شناسهٔ خبر: 34237538 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آلمان: باید‌کانال دیپلماسی با ایران را باز نگه داشت

صاحب‌خبر -
وزیر امورخارجه آلمان گفت که برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها ،نیازمند دیپلماسی هوشمندانه برای باز نگهداشتن کانال‌های ارتباطی و یافتن راه‌های اعتمادسازی هستیم.

به گزارش ایسنا،‌هایکو ماس در گفتگو با نشریه بیلدام‌زونتاگ با ابراز نگرانی از تشدید تنش میان ایران و انگلیس و متحدانش تاکید کرد: باید از وقوع جنگ جلوگیری شود و همه تلاش‌های شرکای اروپایی و کشورهای منطقه به همین منظور است.

وی در ادامه هشدار داد که در چندروز گذشته اوضاع در منطقه خلیج فارس بسیار جدی‌تر و خطرناکتر از آن چیزی که قبلا بوده ، شده است و در یک درگیری نظامی‌غیر قابل کنترل هیچ کسی برنده نخواهد بود؛ همه بازنده هستند.

ماس در اظهاراتی جانبدارانه گفت که اکنون تهران باید مسئولیت‌پذیر باشد و به تنش‌ها دامن نزند. برای این منظور، به دیپلماسی هوشمندانه نیاز است کانال‌های ارتباطی حفظ و راه‌های اعتمادسازی پیدا شود تا تنش‌ها کاهش یابد. حتی اگر این کار سخت و طاقت فرسا به نظر بیاید.همچنین وزارت امور خارجه آلمان در واکنشی جانبدارانه با انتشار بیانیه‌ای توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران را محکوم کرد و از از ایران خواست این نفتکش را هرچه زودتر آزاد کند.

به گزارش ایسنا، این واکنش‌ها به توقیف قانونی کشتی انگلیسی “استنا ایمپرو” در حالی است که انگلیس دو هفته پیش در تنگه جبل‌الطارق یک نفتکش حامل نفت ایران را با ادعای این که به مقصد سوریه در حرکت بوده، توقیف کرد وتاکنون مبادرت به آزادی آن نکرده است.

نامه انگلیس به شورای امنیت سازمان ملل

هیات انگلیس در سازمان ملل هم در نامه‌ای به شورای امنیت، توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران را «ایجاد یک مداخله غیرقانونی» خواند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، انگلیس روز شنبه در شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که نیروهای ایرانی در حالی به نفتکش انگلیسی توقیف‌شده توسط این کشور نزدیک شدند که این کشتی در آب‌های قلمرو عمان بوده و این اقدام «‌مداخله‌ای غیرقانونی ایجاد می‌کند».

هیات انگلیس در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت نوشت: این کشتی با رعایت حق قانونی تردد کشتی‌ها در یک تنگه بین‌المللی بوده است که تحت قوانین بین‌المللی قرار دارد. قوانین بین‌المللی ایجاب می‌کند که نباید مانع حق تردد کشتی‌ها شد و بنابر این، اقدام ایران مداخله‌ای غیرقانونی ایجاد می‌کند.

این نامه به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم ار ائه شده است.

در این نامه همچنین مطرح شد: این[اقدام] غیرقابل قبول بوده و تهدید علیه کشتیرانی قانونی در گذرگاه‌های شناخته‌شده بین‌المللی را تا حد زیادی گسترش می‌دهد.

انگلیس از ایران درخواست کرد تا این نفتکش را آزاد کند و به شورای امنیت گفت که در تلاش است با راهکارهای دیپلماتیک این مساله را حل کند.

وزیر امور خارجه انگلیس هم در جمع خبرنگاران گفت که کمیته واکنش اضطراری دولت امروز واکنش به اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی را اعلام خواهد کرد.

‌«جرمی‌هانت» ادعا کرد که اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی سئوالات بسیار جدی را برای کشتیرانی بین‌المللی و انگلیس در تنگه هرمز ایجاد کرده است.

واکنش ناتو

ناتو هم به توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران واکنش نشان داد و گفت که از راهکارهای دیپلماتیک برای حل‌وفصل این وضع استفاده می‌کند.

‌این سازمان در بیانیه‌ای خواستار آزادی نفتکش انگلیسی شد.در این بیانیه با ادعای این که دو کشتی از سوی ایران توقیف شده است، مطرح شد: ما توقیف دو نفت‌کش تجاری در تنگه هرمز را محکوم می‌کنیم. این[اقدام] چالشی واضح برای آزادی بین‌المللی کشتیرانی ایجاد می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم فورا کشتی‌ها و کارکنان آنها را آزاد کند.

