شناسهٔ خبر: 33733368 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وال استريت ژورنال: خط اعتباري چند ميليون يورويي اروپا با ايران تا جمعه راه‌اندازي مي‌شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سه کشور اروپایی در راستای حفظ روابط خود با ایران تا روز جمعه یک خط اعتباری چند میلیون یورویی از طریق کانال مالی اتحادیه اروپا موسوم به اینس‌تکس راه‌اندازی می‌کنند
به گزارش خبرگزاری آریا،روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت‌های اروپایی هفته جاری تلاش‌های خود را برای زنده نگه‌داشتن روابط اقتصادی با ایران افزایش می‌دهند و در این راستا خطی اعتباری به منظور کمک به برقراری مکانیسم ویژه مالی (اینستکس) ایجاد می‌کنند.
روزنامه وال استریت جورنال پنجم تیرماه گزارش داده است، سه کشور اروپایی در راستای حفظ روابط خود با ایران تا روز جمعه یک خط اعتباری چند میلیون یورویی از طریق کانال مالی اتحادیه اروپا موسوم به اینس‌تکس راه‌اندازی می‌کنند
 مقام های مطلع به این روزنامه گفته‌اند، دولت‌های اروپایی تلاش های خود را در این هفته تشدید کرده‌اند تا برای زنده نگهداشتن روابط اقتصادی با ایران، سازوکار ویژه مالی موسوم به کانال اینس‌تکس کار خود را شروع کند.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفته بود که اینس‌تکس در روزهای آینده آماده اجرایی شدن خواهد بود. مقام‌های مطلع هم به وال استریت جورنال گفته اند، آغاز به کار این سازوکار مالی جمعه به طور رسمی اعلام می‌شود.
این گزارش می افزاید، فرانسه، بریتانیا و آلمان قرار است روز جمعه با تزریق دست‌کم چند میلیون یورو سرمایه به خط اعتباری اینس‌تکس ، اولین تراکنش‌ها را تسریع خواهند کرد.
ایران خواهان تسریع در اجرایی شدن اینس‌تکس بوده است و در مقابل کشورهای اروپایی ابراز امیدواری کرده‌اند که نخستین تراکنش‌ها به زودی انجام شود.

احتمالا اینستکس  تحریم می‌شود
یک نشریه آمریکایی به نقل از منابع مطلع مدعی شد که احتمال دارد کانال ویژه مالی اروپا با ایران (اینستکس)  از سوی واشنگتن تحریم شود.
 یک مقام نزدیک به خزانه‌داری آمریکا به نشریه «وال‌استریت ژورنال» گفت که در بین محدودیت‌هایی که قرار است  آمریکا علیه اعلام کند، احتمالا تحریم کانال ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به «اینستکس» نیز وجود داشته باشد.
ترامپ شامگاه شنبه طی پیامی در صفحه شخصی توئیتر خود گفت آمریکا تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال می‌کند. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز با تایید این خبر، گفت واشنگتن در تلاش است تا از رشد اقتصاد ایران جلوگیری کرده و راه‌های دور زدن تحریم‌ها را مسدود کند.
 این نشریه احتمال می‌دهد که این محدودیت‌ها بیشتر به‌صورت ثانویه و به‌شکل جریمه کردن بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های تجاری خارجی باشد که هنوز هم در هر حوزه‌ای با ایران در ارتباط هستند.
اینستکس سرواژه‌ای است که از قرار گرفتن حروف ابتدایی عبارت «Instrument in Support of Trade Exchange» به معنای «ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری» تشکیل شده است. سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس روز 11 بهمن ماه 1397 بود که رسماً ثبت این کانال را اعلام کردند.
با اینکه خزانه‌داری آمریکا به سوال این نشریه درباره ماهیت تحریم‌ها پاسخی نداد اما وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع احتمال می‌دهد که دیگر بخش‌های اقتصاد ایران که هنوز تحریم نشده‌اند، مانند تولید کالاهای صنعتی یا مصرف‌کننده هدف قرار بگیرند.
بر این اساس، دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا اخیرا  درخواست دیپلماتیک رسمی به تهران مبنی بر لزوم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهد برجامی مرتبط با سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده ارسال کرده‌اند.
مقامات اروپایی همچنین در گفت‌وگو با این نشریه هشدار دادند که عدم پایبندی ایران به تعهداتش می‌تواند عواقب جدی برای آنها داشته باشد اما در عین حال توانایی اروپا برای اثرگذاری بر ایران نیز محدود است.
روزنامه «واشنگتن‌پست» نیز چندی پیش در گزارشی با بیان اینکه از نظر اروپا، آمریکا مقصر تنش‌های کنونی در روابط با ایران است، به نقل از مقامات کاخ سفید نوشته بود که احتمال دارد هر نهاد اروپایی که برای دورزدن تحریم‌ها ایجاد شود، تحت تحریم‌های واشنگتن قرار بگیرد.

