شناسهٔ خبر: 33533300 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نگاهي به موسيقي فيلم‌هاي آهنگساز دوران طلايي هاليوود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - نشست بررسي موسيقي فيلم‎هاي اِريش ولفگانگ کُرنگُلد آهنگساز شناخته شده دوران طلايي هاليوود روز پنجشنبه 30 خرداد با حضور نصرالله داوودي در فرهنگسراي نياوران برگزار مي‎شود.
در اين نشست نصرالله داوودي (آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل) به بررسي زندگي و آثار اِريش ولفگانگ کُرنگلديکي از بزرگترين آهنگسازان دوران طلايي هاليوود مي‎پردازد.
اريش ولفگانگ کُرنگلد در 29 مي 1897 در شهر نوراويا در امپراطوري اتريش-مجارستانِ آن زمان، که اکنون بخشي از جمهوري چک است به دنيا آمد. پدرش دکتر جوليوس کُرنگلد، منقد مشهور موسيقي بود.
کرنلد را مي‌توان يکي از بزرگترين کودکان نابغه تاريخ موسيقي جهان دانست. او که موسيقي را از بزرگاني چون ريخارد اِشتراوس فرا گرفت، وقتي در 1909 کانتاتاي طلا ساخته خودش را براي گوستاو مالر نواخت مالر او را يک نابغه موسيقي ناميد.
او در سن يازده سالگي يک اپراي کامل نوشت که به سرعت به موفقيت چشمگير رسيد و حتي آثارش در حضور امپراطور فرانتس يوزف اجرا شد. سپس چند اثر پيانويي موفق تصنيف کرد تا اين‌که در سن چهارده سالگي اولين اثر ارکسترالش را ساخت.
حس ملوديک زيبا و ارکستراسيون حجيم و نجيب و هارموني ساده و شفاف و روان از مشخصه کاري کرنگلد است که تاپايان حياتش در آثارش مشهودند. با نوشتن اپرايش در سن 23 سالگي کرنلد به سرعت به يک ستاره بين‎المللي تبديل شد و آهنگسازان بزرگي چون ريخارد اشتراوس و پوچيني به تمجيد او پرداختند و سوليست‌هاي بزگ جهان آثار او را در رپرتوار اجرايي خود قرار دادند. سپس به فراگيري رهبري ارکستر از يوهان اشتراوس پرداخت و هم‌زمان با دريافت درجه پروفسوري به تدريس آهنگسازي در کنسرواتوار دولتي وين مشغول شد.
مکس راينهارت که مدير هنري کرنگلد بود از او دعوت کرد اثر «روياي نيمه شب تابستاني» اثر فليکس مندلسون را براي نسخه تئاتري آن تنظيم کند و موسيقي‎هاي اضافه اثر را نيز بسازد. بدين ترتيتب کرنلد در 1938 به هاليوود رفت. او را در کنار مکس اشتاينر و آلفرد نيومن از بينانگذاران موسيقي فيلم در هاليوود مي‌دانند. با ورود به سينما کرنگلد روياي اپراهاي واگنري را در پرده عظيم سينما يافت و به شدت شيفته سينما شد.
او براي آثار زيادي موسيقي فيلم ساخت و سبک درخشان مکتب وين را به هاليوود آورد. او در کنار مکس اشتاينر، ميکلوش روژا، ديميتري تيامکين، آلفرد نيومن و فرانس وکسمن آنچه امروز «صداي هاليوودي» مي‎خوانيم را در موسيقي فيلم شکل داد.
گرچه با پايان جنگ و فوت پدرش به تدريج موسيقي فيلم را کنار گذاشت و به خلق آثار کلاسيک پرداخت ولي امروزه جهان بيشتر او را بيشتر به لطف آثار سينمايي‎اش مي‎شناسد. از موسيقي فيلم‎هاي ساخته او مي‎توان به «ستون پادشاه»، «زندگي خصوص اليزابت و اِکسِس»، «فريب»، «ماجراهاي رابين‎هود»، «کاپيتان بلاد»، «عقاب دريا» و «آتش جادويي» اشاره کرد.

نظر شما