شناسهٔ خبر: 34233324 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

موضع نخست‌وزیر بعدی انگلیس در قبال ایران چیست؟/ بوریس جانسون به سمت ترامپ حرکت می کند

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-مصاحبه جانسون با یک روزنامه صهیونیستی نیز مهر تأییدی بر نزدیکی سیاست‌های دولت آینده او و دولت ترامپ بود.
به گزارش خبرگزاری آریا،رقابت بوریس جانسون و جرمی هانت برای پست نخست‌وزیری بریتانیا به داغ‌ترین روزهایش رسیده است. این دو نفر برای اینکه بتوانند کلید خانه معروف در ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ لندن را به دست بیاورند، این روزها مشغول کمپینی تبلیغاتی هستند تا آرای هم‌حزبی‌هایشان را به دست بیاورند.
اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا که در انتخابات برای برگزیدن رهبرشان (و نخست‌وزیر بعدی بریتانیا) شرکت می‌کنند، حدود 160 هزار نفرند. برگه‌های رای برای این گروه ارسال شده. و آنها تا روز 21 ژوئیه (30 تیرماه) فرصت دارند تا به یکی از دو نامزد نهایی رای بدهند. نام برنده این انتخابات درون حزبی نیز در روز 23 ژوئیه (اول مرداد) اعلام خواهد شد.
در این مدت، این دو نفر درباره موضوعات مختلف مواضعشان را اعلام می‌کنند تا رای‌دهندگان بر اساس این مواضع و سیاست‌ها، رهبر بعدی را انتخاب کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در این انتخابات، مهم‌ترین موضوع برای رای‌دهندگان، برگزیت یا مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست.
در این انتخابات اگر چه بسیاری از دیگر مسائل کلیدی سیاست خارجی بریتانیا، زیر سایه برگزیت دفن شده است، اما بهرحال هر دو نامزد در مصاحبه‌ها و مناظره‌های مختلف ناچارند درباره موضوعات دیگر – از جمله سیاست خارجی کشورشان در قبال ایران – اظهار نظرکنند.

موضع نخست‌وزیر بعدی بریتانیا در قبال ایران چیست؟

بوریس جانسون: ایران باید به برجام پایبند بماند

علاوه بر این موضوع، مساله برجام، تحریم‌های ایران و چگونگی مواجهه با رهبران جمهوری اسلامی از مسایلی است که بوریس‌ جانسون ناچار است درباره آنها اظهارنظر کند و مواضعش را بیان کند.
در ارتباط با برجام، سیاست بوریس جانسون تفاوت خارق‌العاده‌ای با وضعیت فعلی ندارد. او به طور اصولی از برجام حمایت می‌کند. با این حال به نظر او رهبران ایران باید – به رغم تحریم‌های موجود – رفتارشان را تغییر دهند و دست به اقدامی نزنند که برجام از بین برود.
او در پاسخ به این سئوال که درباره موضع سخت‌گیرانه دونالد ترامپ در قبال ایران چه فکر می‌کند؟ گفت که از نظر او برجام روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و “باید برای کنترل رفتارهای مخرب ایران در منطقه” راهی پیدا کرد. با این حال این راه هر چه هست، از نظر آقای جانسون “تعامل با ایران” بخش محوری آن است.
همچنین از بوریس جانسون مصاحبه‌ای با “جوییش نیوز” (روزنامه یهودیان بریتانیا) منتشر شده که او در آن، رفتارهای اخیر ایران در قبال برجام را “دیوانگی” خوانده و گفته که آماده است تا تحریم‌های ایران را بازگرداند.
او در این مصاحبه گفته است: “من نمی‌خواهم مردم فکر کنند که من در قبال ایران مواضع نرمی دارم. ما در حال حاضر شرایط سختی داریم و من قطعا آماده‌ام که اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کرد، به آن مسیر (تحریم) بروم. پیام من به ایران این است که این دیوانگی را متوقف کند و اقدام بیشتری که مخالف برجام است انجام ندهد و سلاح هسته‌ای نسازد.”

