شناسهٔ خبر: 34015564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دستاورد آمریکا از نشست فوق العاده شورای حکام درباره ایران/ واکنش ظریف به پیشنهاد مذاکره آمریکا

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- نشست شورای حکام بدون نتیجه برای آمریکا، پایان یافت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در حالی که آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 خارج شده و بر خلاف توافق صورت گرفته تحریم‌ها علیه ایران را برگردانده است، به درخواست واشنگتن نشست فوق العاده ای را در برابر اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات برجامی خود برگزار کرد.
هیأت آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر ادعای آمادگی برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران را تکرار کرد و اقدامات تازه ایران برای کاهش تعهد به برجام را «باج‌خواهی» خواند.

متهم کردن ایران به باج خواهی
هیأت آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامات ایران برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای را «باج‌خواهی» توصیف کرد.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بخشی از این بیانیه آمده است: «توسعه برنامه هسته‌ای ایران، تلاشی برای اخاذی از جامعه بین‌الملل است... خطرپذیری و تاکتیک‌های باج‌خواهی، برای ایران کاهش تحریم به ارمغان نخواهد آورد.»
این بیانیه سپس ادعا کرده است: «مسیری که رژیم در پیش گرفته است، تنها به تعمیق انزوا و افزایش خطراتی که با آن روبروست، منتج می‌شود... ایالات متحده همچنان آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران است و احتمال عادی‌سازی کامل روابط را پیش می‌نهد.»
هیأت آمریکایی در این بیانیه افزایش سطح غنی‌سازی ایران را «مایه نگرانی شدید» توصیف و ادعا کرده است که ایران «هیچ دلیل معتبری» برای این کار ندارد. واشنگتن همچنین از ایران خواسته «فورا» برنامه هسته‌ای خود را به عقب بازگرداند.

دستاورد آمریکا از نشست شورای حکام
کاظم غریب آبادی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: «نشست اضطراری آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه هیچ نتیجه ای برای آمریکا نداشت.
غریب آبادی در تشریح نشست فوق العاده شورای حکام، گفت: آمریکا به دنبال این بود که کشورهای دیگر، متقاضی نشست ویژه شورای حکام باشند، اما این درخواست واشنگتن با حمایت هیچ کشوری مواجه نشد.
نماینده دائم کشورمان در دفتر وین افزود: در این نشست نیز به جز آمریکا و سه متحد آن یعنی رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، سایر اعضای شورای حکام و آژانس بین المللی انرژی اتمی در حمایت از چندجانبه‌گرایی و حمایت از برجام و ضرورت حفظ آن به عنوان یکی از شاخص‌های مهم چندجانبه‌گرایی، صحبت کردند.این کشورها متفق القول، خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام را تقبیح و اظهار کردند که شورای حکام، مکان مناسبی برای بررسی موضوعات مربوط به اجرای برجام نیست؛ چرا که این قبیل موضوعات در زمره موضوعات پادمانی آژانس قرار نمی‌گیرند و باید در چارچوب ساز وکارهای مشخص خود یعنی کمیسیون مشترک برجام مد نظر و بررسی قرار گیرند.
غریب آبادی خاطرنشان کرد که نشست ویژه شورای حکام، شاهد انزوای ایالات متحده آمریکا بود؛ به گونه‌ای که هیچ نتیجه‌ای برای این کشور نداشت. آمریکا به دنبال این بود که در این مقطع از شورای حکام به عنوان یک ابزار سیاسی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند که توفیقی نداشت.
وی تصریح کرد: این نشست، هیچگونه خروجی نیز به دنبال نداشت. در حالی که عموماً نشست‌های شورای حکام درخصوص بررسی گزارش های راستی‌آزمایی اجرای برجام همراه با جمع‌بندی رئیس شورای حکام از خلاصه اظهارات ارائه شده همراه می‌شوند، اما این نشست حتی فاقد این جمع‌بندی بود.

توییت ظریف در واکنش به اقدام مضحک آمریکا در شورای حکام آژانس
وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه در پیام توییتری با اشاره به مضحک بودن در خواست امریکا برای تشکیل جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت؛ آمریکا اصلا در جایگاهی نیست که بخواهد موضوعات برجام را مطرح کند.
محمد جواد ظریف به چهار نکته در مورد سیاست های آمریکا در خصوص برجام پرداخت و نوشت:
الف) ایالات متحده از برجام نفرت دارد، از آن خارج شده و آن را نقض می‌کند و همه آنانی که به برجام پایبند هستند را تنبیه می‌کند.
ب) ایالات متحده اصلاً در جایگاهی نیست که موضوعات برجام را مطرح کند.
ج) بنا به 15 گزارش آژانس، ایران کاملاً به برجام پایبند بوده است.
د) طبق پاراگراف 36 توافق تمام اقدامات ایران قانونی است.

ظریف: با کسانی که علیه مردم ما به تروریسم اقتصادی دست زدند مذاکره نمی‌کنیم
محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) درباره اینکه آیا ایران چراغ سبزی به آمریکا برای حضور در مذاکرات داده است یا نه، توضیح داد: «ما هیچگاه میز مذاکره را ترک نکردیم. تا اسفندماه 96 آمریکا در جلسات کمیسیون مشترک برجام حضور می‌یافت وداخل مذاکره بود. خودشان تصمیم گرفتند میز مذاکره را ترک کنند حالا یک ادعای دروغی می‌کنند برای فریب که ما آماده مذاکره هستیم. اگر آماده مذاکره هستند مذاکره با تروریسم جور در نمی‌آید. خودشان هم با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنند و ما هم با کسانی که علیه مردم ما دست به تروریسم اقتصادی زدند مذاکره نمی‌کنیم. باید این را متوقف کنند».

شکستی دیگر برای آمریکا در مضحکه شورای حکام آژانس رقم خورد
سخنگوی وزارت خارجه ایران نشست امروز آژانس را شکستی دیگر برای آمریکا در مضحکه شورای حکام برشمرد و عنوان کرد: آمریکا بار دیگر به دست خود منزوی شد.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به دنبال نشست فوق العاده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به درخواست آمریکا برگزار شد، در صفحه توئیترتش نوشت: «شکستی دیگر برای آمریکا در مضحکه شورای حکام آژانس؛ آمریکا بار دیگر به دست خود منزوی شد. استحکام حقوقی برجام، دیپلماسی فعال و دست پر سیاسی و اخلاقی ایران همه راه‌ها را بر پیمان شکنان پر مدعا می‌بندد.»


نظر شما