شناسهٔ خبر: 34161394 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

روسیه: از آرمان مشروع فلسطین حمایت می‌کنیم

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: معاون وزارت خارجه روسیه در دیدار یکی از مقام‌های سیاسی حماس بر تداوم کمک رسانی به فلسطین و تحقق آرمان‌های مشروع فلسطینی‌ها تاکید کرد.

بر اساس بیانیه‌ وزارت امور خارجه روسیه، «میخائیل بوگدانوف» معاون وزارت خارجه روسیه و «موسی ابومرزوق» مقام سیاسی حماس، در مسکو درباره مذاکرات فلسطینی‌ها به گفت‌‌وگو و تبادل نظر پرداختند. یک هیات به ریاست موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی حماس برای دیدار و گفت‌وگو با میخائیل بوگدانف وارد مسکو شد. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که مقام‌های حماس و روسیه در مورد شیوه‌های اتحاد مجدد فلسطینی‌ها و حل مسئله فلسطین بر اساس قوانین بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کردند.

طرف روس در این ملاقات اعلام آمادگی کرد تا کمک‌های لازم به فلسطین را در راستای تضمین توافق ملی جهت تحقق آرمان‌های مشروع و ایجاد دولت مستقل بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ تداوم بخشد. معاون وزیر خارجه روسیه همچنین از تمایل مسکو برای تقویت روابط با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس خبر داد. بوگدانوف ضمن اشاره به تمایل کشورش برای تقویت روابط با حماس، بر مخالفت قاطع روسیه با طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن و کنفرانس اخیر در بحرین تاکید کرد.

وی همچنین بر ضرورت اولویت دادن به وحدت ملی فلسطین تاکید کرد و گفت روسیه آماده است تا به فلسطینیان برای تحقق این امر کمک کند زیرا وحدت ملی فلسطینیان گامی اساسی در راستای تحقق خواسته‌های مشروع ملت فلسطین است.

هیأت حماس بوگدانوف را در جریان آخرین تحولات فلسطین و معامله قرن قرار داد و بر مخالفت قاطع این جنبش و عموم فلسطینیان با این طرح شوم تاکید کرد. دو طرف همچنین در مورد راه‌های تحقق وحدت و آشتی ملی فلسطین گفتگو کردند. از سوی دیگر، هیأت حماس به تشریح اوضاع سخت و ناگوار فلسطینیان در کرانه باختری، قدس و دیگر اراضی اشغالی و محاصره جائرانه ساکنان نوار غزه پرداخت.

در چنین شرایطی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دولت آمریکا اعلام کرد که با برخی بندهای طرح صلح این کشور برای فلسطین و این رژیم موسوم به “معامله قرن” مخالف است! تلویزیون اسرائیل اعلام کرد نتانیاهو به دلایل امنیتی با پیشنهاد ایجاد یک گذرگاه میان کرانه باختری و نوار غزه مخالف است و این درحالی است که ایجاد این گذرگاه بخشی از طرح معامله قرن است.

این شبکه گزارش داد: نتانیاهو و مشاورانش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را در جریان خطرات ورود فعالان جنبش حماس از غزه به کرانه باختری و تأثیر منفی این مساله بر امنیت قومی اسرائیل قرار داده‌اند. طبق اعلام این شبکه صهیونیستی، ایجاد گذرگاه میان کرانه باختری و نوار غزه پنج میلیارد دلار هزینه می‌برد و این پیشنهاد جزئی از بخش اقتصادی طرح صلح آمریکا برای خاورمیانه است و ترامپ دو روز پیش از برگزاری کارگاه اقتصادی بحرین در ماه گذشته میلادی افتتاح این گذرگاه را پیشنهاد داد. ترامپ و دولت او کرانه باختری و غزه را یک جزء واحد می‌دانند و این برخلاف اعتقاد رژیم صهیونیستی است که آن را دو بخش جدا می‌داند.

در این حال مورخ اسرائیلی ضمن اعلام اینکه «معامله قرن» بر اساس خرافه‌های صهیونیستی تهیه شده است، تصریح کرد که آمریکایی‌ها ایران را مانع اساسی برای کنار زدن مسأله فلسطین می‌بینند زیرا تهران این مسأله را در مرکز سیاست‌هایش قرار داده است. پروفسور «ایلان پاپه» پژوهشگر و مورخ اسرائیلی که در کتاب‌هایش تلاش کرده دروغ بودن روایت‌های صهیونیستی را فاش کند، در گفت‌وگویی با شبکه «الجزیره» گفت: طرح دونالد ترامپ برای صلح در خاورمیانه بخشی از تلاش‌های اسرائیلی-آمریکایی برای از بین بردن فلسطین به عنوان مشکلی سیاسی است که می‌توان این موضوع را به شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا و نیز انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس دانست؛ این طرح با هدف از بین بردن هویت فلسطینی در شهر قدس ارائه شده و نشست اخیر بحرین با هدف جلب حمایت عربی از تفکری که معتقد است «مشکل فلسطین فقط اقتصادی است نه سیاسی»، برگزار شد.

نظر شما