شناسهٔ خبر: 33984926 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

مشاور مکرون در تهران

صاحب‌خبر -
 

«امانوئل بن» مشاور رئیس‌جمهوری فرانسه امروز با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، در این دیدار آخرین وضع پیگیری اجرای تعهدات کشورهای اروپایی در برجام و مکانیزم‌های مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

۱۵ تیرماه یک روز مانده به پایان مهلت ۶۰ روزه ایران برای برداشتن گام دوم کاهش تعهدات هسته ای، رئیس جمهوری فرانسه با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی درباره راهکارهای حفظ برجام گفتگو کرد.

بر اساس بیانیه ای که کاخ الیزه درباره این گفتگو منتشر کرد، امانوئل ماکرون با حسن روحانی به توافق رسید تا شرایط از سرگیری گفتگو بین همه طرف ها را تا ‌۲۴ تیر‌ بررسی کند.‌طبق این بیانیه، رئیس جمهوری فرانسه قرار شد رایزنی های خود را با مقامات ایران و طرف های بین المللی ادامه دهد.‌مقامات ایرانی در هفته جاری تصریح کرده‌اند که ایران فقط زمانی اجرای تعهدات پیشین خود را در برجام از سر خواهد گرفت که سایر طرف‌های این توافق بین‌المللی هم تعهدات خود را به انجام برسانند.

۱۶ تیرماه همزمان با آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی، اقداماتی که برای اجرا در گام سوم هم در نظر گرفته شده است اعلام شد.

دیدار نماینده ویژه پوتین‌ با‌ شمخا‌نی

نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: بدون در نظر گرفتن نقش و تامین منافع جمهوری اسلامی ایران امکان دستیابی به امنیت موثر و پایدار در منطقه وجود ندارد.

به گزارش دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی، الکساندر لاورنتیف بعد از ظهر دیروز با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و در باره موضوع دو جانبه و منطقه ای با وی گفتگو کرد.

وی در این دیدار با اشاره به اقدامات رسانه ای گسترده ای که برای تبدیل کردن اجلاس سه جانبه روسیه، آمریکا و اسراییل به روندی علیه ایران انجام شد، تاکید کرد: مواضع روشن و صریح روسیه در باره حضور قانونی ایران در سوریه و مخالفت با سیاست ناکارآمد فشار حداکثری به جمهوری اسلامی به طرف های شرکت کننده در اجلاس اعلام شد.

نماینده ویژه پوتین افزود: در این اجلاس به صراحت اعلام شد که ایران به عنوان کشوری قدرتمند در منطقه، دوست و شریک راهبردی روسیه است و بدون در نظر گرفتن نقش و منافع این کشور نمی شود به مدل امنیتی موثر و پایداری رسید.

لاورنتیف با اشاره به خروج یک جانبه آمریکا از توافق بین المللی برجام تصریح کرد: نمی توان انتظار داشت تهران به صورت یک جانبه و بدون بهره‌مندی از حقوق قانونی خود در برجام بماند اما کشورهای دیگر به تعهداتشان عمل نکنند .

دریابان علی شمخانی هم در این دیدار با اشاره به روند مثبت و رو به گسترش همکاری ها میان ایران و روسیه به عنوان دو کشور دوست و متحد راهبردی، اظهار داشت: مواضع قاطع و منصفانه روسیه در موضوعی چون برجام، تجاوز پهپاد آمریکایی به آسمان ایران، حضور قانونی ایران در سوریه و راهزنی دریایی انگلیس با توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق قابل تقدیر است.

وی با تبیین تلاش آمریکا برای افزایش تنش و ناامنی در منطقه با هدف فروش بیشتر سلاح خاطرنشان کرد: ایران ضمن تداوم اقدام های سیاسی و دفاعی برای جلوگیری از شکل گیری بی ثباتی در منطقه از منافع و امنیت خود با قاطعیت دفاع خواهد کرد.

سفر لاورنتیف به ایران با دستور مستقیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و برای ارائه گزارش از اجلاس سه جانبه مقام های عالی امنیتی روسیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی که در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد، انجام شده است.

