شناسهٔ خبر: 34321649 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اولین وعده‌های جانسون/ واکنش ها به آغاز به کار نخست وزیر جدید انگلیس

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلیس وعده داد در 31 اکتبر به هر قیمتی که باشد از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا،  بوریس جانسون، پس از دیدار با ملکه این کشور و دریافت ماموریت تشکیل دولت جدید در انگلیس، در نخستین سخنانش، با شور و هیجان زاید الوصفی که از ویژگی های اوست، وعده داد همه مشکلات انگلیس را در دوران نخست وزیری اش رفع و انگلیس را بهشت خواهد کرد.
در حالی که صدای تظاهرات مخالفان بوریس جانسون در اطراف دفتر نخست وزیری به گوش می رسید که با تند ترین الفاظ به وی و دولتش حمله می کردند ، بوریس جانسون در سخنانش به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس، وعده داد معضلات موجود در بخش های مسکن، امنیت، آموزش، بهداشت و درمان، رفاه اجتماعی، دستمزد کارکنان، بازرگانی و خلاصه همه مشکلات و بحران های این کشور را برطرف سازد.
وی افزود: خیابان ها امن می شود؛ شمار نیروهای پلیس افزایش می یابد؛ مدت انتظار برای دیدن یک پزشک، کاهش می یابد؛ مشکلات رفاه اجتماعی برای همیشه برطرف می شود؛ به دانش آموزان در سراسر کشور کمک خواهد شد؛ کشور زیر نظر وی، متحد خواهد شد؛ سرمایه گذاری در انگلیس، رونق خواهد گرفت و دانشمندان و شرکت ها و موسسات پژوهشی، با توان بیش تر، به تولید دانش مشغول خواهند شد.
نخست وزیر جدید انگلیس، بدون اشاره به چگونگی اجرای وعده هایش، همه موارد خوب همچون آزادی، رعایت قانون، برابری افراد، آزادی بیان، دموکراسی و رفاه را به مردم کشورش وعده داد و در این باره با شور و هیجان همیشگی سخن گفت.
وعده های بوریس جانسون، فقط به درون انگلیس محدود نشد و وی قول داد تا 31 اکتبر، این کشور را از اتحادیه اروپا خارج کند و هشدار داد اگر اتحادیه اروپا و 27 کشور عضو آن، به توافق جدیدی با وی دست نیابند، بدون توافق از این اتحادیه خارج خواهد شد.
بوریس جانسون به سه میلیون و دویست هزار شهروند اتحادیه اروپا که در انگلیس مشغول کارند وعده داد حقوقشان در دولت وی، تامین می شود. همچنین وی گفت جایگاه انگلیس را در جهان، ارتقا خواهد داد.

