شناسهٔ خبر: 34340307 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

واکنش کشورها به تصمیم انگلیس برای تأمین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس

صاحب‌خبر -
به دنبال تصمیم انگلیس برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس، کشورها و برخی جناح‌های ‌اروپایی واکنش‌های متفاوتی به این تصمیم نشان دادند.

در این زمینه وزیر دفاع فرانسه گفت: پاریس قصد دارد برای حفظ امنیت حمل و نقل در آب‌های خلیج فارس با لندن و برلین همکاری اطلاعات داشته باشد.

«فلورانس پارلی» افزود: هماهنگی قابلیت‌های نظامی و اشتراک اطلاعات برای تأمین امنیت آب‌های خلیج فارس بدون اعزام نیروی بیشتر نظامی به منطقه صورت می گیرد.

پارلی افزود: ما به تازگی با متحدان خود در آلمان و انگلیس برای یک اقدام مشترک که می تواند به تأمین امنیت حمل و نقل دریایی در خلیج فارس و ارزیابی خاص از اوضاع کمک کند، تماس‌هایی داشته ایم.

وزیر دفاع فرانسه گفت: تلاش‌های ما برای تامین امنیت خلیج فارس با هدف کاهش تنش‌های کنونی در این منطقه و دفاع از منافع خود است.وی افزود: ما نمی خواهیم در ائتلافی حضور داشته باشیم که نتیجه تشکیل آن تشدید تنش در منطقه باشد.

هنوز تصمیم نگرفته‌ایم

آلمان اما می گوید با بریتانیا و فرانسه بر سر تشکیل یک نیروی محافظ دریایی تحت رهبری اروپا برای تضمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز در حال مذاکره است اما هنوز تصمیمی برای مشارکت در این ماموریت نگرفته است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان با اعلام این مطلب تصریح کرد که کشورش در حال مذاکره با لندن و پاریس بر سر تشکیل این نیروست اما هنوز برای تصمیم گیری در باره مشارکت برلین در این ماموریت بسیار زود است.

وی که در یک کنفرانس خبری سخن می گفت در ادامه یاد‌آور شد: ما در مذاکرات بر سر این موضوع و رایزنی‌های جاری که به تازگی آغاز شده است، مشارکت داریم اما اکنون خیلی زود است که بخواهیم در باره شکل و نحوه حمایت برلین از این نیرو یا مشارکت فعال ما در این عملیات سخن بگوییم.

دیپلمات آلمانی با اعلام این که «درخواست برای مشارکت ارتش آلمان هنوز موضوع بحث‌ها و رایزنی‌ها قرار نگرفته است»، تاکید کرد: مسلم و واضح است که سه عضو اتحادیه اروپا EU3(اشاره به آلمان، فرانسه و بریتانیا) در حال حاضر مشغول رایزنی در این زمینه هستند.

در حالی که حزب دموکرات مسیحی آلمان از لزوم بررسی این پیشنهاد و همکاری با شرکای اروپایی در این گونه امور سخن می گوید، حزب سوسیال دموکرات مخالف هر گونه اقدامی است که موجب تشدید تنش‌ها در منطقه می شود.

با این حال «نیلز اشمید» سخنگوی فراکسیون سوسیال دموکرات‌ها در پارلمان آلمان با هشدار در زمینه اعزام نظامیان آلمانی به منطقه، چنین اقدامی را موجب وخیم تر شدن اوضاع متشنج در خلیج فارس ارزیابی کرد.

به گفته وی، این اقدام خطر سوءتفاهم‌های بزرگ در منطقه را بیشتر می کند و ممکن است به یک درگیری نظامی منجر شود.

وی افزود: اکنون زمان گمانه زنی درباره اعزام رزمناو و نیروی نظامی به منطقه نیست، بلکه زمانی است که باید با دیپلماسی، تنش‌ها را حل کرد. در همین حال حزب دموکرات آزاد از پیشنهاد انگلیس استقبال کرد.

استقبال آمریکا

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: این کشور از تلاش متحدان خود همچون اروپایی‌ها برای تامین آزادی کشتیرانی در آب‌های بین المللی استقبال می کند.

«مورگان اورتاگس» در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا از طرح مشترک انگلیس و فرانسه برای تشکیل ائتلاف دریایی در محافظت از نفتکش‌ها حمایت می کند، افزود: ما از تلاش‌های متحدانمان برای آزادی ناوبری استقبال می کنیم.

کانادا: اعزام ناوگان نداریم

سخنگوی وزارت دفاع کانادا اما گفت: اوتاوا برنامه ای برای اعزام ناوگان دریایی به تنگه هرمز و پیوستن به ائتلاف دریایی انگلیس در این منطقه ندارد.

