شناسهٔ خبر: 34513448 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دلایل خروج امارات از جنگ یمن/ امارات به ایران چه تعهدی داده است؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- وزیر مشاور در امور خارجه امارات بازنگری در روند استقرار نیروها در حدیده را نتیجه مذاکرات گسترده در ائتلاف عربستان دانست.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره؛ انور قرقاش در توئیتی نوشت: بازنگری در روند استقرار نیروها در حدیده نتیجه گفتگوی گسترده در ائتلاف است. وی خاطرنشان کرد: "بر سر راهبرد آتی در یمن با عربستان توافق کرده ایم".
وی افزود در شرایطی که دوحه تلاش می کند با بزرگ نمایی یک نشست عادی, از آب گل آلود ماهی بگیرد, ما (امارات و عربستان) در موضوع ایران نیز موضع مشترک داریم و آن پرهیز از رویارویی و در اولویت بودن تلاش های سیاسی است.

حمایت انصارالله از تغییرات در رویکردهای امارات
عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن گفت که این جنبش از تغییر در رویکردهای سیاسی و نظامی امارات در یمن و منطقه حمایت می کند.
محمد البخیتی در یک تویت اظهار داشت که ، توقف حمله ارتش یمن به عمق امارات به معنای آن نیست که نیروهای اماراتی و مزدورانشان که در یمن با ما می جنگند از حملات ما در امان هستند.
عضو جنبش انصارالله یمن با اشاره به تغییر رویکرد نظامی و سیاسی امارات خاطرنشان کرد: ما نسبت به تغییر ایجاد شده به شکلی منفی برخورد کنیم.
کارشناسان معتقدند که نشانه های تغییر رویکرد امارات در یمن، از طریق انتشار اخباری درباره عقب نشینی نیروهای امارات و خارج سازی سلاحهای سنگین آنان از یمن و اظهار نظر سیاستمداران اماراتی درباره حمایت از گفت و گوهای سیاسی برای استقرار صلح در یمن همسو با رویکرد جدید ابوظبی برای پایان دادن به تنش در منطقه از طریق دیدار فرماندهان ارتش‌های امارات و ایران برای تامین امنیت سواحل دو کشور و کشتیرانی در تنگه هرمز، به منصه ظهور رسیده است.

انصارالله حمله به امارات را پس از تغییر مواضع این کشور متوقف کرد
عضو برجسته جنبش انصارالله اعلام کرد: پس از تغییر چشمگیر در موضع سیاسی و نظامی ابوظبی، انصارالله تصمیم گرفته است حملات به این کشور را متوقف کند.
بنابر گزارش شبکه الجزیره، محمد علی البخیتی از رهبران برجسته انصارالله و عضو شورای عالی سیاسی این جنبش گفت: پس از تغییر چشمگیر در موضع سیاسی و نظامی ابوظبی، انصارالله تصمیم گرفته است حملات علیه امارات را متوقف کند.
این اظهارات چند روز پس از برگزاری نشست امنیتی عالی‌رتبه میان تهران و ابوظبی ایراد شد.
این در حالی است که انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در واکنش به این نشست در توییتی نوشت: با عربستان سعودی درباره استراتژی مرحله آتی در یمن توافق کردیم و درباره پرونده ایران موضع مشترک ما جلوگیری از رویارویی و اولویت‌ بخشیدن به همکاری سیاسی است.
وی نوشت: موضع امارات ثابت است و هماهنگی با عربستان سعودی در بهترین حالت خود قرار دارد. قرقاش قطر را به بزرگ‌نمایی نشست امنیتی اخیر میان ایران و امارات متهم کرد و مدعی شد،‌ دوحه می‌خواهد از آب گل آلود ماهی بگیرد.
قرقاش همچنین طی ادعایی استقرار مجدد نیروها در الحدیده را ماحصل گفت‌وگوی گسترده در ائتلاف عربی دانست.