اولین وعده های جانسون
نخست وزیر جدید انگلیس در نخستین نطق خود پس از تصدی رسمی این مسئولیت بر اجرای طرح برگزیت طبق برنامه ریزی زمانی انجام شده تاکید کرد.
بوریس جانسون پس از دیدار با ملکه انگلیس و تفویض رسمی مسئولیت نخست وزیری کشورش در نطقی در جمع خبرنگاران از مقابل دفتر نخست وزیری انگلیس در لندن گفت: ما به وعده های مکرر پارلمان به مردم، جامه عمل خواهیم پوشاند بطوریکه سی و یکم اکتبر (نهم آبان ماه) از اتحادیه اروپا خارج خواهیم شد بدون اینکه هیچ اما و اگری مطرح باشد. ما یک توافقنامه جدید را منعقد خواهیم کرد که بهتر باشد. ما فرصتها برای انگلیسی ها را به حداکثر خواهیم رساند و در عین حال، این امکان را فراهم خواهیم کرد که مشارکت جدید و هیجان انگیزی با دیگر کشورهای اروپایی بوجود بیاوریم و این مشارکت مبتنی بر تجارت آزاد و پشتیبانی متقابل باشد. من اطمینان خاطر کامل دارم که در بازه زمانی نود و نه روزه، ما این وعده ها را عملی خواهیم کرد. اما یک نکته را می دانید؟ ما نود و نه روز صبر نخواهیم کرد زیرا مردم انگلستان به اندازه کافی صبر کرده اند. زمان آن فرارسیده است که کار انجام شود و تصمیم اتخاذ شود و رهبری قدرتمندی نمایش داده شود و وضعیت این کشور به سمت بهتر شدن تغییر کند.
وی افزود: وظیفه بنده این است که خیابانهای شما (مردم) را امن تر کنیم. ما این کار را با استقرار بیست هزار پلیس دیگر در خیابانها انجام خواهیم داد و برنامه جذب نیرو برای این منظور را شروع خواهیم کرد. وظیفه بنده این است که کاری نکنم شما سه هفته منتظر بمانید برای اینکه پزشکتان شما را معاینه کند. ما همین هفته کارهایی را شروع می کنیم برای اینکه بیست بیمارستان را امروزی کنیم و اطمینان حاصل کنیم که بودجه سازمان ملی بهداشت و درمان، واقعا به خطوط مقدم برسد. وظیفه بنده محافظت از شما یا والدین شما و پدربزرگان و مادربزرگان شما در مقابل ترس فروش خانه برای تامین هزینه های درمانی است. به همین علت، بنده امروز از مقابل دفتر نخست وزیری در خیابان داونینگ (در لندن) اعلام می کنم که ما یک بار برای همیشه، بحران را در شبکه درمانی اجتماعی حل و فصل خواهیم کرد و این کار را با برنامه روشنی انجام خواهیم داد که آماده کرده ایم برای اینکه به همه شهروندان پیر جامعه، کرامت و امنیتی بدهیم که شایستگی آن را دارند.

واکنش ها به آغاز به کار نخست وزیر جدید انگلیس
مخالفان بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلیس در اعتراض به قرار گرفتن وی در سمت جدید به خیابان های لندن آمدند.
گروهی از تظاهر کنندگان نیز در اطراف مقر نخست وزیری انگلیس منتظر بودند و پس از رسیدن جانسون به این محل او را هو کردند.
تظاهرات شهر لندن چند ساعت پس از اعلام رسمی نخست وزیری بوریس جانسون برگزار شد.
یک استاد دانشگاه لندن در این باره گفت: اینجا هستم تا به سیاست‌های جانسون اعتراض کنم. اکنون به دوره‌ای از سیاست وارد شده‌ایم که دیگر واقعیت‌ها و حقایق اهمیت چندانی ندارد و جانسون در حال سوء استفاده از این وضعیت است. تصور نمی‌کنم جانسون فرد لایقی برای نخست وزیری انگلیس باشد. او نخست وزیر من نیست.
تظاهرات کنندگان معترض پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که در آن خواستار کناره گیری جانسون از قدرت شده بودند.
گروه‌های سیاسی مختلفی از برگزاری این تظاهرات اعتراض آمیز حمایت کرده‌اند. چان مک دانل وزیر دارایی دولت در سایه انگلیس نیز با حضور در بین تظاهرات کنندگان در سخنانی گفت: بوریس جانسون خطرناک است، او برای جامعه ما خطرناک است. او برای اروپا و جهان ما نیز خطرناک است.

