شناسهٔ خبر: 3379743 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرخبر | لینک خبر

نائب رییس کمیسیون شهرسازی شورا مطرح کرد:

8 ماه بلاتکلیفی نامه سیستانیکا در شهرداری

نائب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر گفت: نامه ای در خصوص توقف پروژه سیستانیکا برای شهرداری ارسال کرده ایم که با توجه به اینکه هشت ماه از ارسال نامه می گذرد شهرداری هنوز پاسخی در این خصوص به شورا نداده است و همچنان به ساخت و ساز نیز ادامه داده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش شهرخبر، مدت 4 سال است که پروژه سیستانیکا با حمایت ارگان‌های ذی‌ربط و موسسات مالی، شروع به کار کرده است و طی آن گودی به عمق 20متر برداشته شده است. برج چند منظوره تجاری، اداری و مسکونی سیستانیکا در زمینی به مساحت 10737 مترمربع، در ناحیه 1 منطقه 9 شهر تهران، در خیابان هاشمی در حال اجرا است. این پروژه با شماره پروانه ساختمان 90005054 با زیربنای 127476 مترمربع شامل 22 طبقه است که 3 طبقه آن پارکینگ تجاری، 1 طبقه اداری و ورزشی، 2 طبقه پارکینگ مسکونی، 3 طبقه تجاری و 13 طبقه مسکونی است.

با وجود هشدارهای که مبنی بر پرخطر بودن «گود سیستانیکا» داده شده بود و همچنین دستور توقف پروژه توسط بازپرسی شعبه2 دادسرای ناحیه 7 شعبه سید خندان - ویژه امور شهرداری و همچنین به استناد نامه «فریبرز واحدی»، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، عوامل این پروژه به ساخت و ساز در این گود ادامه دادند که در پی این بی توجهی، عصر روز چهارشنبه 21 آبان ماه، سقف طبقه اول این پروژه فرو ریخت.

این در حالی است که در پروژه سیستانیکا عواملی چون عدم توجه به دانه‌بندی بافت پیرامونی، عدم توجه به تناسب تراکم اعطا شده به پلاک مزبور با پلاک‌های مجاور و موضوع اشرافیت، عدم نیازسنجی دقیق برای تعیین نوع کاربری در راستای نیازهای بافت مسکونی پیرامونی و نگاه صرفاً اقتصادی به پروژه‌های تجمیع و نوسازی بافت‌های به اصطلاح فرسوده تنها برخی از نکاتی است که در صدور این مجوز به آن‌ها توجه نشده است. 

 همچنین تخلف دیگری که در این پروژه مشاهده شده است واگذاری و تغییرکاربری مصوب کوچه‌ها و خیابان‌های بن باز و عمومی است که با توجه به مواد23 الی27 قانون مدنی و تبصره6 ماده96و ماده101قانون شهرداری و همچنین نظریه70/6564 مورخ2/10/76 قوه قضائیه وماده598 قانون مجازات و اصل40 قانون اساسی و آیین‌نامه قانون نحوه بررسی و آیین نامه اجرایی قانون منع فروش و..... غیر قابل تملک و واگذاری و تغییرکاربری ممنوع و تحت عنوان زمین خواری و تصرف اموال عمومی جرم به حساب می‌آید.

این در حالی است که کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 13 خرداد ماه سال جاری حتی قبل از اینکه بخشی از این پروژه فرو بریزد در نامه ای از شهردار منطقه 9 در خواست کرده است که با توجه به اعتراض اهالی محل و با توجه به مفاد نامه 8943/1200/93/ص مورخ 3/3/93 مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران، اقدامات لازم انجام گیرد و نتیجه به کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران منعکس گردد.

نامه شورا به شهرداری

با گذشت 8 ماه از ارسال این نامه شهرداری تهران هنوز پاسخی در این زمینه به کمیسیون شهرسازی شورای شهر نداده است.

همچنین محمد مهدی تندگویان نائب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ادامه ساخت و ساز در پروژه سیستانیکا در منطقه 9 به خبرنگار شهرخبر می گوید: در خصوص ساخت و ساز پروژه سیستانیکا با وجود مشکلاتی که پیش آمد، کمیسیون شهرسازی و معماری برای شهرداری تهران نامه ای ارسال کرده است و در خواست داشتیم که بنا ساخت و ساز را متوقف سازند. 

وی ضمن تاکید بر اینکه شهرداری به مکاتبات شورا توجهی نمی کند، افزود: باید مباحث حقوقی و اینکه شورای شهر تا چه میزان می تواند ورود پیدا کند، را مورد بررسی قرار داد، ولی ما بنا بر وظیفه خود با این تخلف برخورد کرده ایم.

تندگویان خاطرنشان می کند: از آنجایی که مسئله ادامه ساخت و ساز به شهرداری بر می گردد، شهرداری باید پاسخ رسمی را نیز به شورای شهر در این خصوص بدهد.

نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با بیان اینکه برای ما نیز مشخص نیست که شهرداری بنا بر چه قانونی به ساخت و ساز ادامه می دهد، می گوید: شورا هشت ماه پیش درخواست توقف پروژه سیستانیکا را داده است و از آنجایی که توجهی به درخواست شورا نشده است، شهرداری باید پاسخ قانونی برای ادامه پروژه داشته باشد.

موضوع عدم توجه مسئولان مرتبط با این پروژه نسبت به درخواست شورای عالی شهرسازی و شورای شهر از سویی تامل برانگیز است و از طرف دیگر این پرسش مطرح می شود که چرا شهرداری تهران توجهی به تذکرات شورای شهر ندارد و هر چه هم پروسه مکاتبات طولانی باشد، آیا مدت 8 ماه برای پاسخ به نامه ای که در خصوص جلوگیری از بروز حادثه و تخلفی است، زمان زیادی نیست؟

با وجود اینکه برخی از اعضای شورای شهر نسبت به این امر انتقادهای بسیار دارند، معتقدند شهرداری تهران در خصوص پروژه های دیگری چون بوستان مادر، اطلس مال، باغ پسیان و .... نیز همین سرلوحه خود قرار داده است./55    

نظر شما