پیام امارات از ایران پیامی مثبت است
تهران و ابوظبی روز سه‌شنبه نشستی را در ایران با حضور فرماندهان نیروهای گارد مرزی ایران و فرمانده نیروهای گارد ساحلی امارات به منظور بررسی امنیت خلیج فارس، امور مرزی و مبارزه با قاچاق برگزار کردند.
انصارالله روز چهارشنبه نسبت به نتایج این نشست ابراز خشنودی کرده و محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توییتی نوشت: پیام امارات از ایران پیامی مثبت است.
همزمان با سفر هیئت اماراتی به تهران و دیدار با مسؤولان ایرانی جهت بررسی همکاری امنیتی مرزها و حفاظت از کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس، طی چند روز گذشته حرف و حدیث‌ها در محافل یمنی درباره باز کردن کانال‌های ارتباطی و برقراری تفاهمات توسط امارات با انصارالله قوت گرفته است.
در این راستا، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان از وجود ارتباطات و هماهنگی‌های غیرمستقیم میان انصارالله و امارات به ویژه در ارتباط با خروج نیروهای نظامی از حدیده خبر داد و گفت: همکاری اطلاعاتی و دیدارهای دوره‌ای با طرف ایرانی نیز وجود دارد.
در اظهاراتی دیگر، محمود واعظی، مدیر دفتر رئیس جمهوری ایران هم روز چهارشنبه گفت: ابوظبی در مرحله‌ تجدیدنظر در سیاست‌های افراطی خود در جنگ یمن و تغییر موضع نظامی است، امارات تلاش دارد برای اتخاذ موضع متفاوتی در ارتباط با جنگ یمن، متفاوت از عربستان باشد.
درباره ماهیت همگرایی روابط بین انصارالله و امارات که اخیرا حرف و حدیث‌ها درباره آن جریان دارد، محمد علی البخیتی از رهبران برجسته انصارالله و عضو شورای عالی سیاسی این جنبش گفت: انصارالله از همه کشورها از جمله عربستان سعودی استقبال می‌کند. وی در ارتباط با وجود روابط میان انصارالله و امارات گفت، این مساله را نه تکذیب می‌کند و نه تایید می‌کند.
البخیتی ادامه داد: کسی انتظار ندارد که دولت صنعا -وابسته به انصارالله- هرگونه اقدام مثبت امارات چه در خصوص تغییر موضعش در قبال یمن یا حتی در قبال ایران را با موضع‌گیری منفی پاسخ دهد اما این امر به معنای شرط‌بندی روی بیداری وجدان امارات هم نیست.
همچنین علی القحوم از دیگر رهبران انصارالله گفت:‌ کشورهای متجاوز -عربستان و امارات- به مرحله ناکامی، ناامیدی و ناتوانی رسیده‌اند، جنگ‌شان در یمن بی‌هدف و طولانی شده است و خسارت‌های سنگینی نیز دیده‌اند. در نتیجه آرزوهایشان به باد رفته و اردوگاه‌های آنها در حالتی از تجزیه قرار دارد.
وی گفت: پس از این که این کشورها فهمیدند حل بحران یمن در گرو انجام گفت‌وگو، تفاهم و مذاکره دور یک میز مشترک قرار دارد، محاسباتی انجام داده و ضرورت گفت‌وگو و بازگشت به میز مذاکرات را به عنوان بهترین گزینه درک کردند.
القحوم ادامه داد، این مساله به ایستادگی مردم یمن باز می‌گردد. ادامه حملات امارات و عربستان نوعی استکبار و عدم اذعان به حقیقت تلخی است که پس از پنج سال جنگ آشکار شد و آن اینکه یمن مخالف اشغالگری بوده و در برابر آن کرنش نمی‌کند.
حزام الاسد، عضو دفتر سیاسی عالی انصارالله هم معتقد است: امارات همچنان یک متجاوز است و همچنان عضو ائتلاف عربی بوده و در صدر اشغالگری‌های مستقیم و غیرمستقیم در مناطق جنوبی و شرقی یمن قرار دارد و در نهایت تلاش می‌کند پشت ابزارهایی که برای دستور کارهای خرابکارانه و تجزیه‌طلبانه خود به کار گرفته، خود را پنهان کند.
وی در خصوص ماهیت تفاهمات میان انصارالله و امارات که در حال حاضر حرف و حدیث‌ها در مورد آن جریان دارد، گفت: امارات همان کشوری است که حمله به یمن را آغاز کرد و این اقدام را از واشنگتن اعلام کرد. در صورتی که امارات تصمیم بگیرد حملات خود را متوقف، محاصره را لغو کرده و به صورت جدی وارد مذاکره شود، موضع ما کاملا مثبت خواهد بود و همین مساله درباره عربستان نیز صدق می‌کند.
الاسد درباره حملات اخیر انصارالله به اردوگاه نظامی تحت حمایت امارات در عدن گفت: در این حملات پیامی برای امارات بود مبنی بر این‌که اگر به دنبال تشدید تنش در آینده در ساحل غربی یا هر منطقه دیگری از یمن باشد پاسخ دردناک خواهد بود.