واکنش اروپا درباره گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام دیروز با صدور بیانیه ای مشترک، خواستار بازگشت فوری ایران به سقف مجاز غنی سازی اورانیوم شدند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس قرار گرفته است نسبت به گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران عمیقا ابراز نگرانی و ادعا شده است که اقدامات ایران با تعهدات این کشور در برجام ناسازگار است.‌این بیانیه با اشاره به گزارش روز دوشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی، درباره افزایش سطح اورانیوم غنی شده توسط ایران، آمده است که این میزان فراتر از محدودیتی است که در برجام تعیین شده است. بر این اساس صادرکنندگان این بیانیه از این که «ایران برخی از تعهداتش را در برجام انجام نمی‌دهد» ادعای نگرانی عمیقی کرده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ایران اعلام کرده است که خواهان حفظ برجام است، بنابراین باید از اقداماتش برگردد و بدون تاخیر به اجرای کامل برجام پایبند باشد.

صادرکنندگان این بیانیه با اشاره به ضرورت برگزاری فوری نشست کمیسیون مشترک برجام، از تمام اعضای این توافق خواستند تا در جهت کاهش تنش های جاری درباره فعالیت های هسته ای ایران، مسئولانه عمل کنند.

آمانو:‌ غنی سازی اورانیوم در ایران به ۴.۵ درصد رسیده است

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین‌المللی در وین، اعلام کرد که آژانس اذعان داشته که اطلاعات طراحی جدید این کارخانه را هم روز دوشنبه از ایران دریافت کرده است.‌‌یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی، غنی سازی فراتر از ۳٫۶۷ درصدی را در ایران تایید و اعلام کرد که برابر اعلام اپراتور کارخانه غنی‌سازی سوخت، این غنا ۵ر۴ درصد است.

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، اعلام کرد که براساس این گزارش، آژانس اذعان داشته که اطلاعات طراحی جدید این کارخانه را هم روز گذشته از ایران دریافت کرده است.

رایزنی روسای جمهوری آمریکا و فرانسه درباره ایران

در بیانیه مختصر کاخ سفید آمده است: «رئیس‌جمهور ترامپ دیروز تلفنی با امانوئل مکرون از فرانسه گفتگو کرد. آنها درباره تلاش‌های ادامه‌دار برای اطمینان از دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای و پایان دادن به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه رایزنی کردند.»

به گزارش جماران،کاخ سفید در بیانیه‌ای شامگاه دوشنبه (به وقت تهران) از گفتگوی تلفنی روسای جمهوری آمریکا و فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.‌در روایت کاخ سفید از این گفتگوی تلفنی آمده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا و «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه درباره «تلاش‌های ادامه‌دار برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» گفتگو کرده‌اند.‌ این در حالی است که یک مقام دولت فرانسه روز دوشنبه گفت که مشاور ارشد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه سه‌شنبه در سفری دو روزه وارد تهران خواهد شد.او ادعا کرد هدف از این سفر کاستن از تنش‌ها میان ایران و آمریکا است.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام فرانسوی نوشت: ‌ایران و آمریکا هر دو در مرحله کنونی در افزایش فشارها نفع دارند اما هر دو طرف در نهایت خواستار آغاز گفتگوها می‌شوند.

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته سیاستی موسوم به «کارزار فشار حداکثری» را علیه ایران در دستور کار قرار داده است. واشنگتن ادعا کرده است هدف از این سیاست رسیدن به توافقی جدید با ایران است که در آن به همه مسائل مورد اختلاف پرداخته می‌شود.

پایبندی ایران به برجام متناسب با پایبندی اروپایی‌ها خواهد بود

سخنگوی دولت درباره گام دوم تعهدات برجامی ایران گفت : تا زمانی که اروپا به برجام پایبند باشد ما هم متناسب با انجام تعهدات و به میزان پایبندی آنها پایبند خواهیم بود.

علی ربیعی صبح دیروز در حاشیه مراسم روز جهانی تعاون و بیست و پنجمین سالگرد تأسیس اتاق تعاون ایران در جمع خبرنگاران، افزود: همه این اقدامات برای حفظ برجام است تا زمانی که طرف‌های مقابل هم به همان میزان به برجام پایبند باشند.‌ وی بیان کرد: اصلی‌ترین علت این که آمریکا از موضع خود عقب نشینی کرد به خاطر اطمینان از عدم دسترسی ایران به بمب اتم نیست، بلکه مهمترین علت عقب نشینی آمریکا از جنگ علیه ایران، افزایش انسجام اجتماعی است.

نظر شما