ناتو همچنین در این بیانیه گفت: انگلیس به وضوح گفته است که اولویت آنها مواجهه از طریق گفتمان و دیپلماسی با این وضع است وناتو از راهکارهای دیپلماتیک برای حل‌وفصل این وضع حمایت می‌کند.

این سازمان همچنین این ادعا را مطرح کرد که تمامی‌متحدان نگران «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» هستند.دراین حال رویترز اعلام کرد: احتمال دارد انگلیس در واکنش به توقیف نفتکش این کشور توسط ایران، اقداماتی از جمله مسدود کردن دارایی‌های ایران انجام بدهد.

«طرح عبور آزاد و باز» در تنگه هرمز به زودی عملیاتی می‌شود

همزمان باآن ،یک مقام وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که واشنگتن با متحدانش در ناتو و دیگر شرکای خود درباره طرح عبور و مرور آزاد در تنگه هرمز و خلیج فارس رایزنی کرده است و این طرح طی هفته‌های آینده اجرا می‌شود.

به گزارش فارس، شبکه الجزیره در گزارشی نوشت: آمریکا نگران اشتباهات محاسباتی است که ممکن است باعث درگیری‌های ناخواسته در خلیج فارس شود و به همین بهانه در حال آماده شدن برای آغاز یک سازوکار اطلاعاتی و نظارتی با مشارکت متحدانش برای تضمین «عبور آزاد و باز» برای کشتی‌ها ست.

«جان رود» معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا در «نشست امنیتی اسپن» گفت: «ما در حال آغاز یک مفهوم تحت عنوان “محافظ” هستیم که در آن مجموعه‌ای از کشورهای متعهد را برای حفاظت از عبور آزاد و باز تجارت در تنگه هرمز و در خلیج فارس در اختیار داریم.»وی افزود: «آمریکا مذاکراتی با متحدان خود در ناتو و برخی شرکا و دیگر کشورها در خلیج [فارس] داشته است تا به این فرایند که برای باز بودن آبراه‌ها حیاتی است، بپیوندند.»

وی اضافه کرد که عملیات جدید طی روزها و هفته‌های آتی اجرا خواهد شد.

رود گفت: «ایده این است که نگهبان‌های بیشتری برای نظارت بر فعالیت‌ها در خلیج [فارس] با قابلیت ارزیابی‌های اطلاعاتی و نظارتی داشته باشیم و همچنین یک حضور دریایی و هوایی برای بازگرداندن ثبات و توانایی پاسخ نیز داشته باشیم.»

جان رود در ادامه با ادعای این که آمریکا دنبال درگیری با ایران نیست گفت که واشنگتن به ایران هشدار می‌دهد که نباید در زمینه حفاظت از نیروهای آمریکایی و مردم آمریکا تردیدی وجود داشته باشد.

وی در ادامه بدون اشاره به تحرکات نیروهای آمریکایی و غربی در منطقه مدعی شد که «پتانسیل اشتباه محاسباتی در سمت ایران بالاست. آنها این را با توقیف نفتکش بریتانیایی نشان دادند. این نوع اصطکاک‌ها در یک منطقه آبی کوچک باعث افزایش امکان برخوردهای ناخواسته خواهد شد.»

مقامات آمریکایی در پاسخ به آنچه که تشدید تنش‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز خوانده‌اند از یک ماه پیش به دنبال ایجاد ائتلافی به منظور حفاظت از نفتکشها و کشتیهای تجاری خود در این منطقه هستند. پیش از این برخی کشورها به طور تلویحی مشارکت در ائتلاف نظامی‌آمریکا را رد کرده‌اند. هند، ژاپن و نروژ از جمله کشورهایی هستند که در واکنشهای اولیه به این مساله اعلام کرده‌اند قصد ندارند نیرویی به خلیج فارس اعزام کنند. با این حال رسما مشخص نشده است که چه کشورهایی در این ائتلاف مشارکت می‌کنند.

یک مقام آمریکایی دیگر هم در این نشست تاکید کرد که تحریم‌ها علیه ایران در حال کار کردن هستند‌.

«سیگل ماندلکر» معاون وزیر خزانه داری آمریکا گفت: «نظامیان ایرانی در میان بخش‌هایی هستند که فشار تحریم‌ها را احساس می‌کنند.»

وی مدعی شد: «آنچه که شما امروز می‌بینید تولید پایین نفت ایران و کاهش درآمدهای ایران برای ساخت سلاح‌های اتمی، حمایت از حزب الله و جنبش حوثی‌ها در یمن است.

برچسب‌ها:

نظر شما