شناسهٔ خبر: 34093599 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

رویترز: در آستانه نشست وزرای خارجه، اتحادیه اروپا نگران تحریم اینستکس است

رسانه‌های انگلیسی از سفر وزیر خارجه این کشور به بروکسل برای شرکت در نشست وزرای خارجه اروپا با هدف حفظ برجام و کاهش تنشها با ایران خبر داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، رسانه‌های انگلیسی از سفر «جرمی هانت» وزیر خارجه این کشور به بروکسل در روز دوشنبه برای دیدار با وزرای خارجه اتحادیه اروپا با هدف جلوگیری از سقوط برجام و کاهش تنشها با ایران خبر دادند. 

براساس گزارش اسکاتلند هرالد، جرمی هانت روز دوشنبه در بروکسل در نشست وزرای خارجه اروپا شرکت می‌کند تا حمایت کشورهای اروپایی امضاکننده برجام را درباره ایران به دست آورد. 

براساس این گزارش، دیدار وی پس از آن انجام می‌شود که جرمی هانت پیشنهاد رفع توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق را در ازای دریافت تضمین برای عدم اعزام این نفتکش به سوریه ارائه کرده است. 

نفتکش حامل نفت ایران اخیرا به صورت غیرقانونی و به بهانه تحریمهای سوریه توسط نیروی دریایی بریتانیا و با کمک گارد ساحلی جبل الطارق توقیف شده بود.

جرمی هانت روز شنبه با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و همچنین مقامات منطقه جبل الطارق درباره نفتکش توقیف شده به صورت تلفنی رایزنی کرده است. 

رویترز: در آستانه نشست وزرای خارجه، اتحادیه اروپا نگران تحریم اینستکس است
خبرگزاری انگلیسی به نقل از مقامات اروپایی نوشت اگرچه وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز برای اعلام گام بعدی خود درباره توافق هسته‌ای با ایران گردهم می‌آیند اما نگران هستند که آمریکا اینستکس را هم تحریم کند.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با افزایش تنش‌زایی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران بر سر توافق هسته‌ای و اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق، مقامات اروپایی در حال ارزیابی اقدامات بعدی خود برای کاهش تنش‌ها و آغاز مذاکرات چندجانبه هستند.

خبرگزاری «رویترز» در این باره می‌نویسد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه)‌ طی نشستی که در بروکسل دارند، برای ممانعت از فروپاشیدن کامل توافق هسته‌ای ایران و یافتن راهی برای مجاب کردن آمریکا به کاهش تنش‌ها تبادل نظر می‌کنند.

این رسانه انگلیسی همچنین نوشت: «اروپا هنوز در تلاش است تا کانال ویژه تبادلات مالی با ایران موسوم به "اینستکس" را اجرایی کند اما طرف ایرانی این نهاد هنوز تشکیل نشده است. البته هرچند که اگر این اتفاق هم بیافتد، باز (اینستکس) در اوان فعالیت خود فقط شامل کالایی مانند مواد دارویی و غذایی می‌شود که هم‌اکنون نیز تحت تحریم‌های آمریکا قرار ندارند».

رویترز در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده که ساختار ایرانی موازی با اینستکس مدتی است که تشکیل شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما