شناسهٔ خبر: 33676500 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

وزیر نیرو: خطر بازگشت خشکسالی، سازگاری با کم‌آبی را ایجاب می‌کند

صاحب‌خبر -
 

بارندگی های بهار امسال نباید این شائبه را ایجاد کند که مشکلات ناشی از یک دهه خشکسالی در ایران مرتفع شده و خطر کم آبی از بین رفته است.

این مطلب دیروز در همایش ملی سازگاری با کم‌آبی که در تهران برگزار شد، مورد تأکید کارشناسان قرار گرفت.

دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو در این همایش با اشاره به خشکسالی های گذشته اعلام کرد: وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم محصول انباشت تاریخی انتخاب‌ ما والبته تحت تأثیر تغییرات اقلیمی است. ما ناچاریم که با کم آبی سازگاری داشته باشیم و باید شرایط اقلیمی ایران را مبنای هرگونه راهبرد، برنامه و اقدام در بهره برداری از منابع آب قرار دهیم.

به گفته وی، کم آبی وضعیت کم و بیش ثابتی است که تغییرات سالانه یا دوره‌ای در میزان بارش‌ها هم آن را ماهیتاً تغییر نمی‌دهد و نتیجه طبیعی این است که ساکنان این عرصه از جهان باید خود را با این وضعیت سازگار کنند. اصل کم آبی را بپذیرند و متناسب با آن دانش‌ها و ابزار‌ها را به کار گیرند تا پایداری منابع آب را تضمین کنند. وزیر نیرو ادامه داد: بنابراین سازگاری با کم آبی به معنی کنار هم قرار گرفتن سرنوشت اقلیمی، نبود ساختار‌های سازمانی سازگار با فعالیت میان بخشی، نبود ساختار‌های

حقوقی – قانونی مبتنی بر مسئولیت مشترک در قبال پایداری منابع آب، تدوین سیاست‌های بلند مدت مبتنی بر پایداری بدون تمهید کردن ملزومات اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی و سیاسی تحقق آن‌ها و فقدان شفافیت و پاسخگویی کافی در نظام نهادی مدیریت منابع آب است.

وی در ادامه با بیان اینکه نظام مدیریت منابع آب کشور فاقد نظام تولید، جمع آوری، پردازش و انتشار داد‌های منابع و مصارف آب متناسب با نیازمندی‌های امروز کشور است، گفت: رسیدن به اجماع و تحقق رویکرد همه با هم در مدیریت منابع آب نیازمند داشتن داده‌هایی تا حد ممکن متقن است که زمینه ساز وفاق همه ذینفعان باشد و بر اساس آن‌ها بتوان برنامه ریزی دقیق مدیریت منابع و همچنین سنجش و پایش تغییرات بر اثر اجرای اقدامات را انجام داد.

اردکانیان ادامه داد: کاربری نامناسب اراضی، سطح زندگی پرآب طلب، سرمایه گذاری ناکافی برای توسعه زیر ساخت‌های سازگاری با کم آبی و برنامه ریزی بهره‌برداری از منابع آبی حوزه‌های آبریز بر اساس فرض فراوانی با کم توجهی به مسائل محیط زیستی از مهمترین عوامل اقتصادی و اجتماعی کم آبی در ایران محسوب می‌شود. همچنین مداخلات سیاسی در امور کارشناسی مربوط به مدیریت منابع آب و غلبه وجه سازه‌ای در وجه غیر سازه‌ای در مدیریت منابع آب از عوامل سیاسی کم آبی

هستند.

اردکانیان در حاشیه این همایش هم با اشاره به اینکه در تابستان امسال ۴ هزار مگاوات برق کمبود داریم به خبرنگاران ،‌گفت: تابستان سال ۹۸ را در صورتی می‌توانیم بدون خاموشی سپری کنیم که به همان عادات پرمصرف قبلی بازنگردیم.

وزیر نیرو گفت: گرما زودتر شروع شده و فراگیر است و این موضوع تأثیر خود را روی پیک مصرف نشان می‌دهد چرا که به ازای یک درجه افزایش دما، اوج مصرف به حدود ۱۳۹۰ مگاوات افزایش پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه کم کردن یک درجه دمای دستگاه سرمایشی اثر خود را بر روی خط تولید یک واحد نیروگاهی می‌گذارد،‌ گفت: تمهیدات لازم و خوبی برای مقابله با خاموشی در تابستان به کار گرفته خواهد شد که در این راستا با صنایع صحبت شده و قراردادهایی هم امضاء شده است.

