شناسهٔ خبر: 33542292 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اجراي طرح هاي پيشگيري از حريق در جنگل‌ها و مراتع لردگان

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا-

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري لردگان گفت:  آتش سوزي يکي از مخرب ترين عوامل تخريب جنگلها و مراتع مي باشد که اگر تدابير اساسي براي پيشگيري از آن انديشيده نشود ممکن است باعث از بين رفتن اين سرمايه هاي الهي و طبيعي گردد.

حسني در گفت وگو با خبرنگارآريا در شهرکرد افزود: پايش و پيشگيري مهمترين رکن در آتش سوزي جنگلها بوده و پايش دقيق مي تواند به اطفاء حريق در ساعات نخست آتش سوزي و جلوگيري از توسعه آن بينجامد.  

وي اظهار داشت: با توجه به بارش هاي خوب  بهار سال جاري و افزايش سطح پوشش گياهي ، احتمال وقوع حريق در مراتع و جنگلها  افزايش يافته که اقدامات خوبي در راستاي پيشگيري از حريق هاي احتمالي در اين شهرستان صورت گرفته است.

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري لردگان با تشريح اين اقدامات ادامه داد: برگزاري نشست مديريت بحران شهرستان با حضور فرماندار و اعضا ستاد، جلسات شوراي اداراي شهرستان و بخشها با محوريت پيشگيري از وقوع و اطفاء حريق، شناسايي نقاط بحراني در سطح شهرستان، برگزاري ستاد مديريت بحران شهرستان خانميرزا و بخشهاي فلارد، سردشت، منج و مرکزي و احداث آتش بر (fire line) در نقاط حساس و بحراني از جمله اين اقدامات است.

حسني اضافه کرد: همچنين بروزرساني تابلوهاي سيماني و نصب بنرهاي هشدار دهنده در سطح شهرستان در نقاط حساس و بحراني، برگزاري کارگاه آموزشي اطفا حريق براي همياران طبيعت، بهره برداران و جوامع محلي، توزيع اطلاعيه هاي هشدار دهنده در مناطق بحراني و آموزش جوامع محلي، تجهيز يگان حفاظت و سرجنگلبانيهاي بخش فلارد و منج به تجهيزات اطفاء حريق، هماهنگي با اداره اوقاف شهرستان و روحانيون جهت ترويج فرهنگ حفظ و حراست از منابع طبيعي، تشکيل اکيپ هاي اطفاء حريق در سطح شهرستان و فعال نمودن گشتها و کشيک حفاظتي در سطح جنگلها و مراتع شهرستان بصورت شبانه روزي براي پيشگيري و اطفاي حريق از ديگر اقدامات انجام شده مي باشد.

وي آتش برهاي ايجاد شده را شامل 75 کيلومتر شخم با تراکتور، ، 5 هکتار علوفه چيني و 130 متر سنگ چيني بيان کرد و افزود: 12 مورد نصب بنر و ديوار نويسي، 5 مورد برگزاري کلاس آموزشي، چاپ و انتشار 350 اطلاعيه و بروشور و 6 نشست مديريت بحران شهرستان و بخشها با محوريت پيشگيري از وقوع و اطفا حريق صورت گرفت.

به گفته وي؛ با توجه به وجود 51 درصد جنگل‌هاي بلوط استان چهارمحال و بختياري در شهرستان لردگان و فرارسيدن فصل تابستان و گرم شدن هوا و به دنبال آن افزايش احتمال وقوع آتش سوزي در عرصه‌هاي منابع طبيعي، انجام اقدامات يشگيرانه و اطفاي حريق در جنگل‌ها و مراتع  و آموزش بهره برداران و جوامع محلي  در اين خصوص از اهميت بالايي برخوردار است.  

نظر شما