شناسهٔ خبر: 34280390 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

چهره "جنجالی و حاشیه ساز" نخست‌وزير انگلیس شد

ابنا

«بوریس جانسون» به عنوان رهبر جدید حزب محافظه کار و نخست وزیر انگلیس انتخاب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ نتیجه انتخابات رهبری حزب حاکم محافظه کار انگلیس اعلام ‌شد و بر اساس آن، «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه سابق، از رقیب دیگر خود، «جرمی هانت» وزیر امور خارجه کنونی، جلو افتاد تا نخست‌ وزیر آینده انگلیس شود.

این برای نخستین بار است که یک نخست وزیر در انگلیس با آرای اعضای یک حزب برگزیده می شود تا دولت بدون اکثریت را در مجلس شکل دهد.

بوریس جانسون جانشین «ترزا می» ‌شد که به علت ناتوانی در جلب حمایت مجلس از طرح خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) ناچار شد از سمت خود کناره‌گیری ‌کند.

اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس که حدود 160 هزار نفرند، برای برگزیدن رهبرشان و نخست‌وزیر بعدی انگلیس در رای دهی شرکت کردند تا به یکی از دو نامزد نهایی، بوریس جانسون یا جرمی هانت رای بدهند.

براساس نتیجه رای دهی اعضای حزب محافظه کار درباره رهبر جدید این حزب، بوریس جانسون توانست حدود 92 هزار رای به دست آورد و جرمی هانت نیز به حدود 46 هزار رای دست یافت. بیش از 67 درصد از اعضا در این رای گیری شرکت کردند. 

انگلیس با معضلات درونی و خارجی فراوانی روبروست که برگزیت، مهم ترین آنهاست. نخست وزیر جدید انگلیس پیشتر گفته بود، تا پایان اکتبر، انگلیس را با توافق یا بدون توافق، از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد اما سه نخست وزیر پیشین این کشور، جان میجر از حزب محافظه کار، تونی بلر و گوردون بروان از حزب کارگر، هشدار داده اند که جانسون، فکر خروج بدون توافق از اتحادیه را کنار بگذارد.

بوریس جانسون در نخستین سخنرانی، خارج کردن انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزيت)، متحد کردن حزب محافظه کار و شکست دادن جرمی کوربین رهبر حزب کارگر را از مهمترین برنامه های آینده خود اعلام کرد.

وی چهره ای جنجالی است که روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار بوده و حاشیه های فراوان داشته و دارد.

.................
پایان پیام/ ۲۱۸

نظر شما