وزیر نیرو گفت: رشد مصرف برق در چند سال اخیر بین پنج تا هفت درصد بوده است که اگر این رشد به سبب رونق تولید و توسعه صنعت باشد، موجه است ولی اگر در شرایطی که کشور ما در اقلیم خشک و نیمه خشکی قرار گرفته، دمای محیط ‌های بسته خود را در تابستان روی ۱۷ و ۱۸ درجه نگه داریم طبیعتا این علامت بدمصرفی است و اگر این مسئله را چاره نکنیم، گرفتار خواهیم شد.

وی یادآور شد: در یکی دو سال اخیر رشد مصرف تا حدودی کنترل شده است ولی همچنان میزان مصرف بالاست و هر چه بتوانیم در این جهت مصرف صحیح‌تری داشته باشیم مطمئنا می‌توانیم از نیروگاه‌های ساخته شده برای توسعه صنعت، کشاورزی و سایر مصرف بهره ببریم و حتی اگر مصرفی نداشتیم اقدام به صادرات انرژی کنیم تا از محل عواید ناشی از صادرات برق این صنعت را اداره کنیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه در طی ۶ سال اخیر حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر خط انتقال فوق توزیع و شبکه توزیع در کشور ساخته شده است، گفت: در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید سالانه ۱۸ هزار کیلومتر خطوط برق ایجاد شده که این شبکه وسیع عمدتا با منابع داخلی و از محل پول قبض برق پرداختی توسط مردم ایجاد شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: ما هر ساله برای پاسخگویی به مصرف بالای پیک تابستان ناچار به ساخت نیروگاه‌های متعدد با صرف هزینه بسیار زیادی هستیم تا بتوانیم چند صد ساعت اوج مصرف را بدون مشکل سپری کنیم. مطمئنا اگر بتوانیم مصرف صحیح و بهینه‌تری داشته باشیم می‌توانیم از منابع مورد استفاده در این بخش برای توسعه صنعت، کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای تولید و حتی صادرات برق استفاده کنیم.

وی با اظهار اینکه در سال آبی گذشته کاهش چشمگیر بارندگی‌ها موجب شده بود تا در فصل تابستان با کاهش چهار هزار مگاواتی تولید نیروگاه‌های برقابی و مشکل تامین برق در کشور مواجه شویم، افزود: مسائل پیش آمده در تابستان سال گذشته موجب شده بود تا از مرداد ۹۷ برنامه‌ریزی برای عبور موفق از پیک تابستان ۹۸ در دستور کار قرار بگیرد. نحوه برنامه‌ریزی‌ها هم بر اساس شرایط سال آبی ۹۶-۹۷ طراحی شده بود؛ یعنی در سال آبی جاری با کاهش بارندگی‌ها و کمبود تولید نیروگاه‌های برقابی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: کسری ۴ هزار مگاواتی تولید به همراه افزایش مصرف غیرمتعادل برق ممکن است در تابستان امسال مشکل‌ساز شود؛ از همین رو سعی شده است تا تعدادی از واحدها زودتر به مدار بیاید و با همکاری مردم بتوانیم تابستان ۹۸ را بدون خاموشی طی کنیم.

وی از تمامی مصرف کنندگان خواست این مسئولیت مشترک و کار جمعی را به ویژه امسال در دستور کار خود قرار بدهند تا تابستان امسال را با همکاری آن‌ها بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

مهندس محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این همایش با بیان اینکه بخش صنعت و معدن مصرف‌کننده میزان محدودی از آب است، گفت: وزارت صنعت برای بحران کم‌آبی سه محور اساسی را در یک برنامه زمان‌بندی مشخص عملی خواهد کرد.

به گفته وی، به روز کردن و استفاده از فناوری نوین در صنایع، افزایش بهره وری در صنایع جدیدالتأسیس،تصفیه فاضلاب و مدیریت پسآب صنعتی محورهای اصلی این برنامه را تشکیل می دهند.

نظر شما