سخنگوی اتحادیه اروپا: زمان مشخصی برای اجرایی شدن اینستکس ندارم
به گزارش یورو نیوز،فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی و اقدام امنیتی اتحادیه اروپا  اعلام کرد که سازوکار ویژه اقدام مالی بین ایران و اتحادیه اروپا در روزهای آینده عملیاتی می شود. همزمان بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی هسته ای ایران، اعلام کرده است درصورت عدم پای بندی اروپایی ها به مفاد برجام، ایران از روز جمعه آینده روند غنی سازی اورانیوم را تسریع خواهدکرد.
آیا سخنان فدریکا موگرینی درباره عملیاتی شدن اینستکس پاسخی است به اولتیماتوم ایران درباره تسریع غنی سازی. خبرنگار یورونیوز در بروکسل با طرح این سوال با مایا کوسیانچیچ، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اروپا گفتگو کرد.
مایا کوسیانچیچ در پاسخ به خبرنگار یورونیوز گفت: « پیش تر خانم موگرینی در این باره بطور کامل پاسخ داده اند. بصورت شفاف و صریح بارها توضیح داده شده است که (اتحادیه اروپا) همه تلاشش را برای حفظ برجام و اجرای کامل تعدات طرفین بکار خواهد بست. ما هم چنان از ایران می خواهیم که به تعهداتش در قبال برجام پای بند بماند. فدریکا موگرینی دیروز بسیار روشن و صریح گفتند که ما در برهه ای سخت و بحرانی قرارگرفته ایم اما تمام تلاشمان روی حفظ برجام متمرکز است و بزودی روز جمعه در وین اتریش نمایندگان ایران و کشورهای باقی مانده در برجام زیر نظر هلگا اشمید، معاون دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جلسه ای برگزارخواهندکرد. بنابراین فکر نمی کنم در این باره موضع ما تغییر کرده باشد.»
خبرنگار پاکستانی هم از سخنگوی اتحادیه اروپا درباره زمان عملیاتی شدن اینستکس پرسید و از وی خواست تا توضیح بدهد درصورت عملیاتی شدن اینستکس، آیا اصولا شانسی برای فروش و صادرات نفت ایران وجود خواهد داشت؟
مایا کوسیانچیچ در پاسخ به این سوال گفت: « سازوکار ویژه مالی بین اتحادیه اروپا و ایران، اینستکس، پیشرفت زیادی داشته است و اروپا آنرا تقویت می کند، سه کشور امضاکننده برجام، بریتانیا و آلمان و فرانسه، با حمایت بقیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این سازوکار حمایت می کنند. نمی توانم زمان مشخصی برای اجرایی شدن اینستکس بیان کنم، اما بصورت شفاف و صریح بارها گفته ایم که می خواهیم بزودی نتیجه اینستکس را داشته باشیم و می دانیم که اینستکس یکی از مهم ترین تعهدات ما برای حفظ برجام در قبال ایران است. و امیدواریم که در چنین چارچوبی ایران هم به متعهد و پای بند به مفاد برجام، توافق هسته ای بماند.»
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا گفت که اینستکس، سازوکار ویژه مالی اتحادیه بین اتحادیه اروپا و ایران، در چند روزآینده عملیاتی خواهدشد.
موگرینی در جریان یک نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه پاکستان در بروکسل افزود: «ما تمام تلاش خود را نه فقط از امروز، بلکه از همان زمان حصول توافق، از زمان اجرای آن و سپس تصمیم آمریکا برای خروج یک‌ جانبه از توافق هسته‌ای به کار گرفته‌ایم. ما به عنوان اتحادیه اروپا به همراه کشورهای امضاکننده برجام، چین، و روسیه و باقی اعضای جامعه بین‌الملل تمام آنچه می‌توانستیم را انجام دادیم و به تلاش‌های خود برای حفظ اجرای توافق، همان‌طور که تا به امروز بوده است ادامه می‌دهیم.»
مسئول سیاست خارجی و اقدام امنیتی اتحادیه اروپا گفت اعتقاد قاطع دارد که اینستکس آماده عملیاتی شدن است و امیدوار است تا با «عملیاتی شدن آن ایران همچنان به تعهداتش در قبال برجام پایبند بماند.»
سخنان موگرینی در حالی بیان شد که همزمان، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، بهروز کمالوندی گفته تولید اورانیوم ایران 4 برابر شده و شمارش معکوس برای گذشت از مرز 300 کیلوگرم آغاز شده است. این مقام ایرانی گفته است: «اروپایی‌ها تاکنون به تعهدات خود درباره برجام عمل نکرده‌اند و ایران در صورت عدم پاسخگویی اروپا و عدم احترام به تعهداتش در برجام، سرعت غنی‌سازی را افزایش داده و سریع‌تر خواهد کرد.»
بهروز کمالوندی می‌گوید اگر برای کشور‌های اروپایی مهم است برجام را حفظ کنند باید تلاش خود را بکنند.

نظر شما