شناسهٔ خبر: 336305 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

طی هفته جاری انجام می‌شود

نشست ۴ جانبه پاکستان، هند، افغانستان و ترکمنستان برای تکمیل خط لوله تاپی

خبرگزاری تسنیم: مقامات کشورهای پاکستان، هند، افغانستان و ترکمنستان قرار است هفته جاری در عشق آباد گرد هم می آیند تا در مورد پیشبرد طرح خط لوله انتقال گاز تاپی که این ۴ کشور را به هم متصل می کند تصمیم گیری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از تریبیون پاکستان، مقامات کشورهای پاکستان، هند، افغانستان و ترکمنستان قرار است هفته جاری در عشق آباد گرد هم می آیند تا در مورد پیشبرد طرح خط لوله انتقال گاز تاپی که این 4 کشور را به هم متصل می کند تصمیم گیری کنند. در این نشست همچنین قرار است در مورد واگذاری این پروژه چندین میلیارد دلاری به شرکت های آمریکایی توافق حاصل شود.
یک مقام ارشد دولت پاکستان در این باره گفت: «آمریکا در حال اعمال فشار بر این 4 کشور است تا قرارداد پرسود ساخت این خط لوله به شرکت های بزرگ آمریکایی واگذار شود. 2 شرکت آمریکایی شورون و اکسون موبیل در حال رقابت برای در اختیار گرفتن سرپرستی کنسرسیوم، در اختیار گرفتن این پروژه و تامین مالی لوله گذاری این پروژه هستند.»
واشنگتن در حال لابی گری در مورد پروژه خط لوله انتقال گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند (تاپی) است تا این پروژه را به عنوان پروژه ای ایده آل که می تواند کمبود انرژی در پاکستان را برطرف کند، معرفی کند. از سوی دیگر، مقامات آمریکایی به اسلام آباد فشار می آورند تا از خط لوله انتقال گاز از ایران کنار بکشد.
در سال 1997، کنسرسیومی آمریکایی تحت عنوان یونیکول، که کنسرسیوم اصلی مسئول تامین مالی خط لوله تاپی بود، به دنبال توصیه وزارت امور خارجه آمریکا از این پروژه کنار کشید. در آن زمان، آمریکا نگران بود که حق امتیاز ایجاد شده از این طرح، به دست طالبان بیفتد.
طبق توافق قبلی قرار بود خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان تا دسامبر 2014 به بهره برداری برسد، اما کوتاهی پاکستان در تکمیل به موقع خط لوله در خاک خود موجب شده است که تکمیل پروژه در زمان مقرر، غیرممکن شود. ایران پیشتر احداث خط لوله در خاک خود را به اتمام رسانده است.
پاکستان تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران را بهانه کوتاهی در تکمیل این خط لوله عنوان کرده است

انتهای پیام// 2

نظر شما