جانسون به سمت ترامپ حرکت می کند
بر اساس نظرسنجی های داخلی، ظاهرا بوریس جانسون در رقابت ها بر سر مقام نخست وزیری انگلستان پس از ترزا می، پیروز خواهد شد. اگرچه تا ٢٣ ژوئیه نتایج نهایی رسما اعلام نخواهد شد، اما از یک هفته قبل روشن است که چه کسی به زودی در انگلستان قدرت را در دست خواهد گرفت. حتی منتقدان جانسون در محافل محافظه کار نیز به طور ناگهانی از وی تمجید می کنند تا شاید بتوانند جایی در کابینه وی داشته باشند.
وزیران نسبتا میانه رو و طرفداران اتحادیه اروپا نیز ناگهان خود را آماده پیروی از نخست وزیر آینده در مسیر برگزیت بدون توافق نشان می دهند. از سوی دیگر، کسانی که به علت نگرانی بابت اقدامات آینده دولت جانسون، تمایلی به پیروی از وی و خط مشی احتمالی اش ندارند، می دانند که دیگر دوران آنها به سر رسیده است.
وزیر سابق امور خارجه هم اکنون فردی را که سال ها وظیفه دیپلماتیک خود را به خوبی انجام داده بود، به طور قابل توجهی آماج انتقادات خود قرار داد. هفته گذشته سر کیم داروک، سفیر لندن در واشنگتن مجبور به استعفا شد، زیرا جانسون اعلام کرد که او را در دولت خود به کار نخواهد گرفت، زیرا نمی خواهد با دونالد ترامپ در بیافتد.
این ماجرا نکات بسیاری را آشکار کرده و نشان می دهد شجاعت، وفاداری و حمایت از زیردستان خود برای جانسون اهمیت چندانی ندارد. جانشین احتمالی می، به جای اینکه در مقابل کشور خود و خدمتگزاران آن احساس مسئولیت کند، نزدیکی به ترامپ را ترجیح می دهد: زیرا بدون حمایت آمریکا، دوران پس از برگزیت برای لندن بسیار دشوار خواهد بود. جدایی از اتحادیه اروپا که جانسون می خواهد به هر قیمتی در پاییز امسال آن را نهایی کند، او را به حسن نیت ترامپ شدیدا وابسته می کند.
قربانی کردن سفیر، تنها گام اول است. ترامپ همچنین ممکن است از بریتانیا در مسائل دیگری مانند رابطه با چین، اسرائیل و ایران انتظارات خاصی داشته باشد. قرارداد تجارت دو جانبه که جانسون بر آن متکی است، تنها تا زمانی برقرار خواهد بود که بریتانیا تمام شرایط ترامپ را پذیرفته و عملی کند: یعنی تا زمانی که آنها به آمریکا اجازه سرمایه گذاری در بخش بهداشت دولتی خود را داده و اجازه دهند کالاهای آمریکایی که با مقررات اتحادیه اروپا همخوانی ندارند، در سوپر مارکت های بریتانیا به فروش برسند.
تنش های اخیر در خلیج فارس نشان می دهند این “تغییر مسیر” با چه سرعتی انجام می شود. اگرچه دیپلمات های انگلیسی همچنان امیدوار هستند که همراه با آلمان و فرانسه به نحوی توافق هسته ای با تهران را نجات دهند؛ اما در عین حال، بریتانیا در کنار واشنگتن دست به مانورهای خطرناکی می زند. اخیرا بریتانیا به دستور آمریکا، یک تانکر نفتی ایران را در جبل الطارق توقیف کرد.
ناظران هشدار می دهند با توجه به هدف جانسون مبنی بر برگزیت بدون توافق و قرار گرفتن دولت در دست حزب راست گرا و پوپولیست توری، سیاست انگلیس در شرایط خطرناکی قرار گرفته است. به هر حال، بوریس جانسون نمی تواند هدف پیشین بریتانیا مبنی بر ایفای نقش یک پل ارتباطی بین اروپا و آمریکا را عملی سازد.

