شناسهٔ خبر: 33534176 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

رئیس‌جمهور مخلوع مصر درگذشت / محمد مُرسی که بود؟

ابنا

«محمد مُرسی» چهارمین رئیس‌ جمهوری عربی مصر هنگام جلسه محاکمه‌اش فوت کرد.

صاحب‌خبر -

‌ به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ «محمد مُرسی» رئیس‌ جمهوری سابق مصر هنگام جلسه محاکمه‌اش دچار سکته شد و فوت کرد.

این اتفاق امروز دوشنبه 27 خرداد 1398 و هنگام بررسی اتهام جاسوسی وی رخ داد.

بر اساس این گزارش، مُرسی بعد از کسب اجازه از قاضی دادگاه برای بیان دفاعیاتش درباره اتهام جاسوسی برای جنبش حماس و قطر، بیهوش شد و سپس درگذشت.

مرگ مرسی در حالی رخ داد که رییس جمهوری مخلوع پیش از او ــ «محمد حسنی مبارک» ــ با دارا بودن 91 سال سن، هنوز در قید حیات است.

* محمد مُرسی که بود؟

«محمد محمد مُرسی عیسی العیاط» متولد 1951م.، عضو جمعیت اخوان المسلمین، فعال سیاسی مذهبی و چهارمین رئیس‌ جمهوری عربی مصر بود.

او ریاست "حزب آزادی و عدالت"، یک حزب تأسیس شده توسط اخوان المسلمین را نیز بر عهده داشت که پس از انقلاب مصر در سال 2011، کاندیدای این حزب در انتخابات ریاست جمهوری 2012 شد و بیشترین آراء را به خود اختصاص داد.

در دوره کوتاه حکومت او، سوء مدیریت اخوانی ها به آزادی عمل وهابیان و سلفیون مصر انجامید و کشور را به هرج و مرج کشاند. حمله به اماکن مقدس مردم مصر، سوزاندن ضریح های مورد زیارت و قتل فجیع شیخ «حسن شحاتة» عالم شیعه و دوستانش، از نتایج هرج و مرج سلفیون بود.

"شرکت در تجمع بزرگ سلفیون علیه ایران و شیعیان"، "فشار علیه اقلیت پرشمار مسیحیان قبطی و حمله به کلیساها"، "انفعال در برابر موضع گیری های ضد تشیع"، "اعتماد به آمریکا"، "سخنان نامتعارف در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران"، "موضع‌گیری بر ضد نظام قانونی سوریه" و "نامه نگاری با رییس رژیم صهیونیستی"، از جمله خبط و خطاهای مرسی بود که کم کم اکثریت مردم مصر را از او و اخوان المسلمین رویگردان کرد؛ مردمی که با انگیزه های انقلابی و ضد اسرائیلی، و با آرمانهای وحدت ملی ــ فارغ از دسته بندی های دینی و مذهبی ــ به میدان آمده و برای سقوط دیکتاتوری مبارک فداکاری کرده بودند.

سرانجام پس از چند روز تجمعات بزرگ مردمی مختلف در مخالفت و نیز حمایت از او در قاهره، محمد مرسی در ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۲ (3 ژوئیه 2013) طی کودتایی و با بیانیهٔ ارتش مصر و حمایت نماینده مخالفان دولت، شیخ الازهر، پاپ مسیحیان قبطی مصر از قدرت برکنار شد. عجیب تر از همه، حضور و سخنرانی «جلال مرة» دبیرکل حزب سلفی "نـور" – همپیمان مرسی - در مراسم عزل او بود! آنها که خود در به ورطه کشاندن حکومت اخوانی ها نقش مهمی داشتند، نشان دادند که قادرند با پشت زدن به همپیمانان خود براحتی وارد صف مخالفان نیز بشوند.

پس از چند ماه فعالیت دولت موقت «عدلی منصور»، در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر در سال 2014، ژنرال «عبدالفتاح السیسی» فرمانده ارتش که نقشی کلیدی در کودتا داشت، پیروز و به عنوان پنجمین ریس جمهوری عربی مصر انتخاب شد. او هنوز قدرت را دست دارد و حامیانش به فکر تغییر قانون اساسی برای طولانی کردن دوره ریاست وی هستند!

در تاریخ 21 آوریل 2015 (۳۱ فروردین ۱۳۹۴) دادگاه جنایی قاهره، محمد مرسی را به جرم تحریک خشونت‌ها بین نیروهای امنیتی‌ و معترضان که منجر به مرگ سه نفر گردید به بیست سال زندان محکوم کرد. این حکم با اعتراض سازمان عفو بین‌الملل و نهادهای مدنی دیگر مواجه شد.

در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ (16 مه 2015) دادگاه دیگری در مصر، او را به اعدام محکوم کرد! اتهام وی سازماندهی حمله به یک زندان در سال ۲۰۱۱ اعلام شد که فرار هزاران زندانی از جمله خود او را در پی داشت در تاریخ ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۴ (16 ژوئن 2015) حکم اعدام محمد مرسی تأیید شد و وی را در روز ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ در دادگاه جنایی قاهره که برای محاکمهٔ مجدد او و تعدادی از رهبران اخوان‌المسلمین در پروندهٔ "جاسوسی برای قطر" تشکیل جلسه داده بود با "لباس قرمز" که لباس اعدام است در آن جلسه حاضر کردند. در مصر زندانیان محکوم به اعدام باید لباس قرمز بپوشند.

در فروردین ۱۳۹۸ روزنامه "الیوم السابع" چاپ قاهره به نقل از دادستانی مصر خبری در خصوص درخواست مجازات اعدام برای مرسی به اتهام "جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران" نیز منتشر کرد! البته این اتهام هیچگاه دردادگاه رسمی مطرح نشد.

محمد مرسی سرانجام امروز دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ش. (17 ژوئن 2019م.) در جلسه مجدد محاکمه اتهام جاسوسی برای قطر و جنبش حماس، دچار سکته شد و درگذشت. 

..........................
پایان پیام/ 101

نظر شما