به گزارش روزنامه نشنال پست،«هارگیت ساجان» افزود: هیچ درخواستی از طرف دولت انگلیس برای پیوستن ناوگان دریایی کانادا در این ائتلاف صورت نگرفته است.

وی که خود یکی از فرماندهان بازنشسته ارتش کاناداست، گفت: درخواست نکردن از کانادا برای اعزام نیرو لزوماً بد نیست.

«نشنال پست» نوشت: مقامات کانادایی بر این باورند که تنش پیش آمده در منطقه خلیج فارس از طریق دیپلماسی حل می شود و اعزام نیروهای بیشتر به این منطقه فقط باعث تشدید تنش خواهد شد.

این در حالی است که شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد: عملیات نظامی عجولانه و ناهماهنگ در یک آبراه مهم کشتیرانی و بازی سیاسی اشتباه با اتکا به واکنش واشنگتن، به شکل عجیبی یادآور بحران سوئز است، بحرانی که به جاه طلبی‌های بریتانیا به عنوان قدرت جهانی پایان داد.

ارسال یادداشت به سازمان بین‌المللی دریانوردی

در چنین شرایطی، سفیر ایران در انگلیس اعلام کرد: در یادداشتی اطلاعات جزیی از تخلفات کشتی انگلیسی «استنا ایمپرو» در تنگه هرمز به سازمان بین‌المللی دریانوردی ارائه شد.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس در توئیتی نوشت: ‏امروز در یادداشتی اطلاعات جزیی از تخلفات کشتی انگلیسی استنا ایمپرو(Stena Impero)در تنگه هرمز به سازمان بین‌المللی دریانوردی ارائه شد.این کشتی بعد از برخورد با یک لنج در منطقه، با ورود به تنگه هرمز از مسیر خروجی و خاموش کردن سیستم ارتباطی، مقررات دریانوردی در منطقه را به مخاطره انداخت.

گفتنی است، «جرمی‌هانت» وزیر خارجه بریتانیا روز ۲۲ ژوئیه توقیف نفتکش این کشور توسط ایران در آب‌های خلیج فارس را «دزدی دریایی دولتی» خواند و گفت که به منظور محافظت از عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز به دنبال تشکیل یک نیروی دریایی به رهبری اروپا خواهد بود.

وزیر امور خارجه انگلیس در پارلمان گفته بود که بریتانیا برای تأمین آزادی کشتیرانی در خلیج فارس باید حضور خود را افزایش دهد. به گفته وی، ما دنبال این هستیم که برای تردد امن کشتی‌های باری و خدمه آنها در این منطقه حیاتی، یک نیروی حفاظتی به رهبری کشورهای اروپایی تشکیل دهیم. ما در صددیم هرچه سریعتر این نیرو را تشکیل دهیم.

خبر دیگری حاکیست: ایران ۹ خدمه کشتی الریاح را آزاد کرد. مقامات دولت هند دیروز آزادی ۹ تن از ۱۲ خدمه کشتی الریاح را که اوایل جولای (تیرماه) توسط ایران توقیف شده بود را تأیید کردند.

روزنامه ایندیا تودی نوشت: با این حال۲۱ تبعه هند از جمله سه تن از خدمه کشتی الریاح و ۱۸ تن از خدمه کشتی استینا ایمپرو انگلیس همچنان در بازداشت ایران قرار دارند.سفارت هند در ایران هم روز پنجشنبه اعلام کرد که خدمه هندی کشتی انگلیسی ایمپرو دسترسی کنسولی پیدا کرده اند.

مشارکت احتمالی دانمارک

دانمارک هم اعلام کرد که احتمالا از طرح بریتانیا برای تشکیل ناوگان دریایی اروپا برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز استقبال می‌کند.

سه دیپلمات ارشد این کشور به رویترز گفتند که این طرح ابتکاری تاکنون توانسته است حمایت ابتدایی دانمارک، فرانسه و ایتالیا را کسب کند.

یپه کافود، وزیر امور خارجه دانمارک در بیانیه‌ای گفت: دولت دانمارک خواهان مشارکت احتمالی در این طرح است.

دانمارک یکی از قویترین کشورها در حوزه دریانوردی است به طوری که شرکت دانمارکی مولر-مِرسک به‌عنوان بزرگترین مجموعه کشتیرانی جهان شناخته می‌شود که مهمترین کار آن در حوزه حمل و نقل دریایی است.همچنین گفته می‌شود که هلند هم از جمله کشورهای موافق تشکیل ناوگان دریایی اروپایی است.

نظر شما