 تعهد امارات به ایران برای اصلاح امور در جنوب یمن
یک منبع یمنی فاش کرد، امارات در چارچوب تفاهم‌های اخیر خود با ایران، تعهد کرده که ترتیبات صحنه سیاسی در جنوب یمن را که تغییر داده بود، به وضع سابق بازگرداند.
یک منبع مطلع و از سران شورای موسوم به «شورای انتقالی جنوب» فاش کرد که امارات در چارچوب تفاهم‌های اخیر با ایران، در حال اصلاح برخی امور صحنه سیاسی در جنوب یمن است.
این منبع که خواست هویتش فاش نشود، به وبگاه خبری «عربی 21» اعلام کرد که سران نظامی و سیاسی مهم و عضو شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت ابوظبی است، یکی از اهداف امارات در این بازنگری سیاسی خواهد بود. این منبع گفت که این بازنگری در چارچوب تغییر مواضع ابوظبی در یمن و تفاهم‌های اخیر امارات با ایران است.
طبق گفته این منبع، «اماراتی‌ها به ایرانی‌ها تعهد داده‌اند که صحنه سیاسی در استان‌های جنوب یمن را به شکل سابق بازگردانند». به گفته این منبع، در شورای انتقالی جنوب (که سال 2017 با حمایت امارات تشکیل شده) اختلافات جناحی بالا گرفته و جناح عیدروس الزبیدی (رئیس شورا) و جناح احمد الملس دبیر کل شورا با هم درگیر هستند.
این منبع، سانحه رانندگی اخیر برای احمد الملس در استان الشبوه (جنوب یمن) را که در آن سه نفر از خبرنگاران همراهش کشته شدند و خودش جان به در برد، مشکوک دانست و ادعا کرد که یکی از نتایج تعهدات امارات به ایران، هماهنگی اطلاعاتی با حوثی‌ها [انصارالله] در یمن خواهد بود چرا که امارات بر پرونده امنیتی جنوب یمن اشراف دارد.
هفته گذشته (هفته نخست مرداد ماه) و پس از یک دوره افزایش تنش در خلیج فارس و اعتراض تهران به ابوظبی به دلیل میزبانی از پهپاد متجاوز آمریکایی که حریم ایران را نقض کرد، «حمد علی مصباح الاحبابی» فرمانده گارد ساحلی امارات در رأس هیأتی به تهران آمد و با سردار «قاسم رضایی» فرمانده مرزبانی نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. وزارت خارجه امارات از این دیدار که از سال 2013 اولین دیدار دو طرف به شمار می‌رود، ابراز خرسندی و بر اهمیت همکاری امنیتی در آب‌های خلیج فارس با ایران تأکید کرد. منابع خبری مختلف این اقدام امارات را چرخش موضع ابوظبی پس از هشدارهای ایران ارزیابی و آن را نزدیکی امارات به ایران توصیف کردند.

دلایل و انگیزه‌های امارات برای خروج از ائتلاف سعودی
پایگاه میدل‌ایست‌مانیتور در تحلیلی به بررسی معضلاتی پرداخته که عربستان سعودی بعد از خروج امارات از جنگ یمن با آنها مواجه خواهد شد.
پایگاه «میدل‌ایست‌مانیتور» می‌نویسد: «خروج امارات متحده عربی از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن، رویداد شگفت‌آوری نبود و مسئله‌ای بود که در گذر زمان اتفاق می‌افتاد. قتل عام یمنی با محکومیت کشورها از چهار گوشه دنیا مواجه شد و به فاجعه‌ای در زمینه روابط عمومی برای امارات تبدیل شد.»
این رسانه نوشته است: «خروج امارات از ائتلاف، عربستان سعودی را به شدت آسیب‌پذیر خواهد کرد و مطمئناً بر تأمین منابع مالی جنگ اثر خواهد گذاشت. ائتلاف، همین حالا هم بعد از آنکه قطر در پی محاصره کشورهای همسایه خود از آن خارج شد از لحاظ مالی با مشکلاتی مواجه شده بود.»
طبق این تحلیل، در صورتی که سودان هم نیروهای خودش را بر خلاف آنچه شورای نظامی انتقالی این کشور وعده داده از ائتلاف خارج کند، اوضاع برای عربستان به مراتب بدتر خواهد شد. در حال حاضر، نزدیک به 14000 نفر از شبه‌نظامیانی که به عنوان نیروی زمینی در میدان جنگ حضور دارند متعلق به سودان است.
میدل‌ایست‌مانیتور در ادامه به توضیح درباره دلایل و انگیزه‌های امارات برای خروج از ائتلاف عربستان سعودی پرداخته است. این رسانه می‌نویسد: «اولاً طبق گفته ژاکلین می‌یر کاتتاک، از محققان Critical Threat Project، امارات متحده عربی به عربستان سعودی هشدار داده بود به حمایتش از «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن پایان دهد، وگرنه امارات از ائتلاف خارج می‌شود.»
دومین عامل، طبق این تحلیل، این است که روابط سیاسی و اقتصادی امارات با ایران، هر چند نه مانند گذشته، کماکان ادامه دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهند امارات بعد از چین دومین مقصد صادرات کالاهای ایران بود.
میدل‌ایست‌مانیتور درباره دلیل سوم نوشته است: «همزمان با شلوغ شدن آب‌های خلیج فارس، صحبت از تشکیل یک "نیروی پلیس" در تنگه هرمز جان می‌گیرد. امارات می‌خواهد همراه با آمریکا، انگلیس و کشورهای دیگر بخشی از این نیروی پلیس باشد.»
این رسانه در پایان خاطرنشان می‌کند: «امارات با خارج کردن نیروهای خود از یمن، در حال نجات دادن خودش از ذلالتی است که با شکست ائتلاف حاصل خواهد شد. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی سرانجام برای به دوش کشیدن ذلت شکست از حوثی‌ها تنها خواهد ماند».

نظر شما