شناسهٔ خبر: 34377778 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

سعید نمکی:

سال دیگر بیماری مالاریا در ایران ریشه‌کن می‌شود

وزیر بهداشت گفت: ما در سرزمینی مالاریا خیز هستیم ولی می‌توانیم اعلام کنیم که امسال و سال دیگر بیماری مالاریا در ایران ریشه‌کن(eradication) می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، سعید نمکی ،  وزیر بهداشت در مراسم راه‌اندازی دفاتر مالکیت فکری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور که امروز (6 مرداد) در وزارت بهداشت برگزار شد با تاکید بر تفاوت رتبه ایران در تعداد مقالات و ثبت پتنت در حوزه نانو اظهار کرد: باید گام‌هایی برداشته شود که از اندیشه در تولید و خلق ثروت استفاده کنیم.تردیدی ندارم که در سال‌های آینده بخش سلامت از تلاش‌های محققان در این حوزه برخوردار می‌شود.

وی افزود: یکی از مواردی که به مخترعان و محققان دلگرمی می‌دهد این است که بدانند با ثبت اختراعات، نوآوری‌های آن‌ها از گزند دست‌اندازی‌های آتی حفظ میشود. ستاد مرکزی وزارت بهداشت با همکاری صمیمانه دانشگاه‌ها و همیاری دستگاه‌های دیگر مثل وزارت دادگستری و سازمان ثبت‌ اسناد در راستای ثبت اختراعات گام بزرگی برداشته.امیدواریم این حرکت برای همه دست‌اندرکاران و پژوهشگران و مخترعین مفید و موثر باشد. برای همه افرادی که در این‌ مسیر با ما همکاری داشتند آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود بیماری‌های غیرواگیر و نقش آن‌ها در سلامت گفت: تاثیر بیماری‌های غیرواگیر در مرگ‌ومیر به این معنی نیست که بیماری‌های واگیردار ریشه‌کن شده‌اند. با وجود این که ما در سرزمینی مالاریا خیز هستیم ولی می‌توانیم اعلام کنیم که امسال و سال دیگر بیماری مالاریا در ایران ریشه‌کن(eradication) می‌شود.

نمکی ادامه داد: حدود سی سال پیش در زمانی که دکتر ملک‌زاده وزیر بهداشت بودند واکسیناسیون هپاتیت B به پروتکل واکسیناسیون کشور اضافه شد و امروز خوشبختانه می‌توانیم اعلام کنیم که سرطان اولیه کبد که یکی از عوامل اصلی آن ابتلا به هپاتیتB است را یا نداریم و یا به ندرت داریم. این حاصل واکسیناسیون سنجیده ای بود که برای گروه‌های هدف انجام شد. امیدواریم امروز بتوانیم حذف ( elimination) هپاتیتC را هم آغاز کنیم. از همکاران دانشگاه رفسنجان که این طرح را آغاز کردند سپاسگزارم و دست خیرینی که به این طرح کمک کردند را می‌بوسم.

نظر شما