شناسهٔ خبر: 33630234 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مخالفت مردم و نخبگان 5 کشور عربی با نشست صهیونیستی منامه

مردم و نخبگان پنج کشور عربی با برگزاری نشست اقتصادی منامه که قرار است زمینه‌ساز پذیرش طرح آمریکایی «معامله قرن » توسط کشورهای منطقه شود، مخالفت کردند.

صاحب‌خبر -

هر روز که می‌گذرد، موج مخالفت‌های مردمی و چهره‌های نخبه کشورهای عربی منطقه با برگزاری نشست توطئه آمیز منامه بیشتر می‌شود؛ در اعتراض به این نشست، ساکنان کرانه باختری و نوار غزه، مردم کشور‌های اردن و تونس تظاهرات کردند و همچنین، چهره‌های مطرح و نخبگان این کشورها و دو کشور کویت و لبنان خواستار عدم برگزاری آن، شدند.
به گزارش ایسنا، تظاهرات و مخالفت گسترده مردم، اتحادیه‌ها و احزاب اردن با نشست اقتصادی منامه، دولت امان را در مورد شرکت کردن در نشست فوق، به تردید انداخت.
ملت اردن شامگاه جمعه نیز پس از راهپیمایی، در مقابل سفارت آمریکا، تحصن کرده و علیه نشست منامه شعار دادند.
طی هفته گذشته، شبکه‌های اجتماعی اردن نیز شاهد یک «طوفان الکترونیکی» علیه نشست بحرین و هرگونه مشارکت رسمی احتمالی در آن بود.
این درحالی است که موضع رسمی اردن برای حضور در این نشست، همچنان نامعلوم است.
از سوی دیگر، نیروها و تشکل‌های جامعه مدنی کویت با صدور بیانیه‌ای، مخالفت خود را با کنفرانس بحرین اعلام کردند و آن را مقدمه‌ای برای پیشبرد معامله قرن و با هدف نابودی آرمان فلسطین دانستند.
شمار زیادی از جمله جنبش تحریم رژیم صهیونیستی در کویت، اتحادیه معلمان، انجمن وکلا و انجمن روزنامه نگاران کویت، اتحادیه جوانان برای قدس، اتحادیه ملی حمایت از کودکان، اتحادیه حمایت از مخترعان و اتحادیه‌های دیگر بیاینه مخالفت با نشست منامه را امضا کرده‌اند.
از بیروت نیز خبر رسید، خبرنگاران لبنانی و فلسطینی علیه نشست منامه و معامله قرن، تظاهراتی را در میدان شهدا بیروت برگزار کردند.
نشست منامه قرار است که طی روزهای پنجم و ششم تیر ماه جاری در این شهر برگزار شود.
هر چند در ظاهر این نشست، اقتصادی است و با هدف توسعه سرمایه‌گذاری در فلسطین ‌اشغالی صورت می‌گیرد، ولی در اصل قرار است که این نشست زمینه‌ساز پذیرش طرح آمریکایی موسوم به معامله قرن باشد. در صورتی که معامله قرن توسط کشورهای عربی پذیرفته شود، آرمان‌های مردم مظلوم فلسطین نیز برای همیشه محو می‌گردد.
« وائل نجم» مسئول رسانه‌ای جماعت اسلامی لبنان در ارتباط با این توطئه گفت که معامله قرن کل منطقه را هدف قرار داده و هدف آن، تغییر واقعیت‌های موجود در منطقه است.
نجم تصریح کرد : همراه با تمامی آزادگان جهان، با معامله قرن مقابله کرده و این طرح را به شکست خواهیم کشاند.
اعتراف به شکست
«شبتای شبیط» رئیس‌پیشین سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی (موساد)، از سیاست دولت تل‌آویو به ریاست «بنیامین نتانیاهو» انتقاد کرد و گفت: این دولت به دنبال صلح نبوده و تلاشی در این راستا نمی‌کند.
به گزارش ایسنا، شبیط به روزنامه «معاریو» گفت: اگر دولت تل‌آویو واقعاً به دنبال صلح می‌بود، با این لحن خشن و برتری‌جویانه با تشکیلات خودگردان فلسطین برخورد نمی‌کرد.
 او در ادامه با انتقاد از معامله قرن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قصد ارائه آن را دارد، گفت: اطلاعی از جزئیات این طرح ندارم، اما می‌خواهم به برخی از‌اشتباهاتی که ارائه‌دهندگان آن مرتکب شده‌اند، بپردازم. انتقال سفارت آمریکا به قدس، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، توییت «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در اراضی‌اشغالی، درباره اینکه در شرایط مشخصی لازم است بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل ملحق شود،‌اشتباهات بزرگی بودند که حتی افراد تازه‌کار در دنیای سیاست هم آنها را مرتکب نمی‌شوند.
اظهارات این مقام سابق صهیونیست به خوبی آشکار می‌کند که طرح‌های مثل معامله قرن و نشست منامه، پیشاپیش شکست خورده هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما