به گزارش اقتصادآنلاین، اعضای شورای شهر تهران بعد از استماع گزارش محسن پورسید آقایی،معاون حمل و نقل و ترافیک درباره طرح جدید زوج و فرد به آن واکنش نشان دادند.
شهربانو امانی با طرح سوالاتی گفت: درباره میزان دوربینهای کنترل کننده و پیش بینی این موضوع برای آغاز سال تحصیلی توضیحاتی ارائه دهید.
افشین حبیب زاده نیز در واکنش به گزارش پورسید آقایی اظهار کرد: شما گفتید که از نیتروژن ازن تولید میشود،توضیح دهید که چگونه این اتفاق میفتد.آنچه که باعث تولید ازن میشود ناکس است.
او ادامه داد: آقای پورسیدآقایی در توضیحات خود اعلام کرد که قبلا افرادی که خودروی پلاک زوج داشتند، خودرویی با پلاک فرد خریداری میکردند که این امر باعث افزایش تعداد و مالکیت خودروها میشود. سوال من این است که با طرح جدید این تعداد مالکیت چگونه کاهش یافته است؟
وی ادامه داد: زمانی که فرد خودروی دارای پلاک زوج و فرد داشته، اکنون خودروی سومی خریداری میکند که به جای ۴۰ روز بتواند ۶۰ روز در محدوده طرح تردد کند. در نتیجه این طرح نه تنها تعداد خودرو را کاهش نمیدهد بلکه ممکن است موجب افزایش تعداد خودرو نیز شود.
رییس کمیته نظارت با اشاره به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی تهران مبنی بر اینکه افزایش سرانه استفاده از موتور سیکلت از معایب طرحهای گذشته بوده است، ادامه داد: اخیرا سوال کردیم که گفتند در یکی دو هفته اخیر، ۲۰ درصد خرید و فروش موتور سیکلت افزایش یافته است. پس این اشکال در طرح جدید رفع نشده است.
حبیبزاده با بیان اینکه تنها راه کنترل ورودیهای طرح، دوربین است، اظهار کرد: طبق آخرین بررسی ها و مشاهدات عینی کارشناسان ما، تردد خودروها خصوصا در محدوده دوم افزایش یافته است و دوربینهایی که در خروجیهای طرح تعریف شده، کامل نیست و برخی به روشهای گوناگون دیگر با مخفی کردن پلاک که نشان میدهد دوربینها به طور کامل قادر به کنترل تردد خودروها به محدوده طرح ترافیک نیستند.
عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران به مساله آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: همواره در بحث آلودگی هوا به دنبال کنترل ذرات معلق در هوا بودهایم اما هیچگاه ناکس و ساکس را مورد بررسی قرار ندادهایم در صورتیکه وقتی ناکس در مقابل اشعه UV قرار میگیرد، ازن متصاعد میشود که از عوامل اصلی آلایندگی در این روزها است. برای مقابله با آن معاونت حمل و نقل و ترافیک چه کاری انجام داده و اساسا در فصل تابستان که نوع آلایندگی تغییر میکند، نقش معاینه فنی خودرو در کنترل آلودگی هوا چه بوده است.
وی افزود: اقای پورسیدآقایی در ارائه گزارش باید با عدد و رقم مشخص درباره کنترل آلودگی هوا توضیح میداد. اگر اجرای طرح خوب بوده پس چرا در دو هفته اخیر با آلودگیهای خاص در شهر تهران مواجه بودهایم؟
حبیبزاده در پایان با تاکید بر اینکه در بحث کنترل آلودگی هوا فقط مدیریت شهری مسئول نیست، اظهار کرد: قطعا خودروسازان و دستگاه هایی که باید در بحث حمل و نقل عمومی به ما کمک میکردند اما انجام ندادند نیز مقصر هستند اما ما که در حال ارائه گزارش هستیم باید نقش خود را در کنترل آلودگی هوا با اجرای طرح جدید به طور مشخص بیان کنیم.
حجت نظری نیز در واکنش به گزارش پورسید آقایی گفت:میزان آلایندگی هوا که شرکت کنترل آلودگی هوا اعلام می کند با آمارهای شما متفاوت است و هوا در محدوده زوج و فرد آلوده تر شده است.
او ادامه داد: شورای شهر فقط نرخ عوارض را تعیین کرده و شورای ترافیک طرح را مصوب کرده است.مردم بسیار از طرح مورد نظر ناراضی هستند باید در جریان قرار بگیرند که مسببان اجرای این طرح چه کسانی بودند و فقط شورا و شهرداری را مقصر ندانند.
میلانی نیز در واکنش به گزارش ارائه شده گفت: این طرح از نظر محیط زیستی قابل دفاع است. همچنین در محدوده مرکزی طرح ترافیک باید کمبود ایستگاههای پایش و سنجش آلودگی برطرف شود.
محمود میرلوحی نیز گفت: ازن شاخص ششم آلودگی هوا است و ما ٥شاخص را از بین بردیم،آقای چمران که می گوید ما کاری نکردیم ییاید اقدامات ما را شرح دهد.
بهاره آروین نیز با اشاره به ضروت حل مشکلات موتور سیکلت ها اظهار کرد:مشکلات ساکنان محدوده باید حل شود و در عین حال شفافیت در هزینه ها بسیار مهم است و باید روزانه فیش های دریافتی منتشر شود.
احمد مسجد جامعی نیز اظهار کرد:شورای شهر ار وجود چنین گزارشی اطلاع نداشته و در کمیسیون های تخصصی نیامده است.
او گفت: نمیشود در هر مسئلهای خودمان را عقل کل بدانیم،این احساس آفت نظامهای تحول گراست.
نظر شما