عراق در این زمینه واضح و آشکار است و این کشور موافق آرامش و کاهش تنش است و از تلاش‌ها برای پایان یافتن این بحران به شکل مسالمت آمیز حمایت می‌کند.«سامح شکری» نیز در این کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که کشورش از حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران منطقه و کاهش تنش در آن حمایت می‌کند.

«ایمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن نیز در سخنانی بر تلاش برای کاهش تنش در منطقه تأکید کرد و گفت: امنیت عربی ، یکپارچه و منسجم است و هرگونه تهدید این امنیت ، تهدید برای همه ما محسوب می‌شود. وی افزود: ما در منطقه خلیج فارس درباره کاهش تنش، تعهد به گفتگوی سیاسی و عدم مداخله در امور داخلی کشورها اتفاق نظر داریم.الصفدری تاکید کرد: تمامی منطقه یکپارچه است و بهای هرگونه بحران در آن را همگی پرداخت خواهیم کرد و به عبارت دیگر همه می‌خواهیم برای پایان بحران و تنش تلاش کنیم . «سامح شکری» و «ایمن الصفدی» همچنین با «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق به طور جداگانه دیدار کردند.‌«برهم صالح» در این دیدار بر تداوم هماهنگی و گفتگو میان سه کشور در تمامی زمینه‌ها به ویژه مسائل مربوط به تحولات اوضاع منطقه تأکید کرد.وی گفت: اولویت عراق برقراری روابط با برداران در چارچوب سیاست گسترش روابط بغداد با کشورهای عربی و اسلامی است.

در همین حال، سفیر آمریکا در بغداد اعلام کرد‌: حضور نیروهای آمریکایی در عراق جزئی از وجود ائتلاف بین المللی است.«متیو تولر» گفت: این ائتلاف مادامی که به آن نیاز باشد و دولت عراق خواستار آن باشد در عراق حضور خواهد داشت.

نظر شما