شناسهٔ خبر: 34379844 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

پست به پست با مجهول‌ترین تیم لیگ

اختصاصی: ملاقات با استقلال استراماچونی

استقلال تهران در اخرین دیدار دوستانه خود به مصاف بادران رفت که در این دیدار با نتیجه چهار بر دو به برتری دست یافت.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش " ورزش سه "، آندره آ استراماچونی برای اولین دیدار تدارکاتی خود بعد ازبازگشت از اردوی ترکیه به سراغ بادران رفت. دیداری که می توانست محک خوبی برای شاگردان این مربی ایتالیایی در برهه کنونی باشد. این در حالی است که استقلال حدودا چند ماه قبل شکست سنگینی را دریک دیدار دوستانه برابر همین تیم بادران متحمل شده بود و به همین خاطراین دیداراز جهاتی می توانست دید خوبی درمورد تفاوت های استقلال دوران شفر و مجیدی و این استقلال ایتالیزه بدهد.


استراماچونی در نیمه اول این دیدار تقریبا با ترکیبی به میدان رفت که به نظر می رسد این نفرات با حداکثر یک یا دو تغییر استخوان‌بندی این تیم را در هفته اول لیگ برتر تشکیل می دهند.


*ترکیب اولیه استقلال


*آندره آ استراماچونی با توجه به اینکه شب قبل از این بازی سید حسین حسینی به خاطر به دنیا آمدن فرزندش ازآمادگی کاملی برخوردار نبود بازهم ترجیح داد از شماره یک تیمش در این فصل در درون دروازه استفاده کند. اما در نیمه دوم حسینی جایش را به مهدی نور اللهی گلر تیم امید ایران داد.


*او وریا را در سمت راست خط دفاعی و زکی پور را در سمت چپ به کار گرفت و زوج جذاب خط دفاعش را با دو مدافع جوان این تیم یعنی سیاوش یزدانی و محمد دانشگرتشکیل داد. از بین این 5 بازیکن تنها سیاوش یزدانی است که با توجه به آخرین دیدار استقلال در فصل گذشته به این جمع اضافه شده و می توان گفت خط دفاع استقلال کمترین تغییر را به نسبت سایرخطوط این تیم داشته است.
*در جلوی این خط دفاع، زوج مسعود ریگی و آرش رضاوند پا به میدان گذاشتند، با این توضیح که رضاوند مقداری شعاع حرکتی اش نسبت به ریگی بیشتر بود و او سعی داشت با رعایت جانب احتیاط در حملات نیز شرکت کند، که اتفاقا توپهای مرده خوبی در پشت محوطه جریمه نصیبش شد. البته آرش رضاوند تجربه کافی برای بازی در این پست را نداشت و قطعا در روزهای آتی استراماچونی از آرش در نقاط دیگری بهره خواهد برد.


 *اما یک خط به جلوتر که بیاییم سه بازیکن خوش تکنیک و انرژیک را می بینیم که وظیفه تدارک حملات استقلالِ این فصل، تا حد زیادی برعهده آنها خواهد بود. علی دشتی یکی از مهره های اماده استقلال در اردوی ترکیه در سمت راست، و فرشید اسماعیلی حالا دیگر با تجربه به عنوان هافبک چپ و داریوش شجاعیان نیز نزدیک به مهاجم نوک استقلال در وسط به کار گرفته شدند و نوک پیکان خط حمله نیز چه کسی می تواند جز شیخ دیاباته باشد، مهاجم اهل مالی که هواداران انتظارت زیادی از او دارند.


 *نفرات اشاره شده احتمالا با یک یا دو تغییر بازیکنان استقلال را در اولین هفته لیگ برتر تشکیل می دهند. با نگاهی به این ترکیب می توان نتیجه گرفت استقلال حداقل با 5 تغییر در ترکیب تیمش نسبت به فصل گذشته به میدان می رود. یعنی چیزی حدود 50 در صد این تیم تغییر پیدا خواهد کرد که این مهم قطعا کار دارو دسته ایتالیایی را سخت تر می کند. بازیکنانی جدید با تفکری کاملا متفاوت که وظیفه ای بسیار سخت در فصل پیش روبرعهده آنها محول شده است.

