شناسهٔ خبر: 3426294 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

تغيير کشت برخي محصولات کشاورزي از بهاره به پائيزه

صاحب‌خبر -

معاون وزير جهاد کشاورزي برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي مقابله با معضل کم‌آبي را تشريح کرد و از رونمايي نقشه شوري خاک کشور و واگذاري 15 شرکت دانش‌بنيان رازي به بخش خصوصي خبر داد.

به گزارش فارس، اسکندر زند معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات، ترويج و آموزش کشاورزي امروز در نشست خبري به ارائه گزارش کاملي از يک سال فعاليت در اين سازمان پرداخت و گفت: در هفته آينده دستاوردهاي جديدي از قبيل ارقام جديد و نهال‌هاي جديد را معرفي مي‌کنيم.وي افزود: اين ارقام جديد شامل حدود 6 رقم باغي و گندم و حبوبات است.

زند در ادامه در خصوص ساماندهي کود اظهار داشت: سازمان تحقيقات و آموزش کشاورزي به دنبال اين است که محتويات کود را با برچسب روي آن تطابق دهد به همين دليل با ابلاغيه‌اي که از سوي وزير آماده کرده‌ايم يک واحد کنترل کيفي کود هفته آينده در مؤسسه آب و خاک راه‌اندازي مي‌شود.

وي افزود: ضمن اينکه طي هفته آينده نقشه جديد شوري خاک‌هاي کشور رونمايي مي‌شود.

معاون وزير جهاد کشاورزي اظهار داشت: در بخش تحقيقات ما صاحب يک بودجه جاري و کاري هستيم که در سال‌هاي اخير به دليل مشکلات دائما از بودجه کاري کاسته شده است. اين موضوع ما را در تحقيقات در آينده با مشکل مواجه مي‌کند و آسيب جدي به کارهاي تحقيقاتي وارد مي‌آورد،بنابراين اميدواريم مجلس در بودجه 94 در اين راستا به ما کمک کند.

وي در ادامه در خصوص اقدامات وزارت جهاد کشاورزي براي کاهش مصرف آب و مقابله با کم‌آبي اظهار داشت: وزارتخانه در تلاش است تا کشت برخي از محصولات را از بهاره به پاييزه منتقل کند که در اين راستا محصولاتي مانند چغندرقند و نخود از محصولاتي هستند که به کشت پاييزه منتقل مي‌شوند.

وي همچنين از توليد بذر نخودي که مقاوم به تحمل سرماي 15 درجه است خبر داد و گفت: برنامه‌ بعدي وزارتخانه در راستاي مقابله با خشکسالي، انتقال بسياري از کشت‌ها به گلخانه است.

وي افزود: همچنين در راستاي مقابله با خشکي در تلاش هستيم تا ارقامي را توليد کنيم که نياز آبي کمتري داشته باشند.

وي افزود: يکي از اهداف کلان سازمان تمرکز روي کشاورزي دانش‌بنيان است چرا که امنيت غذايي کشور در گروه دانش‌بنيان کردن کشاورزي است.

وي افزود: دانش بنيان شدن يعني اينکه تمام تصميمات ما مبتني بر دانش، علم و تدبير و پايه اصلي تحقيقات و نظام جامع اطلاعات و نظام نوآوري بر پايه کشاورزي دانش‌بنيان باشد.

معاون وزير جهاد کشاورزي اظهار داشت: در اين راستا جهت‌گيري بر مبناي اقتصاد مقاومتي بوده و جايگاه بيشتر بخشيدن به آموزش بهره‌برداران و به نظام نوين ترويج است.

رئيس سازمان تحقيقات، ترويج و آموزش کشاورزي اظهار داشت: در راستاي اقتصاد مقاومتي هم در سازمان گام‌هايي برداشته‌ايم و اقتصاد مقاومتي به معناي نگاه به درون است که البته در کشاورزي همواره نگاه ما به درون و اتکاء داخلي بوده است.

وي با بيان اينکه تحقيقات کشاورزي در کشور از قدمتي 100 ساله برخوردار است، گفت: در کشاورزي اصالتا درون‌زا هستيم و در بسياري از مسائل تحقيقاتي روي پاي خودمان ايستاده‌ايم.

زند اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتي اصلاح ساختارها به نحوي که پاسخگوتر باشد و از بندهاي اقتصاد مقاومتي برقراري تعاملات سازنده دروني با دانشگاه‌ها و نهادهاي معتبر بين‌المللي و نگاه به بخش خصوصي است.

