شناسهٔ خبر: 34155791 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات سوریه؛

انفجار در درعا/ بمباران یک روستا توسط جنگنده های ائتلاف آمریکا

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- منابع خبری سوری ظهر امروز چهارشنبه از وقوع یک انفجار در استان درعا واقع در جنوب این کشور خبر دادند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، شبکه «الاخباریه» اعلام کرد که این انفجار در جاده «المفطره-الیادوده» در اطراف شهر درعا رخ داده است.
برخی از منابع خبری سوری در ادامه خبر دادند که تروریست‌ها یک خودروی نظامی را در مسیر مذکور منهدم کرده‌اند و انفجار نیز معلول حملات تروریست‌ها بوده است.
«رادیو شام» در همین ارتباط، گزارش کرد که تا کنون، در پی این انفجار سه نفر کشته و چند نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.
منابع خبری معارض سوری هم مدعی شدند که تروریست‌ها در درعا، یک اتوبوس نظامی متعلق به لشکر چهارم ارتش سوریه را هدف قرار دادند.
پایگاه خبری «اباء» -وابسته به گروه تروریستی جبهه النصره- ادعا کرد که در جریان این انفجار، پنج نفر از نیروهای ارتش سوریه کشته شده‌اند؛ ادعایی که هنوز توسط مسئولان رسمی سوری تأیید نشده است.
درعا در اواسط تیر ماه 1397 به کنترل ارتش سوریه در آمد و گروه‌های مسلح در ازای تحویل سلاح‌های سنگین و سبک، جنوب سوریه را ترک کرده و ارتش این کشور وارد مناطق تحت کنترل آن‌ها شد.
شهر درعا، از اولین شهرهایی بود که هشت سال پیش صحنه آشوب و هرج و مرج شد و روند وقایع این شهر به مناطق دیگر سرایت کرد.

بمباران یک روستا توسط جنگنده های ائتلاف آمریکا
روز گذشته منابع خبری معارض از عملیات جدید ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا، در شرق سوریه خبر دادند.
جنگنده‌های ائتلاف آمریکا در شرق استان دیرالزور، به بهانه بازداشت یک فرمانده سابق داعش، یک روستا را بمباران کردند که در پی آن، 15 غیر نظامی جان خود را دست دادند.
پایگاه خبری معارض «دیرالزور-24» گزارش داد که ائتلاف آمریکا با مشارکت شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» بامداد امروز در شرق استان دیرالزور هلی‌بُرن کردند.
این هلی‌بُرن در اطراف روستای «الطکیحی» واقع در نزدیکی شهر «البصیره» صورت گرفت و عناصر ائتلاف و شبه‌نظامیان کُرد که تحت حمایت آمریکا قرار دارند، مدعی شدند که قصد داشتند یک فرمانده گروه تروریستی داعش را بازداشت کنند.
دیرالزور-24 اعلام کرد که در ادامه عملیات شبه‌نظامیان کُرد و هلی‌بُرن عناصر آمریکایی، یکی از منازل در روستای مذکور بمباران شد.
عناصر ائتلاف و کُردها مدعی شدند که منزل بمباران شده، متعلق به یکی از فرماندهان سابق داعش بوده که حاضر نشده، خود را تحویل آنان دهد.
این فرمانده «حسن الإبراهیم» نام داشته و نیروهای آمریکایی و شبه‌نظامیان کُرد با وی درگیر می‌شوند که در پی آن، یک نفر از عناصر کُرد کشته و دو نفر زخمی می‌شوند.
به گزارش دیرالزور-24، پس از اینکه عناصر آمریکایی و کُرد مقاومت این تروریست و عدم تسلیم شدن وی را مشاهده می‌کنند، جنگنده‌های ائتلاف، منزل این عنصر داعش را محاصره و سپس بمباران می‌کنند.
بنا بر این گزارش، در جریان بمباران این منطقه، 15 نفر از ساکنان روستای الطکیحی که در مجاور منزل بمباران شده، حضور داشتند، جان خود را از دست دادند.
جنگنده‌های ائتلاف آمریکا بارها مناطق مختلفی از استان دیرالزور را به شدت بمباران کرده‌اند و جان چند صد غیر نظامی را گرفته‌اند. هفته گذشته، سازمان بین‌المللی دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای از ائتلاف موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا خواست، غرامت آسیب‌هایی را که در سوریه به غیر نظامی‌ها وارد کرده، پرداخت کند. این سازمان اعلام کرده است که محققان مستقل گزارش کردند، در حملات هوایی ائتلاف از سال 2014 حداقل هفت هزار غیر نظامی در عراق و سوریه کشته شده‌اند.
همین مسئله و اقدامات شبه‌نظامیان کُرد علیه ساکنان شرق و شمال شرق سوریه باعث شده است که ساکنان این مناطق به حضور نظامیان تروریست آمریکایی و شبه‌نظامیان کُرد اعتراض و تأکید کنند که باید ارتش سوریه به این مناطق بازگردد.