 


**پست به پست با تیم استراماچونی


در ادامه این مطلب قصد داریم بانگاهی خوشبینانه به نکات مثبت این دیدار تدارکاتی بپردازیم هرچند عیار این تیم  ناشناخته است و قطعا کاستی های فراوانی درتیم هنوز وجود دارد.


*استقلال که همواره در تمام این سال ها حملات خود را بیشتراز جناح راست پایه ریزی کرده است به نظر می رسد دراین فصل هم به همین شکل خواهد بود. در این بازی هرچه قدر وریا دوید و آماده بود، زکی پور سرحال به نظر نمی رسید تا ان جا که استرا ترجیح داد وی را دربین دو نیمه از زمین خارج کند و عارف غلامی که تجربه ای برای بازی در این پست را ندارد به جای او به زمین بفرستد.البته با یک نیمه بازی نمی شود درباره زکی پور نظر داد و اگر او پیشرفت فصل قبل را ادامه دهد می تواند عصای دست تیمش باشد.


* به نظر می رسد ترکیب وریا غفوری وعلی دشتی در این فصل در صورت رسیدن به یک درک متقابل که این مهم رفته رفته ایجاد خواهد شد حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. این دو بازیکن هم در دیدارمقابل نماینده رومانی و هم در مصاف با بادران بارها مهاجمان را صاحب موقعیت های بسیار خوبی کردند. می توان گفت حرکت این دو بازیکن در صحنه گل اول که منجر به یک پاس رو به عقب برای دیاباته شد دیدنی بود. این در حالی است که داریوش شجاعیان هم با اضافه شدن به این دو بازیکن در ایجاد حرکات ترکیبی نقش موثری را ایفا می کند.

 


*از نکات بارزی که در دیدار مقابل بادران در استقلال دیده شد بازی ساده والبته موثر مسعود ریگی هافبک دفاعی تازه به خدمت گرفته استقلال در میانه میدان بود. ریگی بدون هیچ حرکت اضافه ای با دوندگی بیش از حد خود شاید مورد اعتماد ترین بازیکن این فصل استقلال تا به اینجا باشد. ریگی با درک درست و اگاهی محیطی در زمین بازی نقش مهمی در تخریب حملات دارد و حضوراو به عنوان تنها بازیکنی که به طور کامل در دیدار مقابل بادران بازی کرد نشان می دهد استراماچونی تا چه حد به وی اعتقاد دارد. استرا در خلال بازی از هر فرصتی استفاده می کرد و ریگی را به کناره های خط می خواند تا با او صحبت کند.
*یکی دیگر از مهره های قابل اتکای این فصل استقلال فرشید باقری است. وی با ورودش دراواسط نیمه دوم و قرار گرفتن در کنار ریگی تا حد بسیار زیادی خیال کادر فنی را از این منطقه مهم راحت کرد. او در این چند سال همواره ثابت کرده است که قبلا ازآنکه یک هافبک دفاعی باشد (DMF) یک هافبک مرکزی ((CMF محسوب می شود. فرشید باقری اگر خیالش ازجنگ های داخل زمین راحت باشد قادر است آهنگ بازی را کاملا کنترل کند و حتی در حملات هم به خوبی از عقب اضافه شود. فرشید بعد از ورود به زمین در دیدار مقابل بادران به واقع فوتبال خوبی را به نمایش گذاشت. وی دربدو ورودش یک پاس گل فوق العاده به تبریزی داد و یک گل زیبا نیز با ضربه سر به ثمر رساند.