وي افزود: الان کمتر از نيم درصد توليد ناخالص ملي کشور به تحقيقات اختصاص دارد و اين براي کشوري که مي‌خواهد با فرهنگ اقتصاد مقاومتي پيش رود شايسته نيست.

زند اظهار داشت: اين موضوع در کشور ترکيه در حال حاضر يک درصد است و آنها برنامه دارند تا در سال 2020 توليد ناخالص ملي کشورشان را به 3 درصد برسانند.

زند اظهار داشت: يکي از چالش‌هاي ما در کشور نگاه به تحقيقات است که بايد خيلي عميق‌تر از وضعيت فعلي به آن پرداخته شود.

وي در ادامه در خصوص اهم فعاليت‌ها در آموزش، ترويج و تحقيقات کشاورزي طي سال گذشته گفت: تاکنون 25 دستاورد در راستاي کوچک‌سازي وظايف دولت به بخش خصوصي واگذار شده که اميدواريم تا پايان سال به 30 دستاورد افزايش يابد.

معاون وزير جهاد کشاورزي اظهار داشت: يکي از کارها واگذاري دانش فني بذور توليدي مثل ذرت، سربن و حبوبات به بخش خصوصي است که در برخي مؤسسات که امکان واگذاري بخش‌هايي از فعاليت‌ها به بخش خصوصي بوده آن را سرعت بخشيده‌ايم.

رئيس سازمان تحقيقات،‌آموزش و ترويج کشاورزي اظهار داشت: همچنين در تلاش هستيم تا 15 شرکت دانش‌بنيان مؤسسه سرم‌سازي رازي را به بخش خصوصي براي توليد واگذار کنيم.

وي يکي از خلاء‌هاي ما در کشاورزي را حضور دانشگاه‌ها و اعضاي هيأت علمي در بخش‌هاي تحقيقات دانست و گفت: اگرچه 6500 هيأت علمي در دانشگاه‌ها در زمينه کشاورزي وجود دارد اما فقط 2 هزار هيأت علمي در سازمان تحقيقات حضور دارند و بايد از کليه اين ظرفيت استفاده کنيم.

زند اظهار داشت: در حال حاضر تفاهم‌نامه مشترکي با دانشگاه‌ها امضا کرده‌ايم تا از پايان‌نامه‌هاي مرتبط با سياست‌ها در راستاي کشاورزي حمايت کنيم.

معاون وزير جهاد کشاورزي اظهار داشت: همچنين بخشي از رشته‌هاي جديد را در دانشگاه‌ها شروع کنند و ما از آنها حمايت کنيم.

وي در ادامه در راستاي چابک‌سازي بدنه دولت گفت: مؤسسه تحقيقات علوم باغي را براي ساماندهي کليه فعاليت‌هاي مربوط به باغباني تأسيس کرديم و انشاء‌الله اين مؤسسه هفته آينده با حضور وزير افتتاح مي‌شود که منجر به قوي‌تر شدن و چابک‌سازي بخش کشاورزي مي‌شود.

زند گفت: همچنين در راستاي چابک‌سازي قصد ادغام مراکز تحقيقات و مراکز آموزشي در استان‌ها را داريم که تاکنون در جهت هدفمند شدن نيروها، 10 مرکز تحقيقاتي استان‌ها ادغام شده است.

وي اظهار داشت: در زمينه به ميدان آمدن نهادهاي بين‌المللي فعاليت‌هايي را آغاز کرده‌ايم و از 15 مؤسسه تحقيقات بين‌المللي با 3 مؤسسه از جمله سيميت، مؤسسه تحقيقات بين‌المللي برنت و ايکاردا (مؤسسه تحقيقات بين‌المللي خشکي) کارهاي تحقيقاتي را به صورت جدي آغاز کرده‌ايم.

زند در خصوص آموزش به بهره‌برداران اظهار داشت: آموزش در اين بخش کمرنگ بوده بنابراين قصد داريم تا بخشي از آموزش‌هاي علمي و کاربردي را به اين بخش انتقال دهيم.

زند در زمينه ترويج در بخش کشاورزي اظهار داشت: ترويج به دو قسم انبوهي و تخصصي تقسيم مي‌شود که در ترويج انبوهي از حدود 8 ماه پيش شبکه تخصصي را به عنوان شبکه بازار افتتاح کرديم و اخيرا هم از سازمان صدا و سيما درخواست کرده‌ايم تا شبکه کشاورزي را راه‌اندازي کنيم.

وي افزود: طي جلسه‌ روز گذشته با معاونت سيما و حضور مسئولين وزارتخانه خواستار ايجاد شبکه کشاورزي شديم که اميدواريم بتوانيم در سال آينده اين شبکه را راه‌اندازي کنيم.

نظر شما