شهید و زخمی شدن چند شهروند سوری در حلب
یگان های ارتش سوریه به این حملات پاسخ دادند و سکوی پرتاب راکت ها را در دو منطقه الراشدین 5 و اللیرمون هدف قرار دادند.
به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه؛ گروه های تروریستی با چند راکت منطقه الحمدانیه حلب را هدف قرار دادند.
در مقابل, یگان های ارتش سوریه به این حملات پاسخ دادند و سکوی پرتاب راکت ها را در دو منطقه الراشدین 5 و اللیرمون هدف قرار دادند. در این حملات, یک شهروند سوری به شهادت رسید و شماری دیگر زخمی شدند که به بیمارستان های این شهر منتقل شدند.
در خبری دیگر, خبرنگار الاخباریه از حمله ترویست ها با راکت انفجاری به منطقه الاعظمیه حلب و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان خبر داد.

اسد: غرب، تنوع اجتماعی در سوریه را هدف گرفته است
رئیس جمهور سوریه با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای هدف قرار دادن تنوعی که در جامعه سوریه وجود دارد، تصریح کرد که گفت‌وگو راهکار مقابله با این حربه غرب است.
بشار اسد رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که کشورهای غربی در تلاش هستند که همگرایی در جامعه سوریه را از بین ببرند.
اسد تصریح کرد که «وطن، خانه همه است و آنچه امروز با آن سروکار داریم، غرق شدن در اصطلاحاتی است که هدف از آن، شکست ماست؛ زیرا جامعه ما بر اساس تنوع بنا شده است».
وی تأکید کرد که کشورهای غربی در تلاش هستند که این تنوع را به نوعی نفرت تبدیل به کنند و با نسبت دادن برخی اصطلاحات به جامعه سوریه، که هیچ ارتباطی بدان ندارد، در پی تحقق این هدف هستند.
سخنان بشار اسد در جریان مشارکت در یک نشست بود که دفتر جوانان حاضر در ریاست حزب بعث سوریه برگزار کرد و این نشست‌ سه روز به طول خواهد انجامید.
روزنامه «الوطن» سوریه به نقل از اسد گزارش داد که «اگر با یکدیگر گفت‌وگو نکنیم، موفق نمی‌شویم و هیچ مسئولی نمی‌تواند بدون گفت‌وگو پیشرفت کند».
وی ادامه داد: «هر اندازه مردم مشارکت بیشتری داشته باشند، به توافق فراگیرتری دست می‌یابیم و حکومت نیز به صورت هدفمند پیشرفت می‌کند».
رئیس جمهور سوریه شرط این پیشرفت را تأکید بر گفت‌وگو و تقویت تمرکز زدایی بر اساس مکانیزم‌ها و ضوابط معین دانست؛ «زیرا این مکانیزم‌ها در بسیاری مواقع، علت شکست یا موفقیت است».
اسد تصریح کرد که حزب بعث باید با این اصطلاحاتی مقابله کند که جامعه سوریه را هدف قرار گرفته و وظیفه مسئولان این حزب این است که با گفت‌وگو این مأموریت را انجام دهند.
در جریان نشست مذکور مسائلی مانند «ناسیونالیسم عربی، انوع افراطی‌گری و نقش [حزب] بعث و نهادهای مردمی در مقابله با آن، اصطلاحات کهن و جدید و پیامدهای جنگ».
جلسه مذکور با بشار اسد دو ساعت و ربع به طول انجامید و در آن، مسائل مربوط به گسترش فرهنگ گفت‌وگو تأکید شد.

نظر شما