*یکی دیگرازنکات قابل توجه دراین بازی می توان به بازی موثر فرشید دیگر استقلال اشاره کرد. فرشید اسماعیلی که حالا چهارمین سال حضورش را در استقلال تجربه می کند پخته تر از قبل و با احساس مسئولیت بیشتری در ترکیب استقلال حاضر می شود. فرشید اسماعیلی در این دو بازی اخیر در سمت چپ خط میانی به کار گرفته شده است که تا حدی سعی می کند خود را به مهاجم نوک نزدیک تر کند تا از خاصیت گلزنیش نیز بتواند در حملات بهره ببرد. فوتبال فانتزی فرشید اسماعیلی در این فصل می تواند یکی از ارکان موفقیت استقلال در این فصل به شمار بیاید. او حالا با پشت سر گذاشتن آن خاطره بدِ بازی دربی قصد دارد یک بار دیگر خود را به عنوان بهترین پاسور در لیگ قهرمانان آسیا معرفی کند. اسماعیلی در فصول گذشته به خوبی ثابت کرده است اگر یک مهاجم تمام کننده درکنار خود داشته باشد او را از ارسال پاس بی نصیب نمی گذارد. اسماعیلی در این دیدارهم با یک شوت زمینی از درون قوس محوطه جریمه گل زیبایی را به ثمر رساند تا مورد تشویق کادر فنی و معدود تماشاگران حاضر در ورزشگاه نفت تهرانسر قرار بگیرد.


*درپایان باید به شیخ دیاباته به عنوان یکی از خرید های خوب استقلال در این چند سال اخیر اشاره کرد. مهاجمی که دراین مدت کوتاه و با درک درست از زبان فوتبالی بازیکنان اطرافش، به سرعت در حال جا افتادن در ترکیب استقلال است. شیخ استقلال مهاجمی است که علی رغم داشتن پاهایی بلند حمل توپ قابل قبولی را دارد و در عین حال ضرباتش به توپ حساب شده و دقیق است. او با قد وقامت بلندش دراکثر نبردهای هوایی موفق است و یک مهاجم تمام کننده به شمار می رود. ضمن آنکه مرتضی تبریزی در این فصل از ابتدا در تمرینات پیش فصل حضور داشته و دراین مدت کاملا امیدوار کننده ظاهره شده است و در این دیدار هم زننده یکی از گلها بود.

 


**در انتظار استقلال 98


به هر حال هیچ شکی نیست که استقلال علی رغم تمام نکات مثبتی که در دیدار مقابل بادران به نمایش گذاشت، هنوزدر پست های مختلفی دچار ضعف است که این نقاط ضعف درمقابل یک تیم دسته یکی هم کاملا به چشم آمد. استقلال بعد از انتقال سهرابیان و ایاندا پاتوسی هنوز بازیکنی را به عنوان جانشین به خدمت نگرفته است که به نظر می رسد در روزهای آینده باید شاهد اضافه شدن لااقل دو بازیکن دراین تیم باشیم.


اما انچه که مشهود است استراماچونی که حالا خانواده اش را در کنار خود می بیند کاملا متمرکز تر بر اوضاع تیم تسلط دارد و از هیچ نکته موثری برای رشد تیمش نمی گذرد. ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کنیم که درست است که او هنوز با اضافه شدن یک دستیار ایرانی هنوز موافقتی به عمل نیاورده است، اما تعامل بسیار خوبی را با جواد زرینچه کاپیتان اسبق این تیم و سرپرست حال حاضر برقرار کرده است که این امر می تواند خلا نبود یکی دستیار ایرانی را تا حدی پر کند.


 هنوز برای قضاوت در ارتباط با استقلال مدل 98 بسیار زود است اما خارج از تمام حاشیه هایی که در سطح مدیریتی این تیم این روزها به گوش می رسد و بازار استعفا مدیران این تیم داغ داغ است، استراماچونی توانسته است که اجازه ندهد این مسائل غیر فوتبالی خللی در روند حرکتی تیمش به سمت موفقیت ایجاد کند.

 


کیاوش عزیزی

 

نظر شما