بازتاب جالب رسانه ای انتخاب جانسون به سمت نخست وزیری انگلیس
در پی نخست وزیر شدن بوریس جانسون، رسانه های اروپایی با ترکیبی از "ناباوری، تمسخر و غصه" این خبر را بازتاب دادند.
تارنمای روزنامه ایندیپندنت با گردآوری این اخبار، مجموعه ای از آن ها را ارائه کرده است که در ادامه، اهم آن ها خواهد آمد.
روزنامه آیریش تایمز (Irish Times) در ایرلند نوشت: بهترین امید برای ایرلند، اروپا و مردم انگلیس این است که بوریس جانسون، تحت تاثیر سه بدترین ویژگی هایش، عمل خواهد کرد که بر پیشینه وی سایه انداخته اند: وی به هیچ یک از سخنانی که بر زبان می راند، اعتقادی ندارد؛ او شیفته قدرت است؛ جانسون برای دستیابی به قدرت، به نزدیک ترین افرادش هم خیانت می کند.
روزنامه دانمارکی پولیتیکن (Politiken) نوشت: همچون دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون نیز در همه عمرش، با دروغ های بدون شرمساری و خودنمایی، راهش را ادامه داده است. سردبیر این روزنامه نوشته است: این که دلقکی همچون بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس شود نشان می دهد این کشور از زمان همه پرسی بر سر خروج از اتحادیه اروپا، برگزیت، تا چه اندازه سقوط کرده است. مردم انگلیس، لایق رهبری به مراتب بهترند اما اکنون یکی از بدترین گزینه ها، نخست وزیر انگلیس شده است. بوریس جانسون، تجلی بی عدالتی است که دستیابی مستهجن به قدرت را نمایش می دهد.
روزنامه بلژیکی فرانسوی زبان لو سواغ (Le Soir) با انتشار کاریکاتوری از بوریس جانسون، در حالی که گوی هایی با نوشته های "برگزیت"، "ایرلند"، "اسکاتلند" و "ایران" در دست دارد، کاریکاتور دونالد ترامپ را نیز چاپ کرد که برای جانسون، دست می زند در حالی که رهبران اروپایی، همچون آنگلا مرکل و امانوئل مکرون، بی تفاوت به نظر می رسند.
روزنامه فلمیش زبان بلژیک (زبان ناحیه‌ی فلاندر در بلژیک که با زبان هلندی از یک خانواده است) با نام دی مورگن (De Morgen) نوشت: اتحادیه اروپا، از آقای جانسون نمی ترسد.
به نوشته روزنامه آلمانی برلینر زایتونگ (Berliner Zeitung)، بوریس جانسون، مردم را گمراه و سرگردان و انگلیس را به سمت فاجعه سوق می دهد. این روزنامه می نویسد شرایط انگلیس در هم ریخته و بوریس جانسون، فقط برای یک کار مناسب است: همیشه وعده هایی به مردم می دهد که مردم مایلند بشنوند.
روزنامه دیتسایت (Die Zeit) آلمان نوشت: آقای جانسون، هیچ برنامه ای برای برگزیت ندارد و مشخص نیست آیا در پی جنگ با ایران است یا خیر.
مجله آلمانی اشپیگل (Der Spiegel) با انتشار عکس بوریس جانسون در صفحه نخست خود نوشت: دیوانه ای در انگلیس. دبیر سیاسی این نشریه نوشت شعار نخست وزیر جدید انگلیس باید "انگلیس را دوباره کوچک کنید"، باشد. وی می افزاید یک کشور مغرور، خود را کوتوله می سازد، خائنین و افراد عوام گرا، آن را می فروشند و "عده ای اندک"، بر سر برگزیت، به دست جانسون و شرکاء، فریب می خورند. بدین ترتیب، جامعه نابرابر انگلیس، نابرابرتر می شود.
به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو (Le Figaro)، مجموعه ای از چاله ها و خطرات بر سر راه بوریس جانسون وجود دارد.
روزنامه لیبراسیون فرانسه نیز با یادداشتی درباره بوریس جانسون نوشت: وی دلقک آینده ملکه انگلیس است. در حالی جانسون به بالاترین مقام اجرایی انگلیس دست می یابد که باید با شرکای اروپایی اش، به گفتگوهای دشواری دست بزند که در آن حالت، لوس بازی به درد نمی خورد.
روزنامه سوئیسی نویه زورچه زایتونگ (Neue Zurcher Zeitung) نوشت: شرایط برای نخست وزیر جدید انگلیس، راحت نخواهد بود. این روزنامه هشدار می دهد با وعده هایی که جانسون داد، راه برون رفتی وجود ندارد.
روزنامه اسپانیایی ال پائیس (El Pais) نوشت: گزافه گو ترین سیاستمدار انگلیسی در دهه های اخیر، سرنوشت این کشور را در دست گرفت. اکنون وی در موقعیتی قرار خواهد گرفت که اقداماتش، پیامدهای واقعی در بر خواهد داشت.

نظر شما