بوریس جانسون: از عملیات نظامی علیه ایران حمایت نمی‌کنم
در جریان مناظره جرمی هانت درباره برخورد نظامی احتمالی میان ایران و ایالات متحده گفت فکر می‌کند که نه تهران و نه واشنگتن، هیچیک در پی به راه انداختن جنگ با طرف دیگر نیستند.
بوریس جانسون: از عملیات نظامی آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کنم
بوریس جانسون، بخت اصلی جانشینی ترزا می در مقام نخست وزیر آینده بریتانیا می‌گوید از عملیات نظامی احتمالی ایالات متحده آمریکا علیه ایران پیشتیبانی نخواهد کرد.
به گزارش یورونیوز، جانسون شامگاه دوشنبه و در جریان مناظره با جرمی هانت، وزیر خارجه دولت محافظه‌کار بریتانیا -که دیگر نامزد تصدی پست نخست وزیری است- گفت: «اگر هم اکنون نخست وزیر بودم، آیا از اقدام نظامی علیه ایران حمایت می‌کردم؟ پاسخ منفی است.»
شهردار پیشین لندن و وزیر خارجه سابق بریتانیا دو هفته پیش و در جریان جلسه پرسش و پاسخ حزب محافظه‌کار بریتانیا برای انتخاب جانشین ترزا می گفته بود: «ایران در خاورمیانه شیطنت می کند. اروپا و ایالات متحده همانند دونالد ترامپ باید برای محدود کردن ایران در منطقه خاورمیانه همکاری کنند.»
در جریان مناظره دوشنبه شب، جرمی هانت درباره برخورد نظامی احتمالی میان ایران و ایالات متحده گفت فکر می‌کند که نه تهران و نه واشنگتن، هیچیک در پی به راه انداختن جنگ با طرف دیگر نیستند. آقای هانت افزود: «خطری که با آن مواجهیم یک چیز متفاوت است. این که در شرایط به شدت بحرانی و شکننده، درگیر یک جنگ تصادفی شویم.»
روابط میان ایران و بریتانیا در هفته‌های اخیر و در پی توقیف یک ابرنفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق به شدت بحرانی شد. در روزهای پس از این توقیف، گزارش‌هایی مبنی بر تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مسدود کردن مسیر یک نفتکش بریتانیایی و هدایت آن به داخل آب‌های ایران منتشر شد. با آنکه ایران این خبر را از اساس تکذیب کرد اما نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا ناوشکن دانکن را برای حفاظت از «کشتیرانی آزاد» در خلیج فارس به منطقه اعزام کرد.

جانسون: با ترامپ درباره ایران موافقم!
نامزد نخست‌وزیری انگلیس گفت: با ترامپ درباره ایران موافقم!
به گزارش از بی‌بی‌سی، بوریس جانسون نامزد نخست‌وزیری انگلیس و وزیر خارجه پیشین این کشور امروز جمعه اعلام کرد که با ترامپ درباره ایران و ضرورت محدود کردن تهران موافق است!
نامزد نخست‌وزیری انگلیس در جریان جلسه پرسش و پاسخ حزب محافظه‌کار کشورش برای انتخاب رهبر جدید این حزب با طرح ادعائی مضحک مدعی شد: یکی از حوزه های بسیاری که دونالد ترامپ درباره اش حرف درستی می زند این است که آمریکایی‌ ها و اروپای ی‌ها باید برای محدود کردن ایران در منطقه همکاری کنند.

حمایت مجدد ترامپ از بوریس جانسون
 مصاحبه جانسون با یک روزنامه صهیونیستی نیز مهر تأییدی بر نزدیکی سیاست‌های دولت آینده او و دولت ترامپ بود.
او در این مصاحبه وعده داد تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده و در زمان مناسب، سفارت کشورش را به «بیت‌المقدس» منتقل می‌کند. همچنین خود را یک «صهیونیست پرشور» و «عاشق اسرائیل» توصیف کرد و گفت حتماً از فلسطین اشغالی دیدن خواهد کرد.
روزنامه گاردین هفته گذشته در گزارشی نوشت، به‌طور کلی سیاست خارجی دولت ترامپ به گونه‌ای است که از دیکتاتورها حمایت می‌کند و از سویی با دولت‌های میانه‌رو به تقابل می‌پردازد. انتقادات مکرر ترامپ از «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، وزیر امور خارجه این کشور را بر آن داشت از کشورهای اروپایی بخواهد در مقابل کاخ سفید مقابله به مثل کنند.
مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال 1395 در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.
خانم می، سه بار توافق با اتحادیه اروپا را که «ترتیبات پشتیبان» را نیز دربرمی‌گرفت سه بار به پارلمان ارائه کرد اما قانون‌گذاران هر سه بار این طرح را رد کردند.
او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد و در تاریخ هفتم ژوئن (17 خرداد) رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد.
در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.
این در حالی است که جانسون می‌گوید اگر نخست‌وزیر شود، در تاریخ 31 اکتبر امسال با توافق یا بدون توافق انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج می‌کند.

نظر شما