شناسهٔ خبر: 34237806 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

دیدار وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی با کردهای مخالف اسد با هدف تجزیه سوریه

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: منابع کرد سوریه، از سفر محرمانه وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی به کردستان عراق با هدف بررسی تشکیل «کردستان سوریه» و تلاش برای تجزیه سوریه خبر دادند.
منابع«نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) وابسته به کردهای این کشور فاش کردند که نشستی محرمانه با حضور کردهای سوریه و «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی با هدف بررسی امور مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد)، در کردستان عراق برگزار شد. طبق ادعای این منابع، این نشست در شهر «شقلاوه» از توابع استان اربیل کردستان عراق برگزار شد. همچنین ادعا شده که «صالح مسلم» مسئول روابط خارجی نیروهای دموکراتیک سوریه و «شاهوز حسن» رئیس حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و «آلدار خلیل» عضو هیأت اجرایی جنبش مجمع دموکراتیک در این جلسه محرمانه حضور داشتند. به گفته این منابع، در این نشست موضوع حمایت نظامی اسرائیل از شبه‌نظامیان قسد و منطقه امن ادعایی که قرار است در شمال شرقی سوریه ایجاد شود و همچنین روابط کردی – اسرائیلی و راه‌های توسعه آن بررسی شد.
در این جلسه لیبرمن وعده‌هایی درباره حمایت نظامی بزرگ اسرائیل به شبه نظامیان مناطق تحت کنترل کردهای سوریه داد و در مقابل شرط کرد که گروهی به نام «هیات اداره مشترک» متشکل از شورای ملی کردها و سایر احزاب کردی تشکیل شود که عملاً توافق برای تشکیل این هیات انجام شده اما زمان اعلام آن نشده است. این منابع همچنین توضیح دادند که کردهای سوریه شرکت کننده در جلسه، شروط اسرائیل را در مورد تشکیل هیأت اداره مشترک پذیرفته‌اند. وبگاه خبری استپ نیوز سوریه هم نوشت، «۲۳ می نیز آمریکا برای نزدیک کردن دیدگاه‌های شبه‌نظامیان قسد با «رفعت اسد» عموی رئیس جمهور سوریه که مخالف بشار اسد است تلاش‌هایی کرده است. در این خبر ادعا شده که در مقابل اجازه به رفعت اسد برای تأسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری و دفتر محرمانه پولشویی در مناطق تحت کنترل قسد در دوره انتقالی در سوریه، خواسته شده که اصلاحاتی در قانون اساسی سوریه انجام شود تا به کردها در شمال شرقی سوریه حکومت خودمختاری کردستان عراق اعطا شود.
در چنین شرایطی یک منبع مسئول در سفارت عراق در سوریه تأکید کرد که این کشور با شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» هیچ مذاکره‌ای نداشته است و مذاکرات بر سر ایجاد گذرگاه، فقط با دولت دمشق صورت می‌گیرد. منابع خبری اعلام کرده بودند که دولت عراق با شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) مذاکراتی داشته است. یک منبع مسئول در سفارت عراق در سوریه، به طور قاطع هر گونه مذاکره با این شبه‌نظامیان را رد کرد. نیروهای دموکراتیک شبه‌نظامیانی هستند که تمایلات جدایی‌طلبانه دارند و تحت حمایت ایالات متحده آمریکا هستند. این عناصر اخیرا به دستور آمریکا، به یک تاجر صهیونیست اختیار تام دادند تا بدون موافقت دولت سوریه، نفتی را که از شرق این کشور استخراج می‌شود، به فروش برساند. خبر دیگر اینکه بشار اسد و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهوری سوریه و روسیه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز آغاز روابط دیپلماتیک میان دمشق و مسکو، به یکدیگر تبریک گفتند. پوتین ضمن تبریک این مناسبت به اسد، بر حمایت مسکو از سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم و بازسازی آن تأکید کرد. پوتین گفت: روسیه و سوریه امروز دو همپیمان در مقابله با تروریسم هستند. وی افزود: ما اطمینان داریم که تروریسم در سوریه را نابود خواهیم کرد.
پوتین تأکید کرد که مسکو همچنان از سوریه برای حفظ حاکمیت مستقل این کشور حمایت می‌کند. رئیس‌جمهوری سوریه نیز ضمن قدردانی از مشارکت روسیه در مبارزه با تروریسم تأکید کرد که ملت سوریه قدر این مشارکت و حمایت مسکو را می‌داند. بشاراسد در پیامی که برای پوتین فرستاد ضمن ابراز خشنودی نسبت به دوستی تاریخی و روابط دوستانه میان مسکو و دمشق گفت که سوریه در مسیر ارتقای این روابط گام برمی‌دارد. وی افزود: ما در سوریه همواره نسبت به روابط با روسیه مطمئن بوده و هستیم زیرا به پایه‌های قوی اطمینان و احترام متقابل تکیه کرده‌ایم. اسد افزود: روسیه در طول تاریخ ثابت کرده که کشوری بزرگ است که به قانون بین‌المللی و عدم مداخله در امور داخلی کشورها و اراده ملت‌ها احترام می‌گذارد.

نظر شما