شناسهٔ خبر: 33716793 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

اعراب با حضور در منامه از پشت به فلسطینی ها خنجر زدند

جنبش فتح فلسطین در جریان اعتراضات به نشست بحرین اعلام کرد که کشورهای عربی حاضر در این نشست از پشت به فلسطینی ها خنجر زده اند.

صاحب‌خبر -
 جنبش فتح فلسطین در جریان اعتراضات به نشست بحرین اعلام کرد که کشورهای عربی حاضر در این نشست از پشت به فلسطینی ها خنجر زده اند.
 
تارنمای روزنامه جروزالم پست با درج این خبر افزود، تظاهرات فلسطینی‌ها همچنان در قسمت‌های مختلف کرانه باختری و غزه برای دومین روز متوالی ادامه دارد. اعتراضات به نشست بحرین روز چهارشنبه نیز ادامه خواهد داشت که گروه فتح و دیگر گروه‌های فلسطینی این اعتراضات را سازماندهی می‌کنند.
 
"محمد العلول" معاون دبیر کل جنبش فتح در نابلس به معترضان گفت که اعراب شرکت کننده در نشست بحرین از پشت به فلسطینی‌ها خنجر زدند. وی خطاب به آنها افزود: مداخله در نهضت ما را متوقف کنید.
 
این مقام جنبش فتح تاکید کرد که فلسطینی‌ها آمریکا و اسرائیل را همچنان به عنوان دشمن خود می‌دانند.
 
"نبیل ابوردینه" سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین ساعاتی پیش از شروع نشست بحرین اعلام کرد که هدف از آن ایجاد امیر نشینی در نوار غزه و جدایی آن از کرانه باختری است.
 
مقامات فلسطینی معتقد هستند که هدف معامله قرن ایجاد یک دولت فلسطینی جدا در نوار غزه است.
 
ابوردینه با تاکید بر اینکه اقدامات یکجانبه که برخلاف قانون جهانی و اعراب است به بن بست خواهد رسید، اظهار داشت، نشست بحرین مسیر را برای یهودی سازی قدس هموار می‌کند و هر طرحی که از مشروعیت فلسطین چشم پوشی کند، محکوم به شکست است.
 
وی همچنین گفت که فلسطینی‌ها به هیچکس اعتماد ندارند تا به نیابت از آنها صحبت کند.
در همین حال فلسطینی‌ها همچنین اظهارات جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را در مورد "ابتکار صلح عربی" به شدت محکوم کردند. کوشنر پیش از شرکت در نشست منامه بحرین در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که اگر توافقی وجود داشته باشد، در چارچوب ابتکار صلح عربی شکل نخواهد گرفت.
 
ابتکار صلح عربی برای اولین بار توسط اتحادیه عرب در سال ۲۰۰۲ به امضا رسید.
 
این سند بر عقب نشینی کامل اسرائیلی‌ها از مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ و اسکان عادلانه پناهجویان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی تاکید دارد.
 
نشست منامه را باید زمینه ساز اجرای طرح موسوم به معامله قرن رئیس جمهوری آمریکا دانست که از سوی کوشنر داماد و مشاورش برای اجرایی شدن پیگیری می شود.
 
جزئیات این طرح تاکنون به صورت کامل اعلام نشده، ولی بخش هایی از آن در جریان اظهار نظرهای مقام های مختلف از جمله کوشنر مطرح شده است.
 
طرح معامله قرن شامل انضمام کامل قدس اشغالی به رژیم صهیونیستی، انضمام شهرک های موجود در کرانه باختری به این رژیم، نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن خود و تعیین منطقه " ابودیس " به عنوان پایتخت کشور فلسطین است.
 
در همین حال قرار است با برگزاری نشست منامه مرحله نخست از طرح مزبور شامل سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در اراضی اشغالی فلسطین، مصر، اردن و لبنان شامل ۱۷۹ طرح در حوزه زیرساخت‌ها، بخش اشتغال و احداث یک راه ارتباطی از کرانه باختری به نوار غزه با هزینه پنج میلیارد دلار بررسی و پیگیری شود.
 
برگزاری این نشست با مخالفت بسیاری از گروه های فلسطینی، مردم کشورهای عربی و شخصیت های مختلف در جهان مواجه شده است ولی برخی دولت های عربی با حضور در آن بر خلاف افکار عمومی خود قدم برداشتند و همین امر موجب ایجاد شکاف بیشتر بین آنان شده است.
 
منبع:ایرنا

نظر شما