شناسهٔ خبر: 33615366 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

پل ۴۵ساله گیشا جمع‌آوری شد

بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان پل ۴۵ساله نصر تهران (گیشا) جمع‌آوری شد؛ پلی که برای نگه‌داشتن آن به عنوان یک پل تاریخی تلاش فراوانی شد، اما به دلیل آنکه از پس آزمایشات بهسازی لرزه‌ای برنیامد و همچنین چون یکی از دلایل اصلی ترافیک بزرگراه جلال آل‌احمد عنوان شده بود، بالاخره جمع‌آوری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، شهرزاد همتی در شرق نوشت: صفا صبوری‌دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفته است پل فلزی کوی نصر با برخورداری از دو خط عبوری در هر یک از باندهای شمالی و جنوبی، عملا نقش یک گلوگاه ترافیکی را در مسیر بزرگراه جلال آل‌احمد داشت. ترافیک ناشی از عدم تعادل خطوط ترافیکی پل کوی نصر نسبت به بزرگراه جلال آل‌احمد، به گونه‌ای بود که علاوه بر افزایش زمان سفر و مصرف سوخت، کارکرد تقاطع‌های موجود در بزرگراه شهید گمنام را نیز به‌ویژه در ساعات اوج رفت‌وآمد تحت‌الشعاع قرار می‌داد. هرچند قرار است با برداشتن پل گیشا، بخش زیادی از بار ترافیکی جلال آل‌احمد رفع شود، اما در حال حاضر، این بزرگراه شلوغ‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند. در اواخر سال ۹۵ و فقط چند ماهی  به پایان عمر شورای چهارم، زمزمه‌هایی مبنی بر ساخت سومین زیرگذر در خیابان گمنام که  به حذف پل گیشا منجر می‌شد، به گوش رسید اما این حرف‌ها در هیاهوی انتخابات سال ۹۶ گم شد. با روی کارآمدن مدیریت شهری در پایان نیمه اول سال ۹۶ و درست پس از انتخابات باز هم زمزمه‌هایی برای ساخت زیرگذر گیشا به گوش رسید و پیروز حناچی، معاون وقت فنی و عمرانی‌ شهردار‌ی تهران،‌ در اواخر آذرماه سال ۹۶ به موضوع برداشتن پل گیشا و جمع‌آوری این پل ۴۰وچندساله تهران پرداخت و  از ساخت سومین زیرگذر از سه‌گانه جلال آل‌احمد خبر داد.

 چاره‌ای جز  برداشتن پل نبود

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران درباره تعجیل در جمع‌آوری پل نصر و اقدامات آتی در بزرگراه جلال توضیحاتی ارائه داد. وی در پاسخ به این سؤال که برداشتن این پل باعث ترافیک بسیار زیادی در بزرگراه جلال ‌آل‌احمد و معابر مرتبط با این بزرگراه شده است، گفت: دلیل اصلی برداشتن این پل ناایمن‌بودن آن بود. به هر ترتیب، این محور مواصلاتی حتی با وجود پل گیشا هم یک محور پرتراکم و پرترافیک بود  و حجم خودروهایی که از این معبر عبور می‌کردند، زیاد بودند و مردم ساعت‌ها در ترافیک این پل می‌ماندند و در واقع ترافیک این معبر مسئله جدیدی نیست. وی افزود: سن این پل نزدیک به 50 سال بود و تلاش‌های زیادی برای نگه‌داشت آن شد و برای این کار بررسی‌هایی صورت گرفت تا شاید بشود پل را حفظ کرد و مانند پل کریمخان اقدام به بهسازی و ایمن‌سازی آن شود، اما این کار روی پل نصر امکان‌پذیر نبود و هزینه‌های زیادی را دربر داشت و حتی با وجود این هزینه‌ها نمی‌شد نتیجه قابل قبولی از آن گرفت. برای همین در دوره پیشین شورای شهر تهران، طرحی برای برداشتن پل گیشا مورد تأیید اعضا قرار گرفته بود که این طرح در شورای جدید  بازنگری  و مشخص شد پل گیشا حتما می‌بایست به دلیل ناایمن‌بودن جمع‌آوری شود.  رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران تأکید کرد: بالاخره کار جمع‌آوری و ساخت‌وساز در معبر پررفت‌و‌آمدی همچون بزرگراه جلال آل‌احمد زمان زیادی را طلب می‌کند و امکان دارد  بار ترافیکی را افزایش دهد، اما چاره‌ای نیست و باید کمی تحمل کنیم. البته مطابق برنامه‌ریزی این جمع‌آوری زمان تعطیلی مدارس اتفاق افتاد که بخشی از سفرهای شهری کاهش پیدا می‌کند. در این فرصت همه تلاش این است که اقدامات برای برداشتن پل هرچه سریع‌تر انجام شود.  

علیخانی با اشاره به مشکلات مرتبط با برداشتن پل نصر، تصریح کرد: ما برای برداشتن این پل با مشکلات زیادی مواجه بودیم. برای  مثال، تأسیسات شهری زیادی مانند لوله‌های قطور آب شهری از این مکان گذاشته و ما نیازمند همکاری دستگاه‌هایی مانند اداره آب و فاضلاب بودیم. از طرفی پلیس به دلیل بالارفتن حجم ترافیکی در این معبر با این کار مخالف بود چراکه نگران بود مردم دچار مشکل رفت‌وآمد شوند و این مقاومت پلیس هم محدودیت‌هایی را برای ما ایجاد کرد. البته بحث ما هم این بود که اگر پل نصر جمع‌آوری نمی‌شد و حادثه‌ای پیش می‌آمد، چه کسی حاضر به پاسخ‌گویی درباره آن بود؟ وی با اشاره به اینکه عملیات عمرانی در چنین معبری به صورت طبیعی با مشکلاتی همراه است، افزود: سال قبل اعتبار لازم برای این کار مهیا نشد تا عملیات را شروع کنیم، اما خوشبختانه امسال در بودجه سال 98 اعتبار خوبی برای این کار دیده شده است. البته بحث برداشتن پل به صورت کامل به بخش خصوصی سپرده شده است. در جلسات متعدد معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با بخش خصوصی به این توافق رسید که بخش خصوصی وظیفه جمع‌آوری پل نصر را برعهده داشته باشد و سازه‌هایی از این پل را که قابل استفاده است در طراحی پل جدیدی که قرار است احتمالا پل سبز یا پل زندگی نام بگیرد، استفاده کند. این پل قرار است چیزی شبیه به پل طبیعت در اشل کوچک  و پلی انسان‌محور باشد چراکه پل گیشا یک سابقه تاریخی دارد و مردم آن منطقه به این پل تعلق خاطر دارند و برای همین همه تلاش حفظ‌کردن این پل است.

به گفته علیخانی، عملیات تأسیس مجدد پل گیشا و زیرگذر جدید جلال آل‌حمد در سه فاز صورت می‌گیرد. در فاز اول بخشی از دسترسی‌ها تا چند ماه آینده انجام می‌شود، فاز دوم تا پایان سال خواهد بود و فاز سوم نصب سازه‌ای است که عملیات آن به بخش خصوصی واگذار شده است.

 عذرخواهی شهردار از مردم تهران

به گفته معاون ترافیکی راهور تهران، محدودیت‌های ترافیکی در اطراف پل گیشا اعمال می‌شود و رانندگانی که از روی پل گیشا در جهت شرق به غرب و برعکس تردد می‌کنند، باید از دوربرگردان‌های بزرگراه شهید چمران و سایر محور‌های جایگزین این پل، به‌ویژه بزرگراه شهید حکیم استفاده کنند. او می‌گوید با جمع‌آوری پل گیشا سنگینی بار محورهای منتهی به این پل امری بدیهی است. معاون ترافیکی راهور تهران افزود: محدودیت‌های طرح عمرانی پل گیشا در هر دو مسیر جنوب به شمال بزرگراه شیخ فضل‌الله، ورودی به جلال آل‌احمد­ و دسترسی شمال به جنوب بزرگراه شهید چمران به حکیم شرق است.

به گفته او، هم‌سطح‌سازی و فعال‌کردن محور تندرو و کندروی بزرگراه شهید چمران - زیر پل گیشا- در هر دو مسیر رفت‌وبرگشت به منظور عبور حجم بیشتری از خودروها­ در روز‌های اولیه جمع‌آوری عرشه پل و جذب بهتر بار ترافیکی از اقدامات روان‌سازی است.

پل گیشا در حالی جمع‌آوری شد که محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران، در اردیبهشت‌ماه سال جاری و در یکصدوچهلمین جلسه شورای شهر تهران اعلام کرده بود پل گیشا تا زمانی که زیرگذر نصر آماده شود، جمع‌آوری نمی‌شود.  گفتنی است شهردار تهران نیز بابت جمع‌آوری پل گیشا از مردم عذرخواهی کرد. پیروز حناچی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی‌بر اینکه آیا گزارشی از ترافیک اطراف گیشا به او رسیده است، گفت: این موضوع قابل پیش‌بینی بود؛ واقعیت این است که این پل در دهه ۵۰ به مناسبت بازی‌های آسیایی به صورت موقت نصب و تا الان با وصله‌وپینه نگهداری شده. پل گیشا مقاومت لازم را نداشت و دچار فرسودگی کامل بود. وی با بیان اینکه اولویت مدیریت شهری توجه به ایمنی شهروندان است، افزود: هم‌زمان با برداشتن پل، طرحی در ادامه بزرگراه جلال آل‌احمد اجرا می‌شود. البته مطمئنا برداشتن پل مشکلاتی را به همراه دارد و به همین دلیل تلاش کردیم در نیمه اول سال و پس از تعطیلی مدارس این تصمیم را عملیاتی کنیم. شهردار تهران تأکید کرد: از مردم شریف شهر عذرخواهی می‌کنیم، اما ناچار به انجام این کار بودیم و امیدواریم با همکاری مردم تبعات جمع‌آوری پل به حداقل برسد. حناچی با اشاره به زمان اتمام پروژه پل گیشا تصریح کرد: حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد پروژه پل گیشا شامل پایه‌ها و عرشه‌ها انجام شده است، بخش عملیات خاکی باقی مانده که اجرای آن هم به‌سرعت شروع خواهد شد. حناچی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی‌بر اینکه با جمع‌آوری پل گیشا و اجرای طرح ترافیک جدید احتمال افزایش ترافیک در محدوده مذکور وجود دارد و ممکن است شما بار دیگر مجبور به عذرخواهی شوید، گفت: عذرخواهی وظیفه هر مسئولی است، اگر کار خود را به درستی انجام ندهد. ما را از عذرخواهی نترسانید. در مورد پل گیشا تمهیداتی اندیشیده شده است و کار در زمانی که کمترین بار ترافیکی وجود دارد انجام می‌شود. شهردار تهران ادامه داد: این یک اقدام دوطرفه است؛ بخشی از آن به مجریان پروژه برمی‌گردد و بخش دیگر به مردم. از مردم شریف تهران می‌خواهیم همکاری کنند تا این شرایط سخت را پشت‌سر بگذاریم.

نظر شما