شناسهٔ خبر: 33494453 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اقدام سنجيده ايران در توقف موردي برجام

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مدير کل امور بين الملل مجلس: اقدام ايران در توقف پله اي مواردي در برجام و دادن مهلت 60 روزه، دقيق و سنجيده است.
به گزارش آريا، امير عبداللهيان با حضور در برنامه " نگاه يک" با اشاره به اينکه منطقه ما در مقطع کنوني در شرايط خيلي خاص و حساس قرار گرفته است، افزود: بخشي از آن به رفتار غير عقلايي کاخ سفيد و آقاي ترامپ و تيم تندروهاي پيرامون او بر مي گردد و بخشي هم به رفتار دور از محاسبات همسايگي و در حوزه منطقه غرب آسيا و اقدامات و اظهارنظرهاي مقامات کشورهايي مانند عربستان سعودي بر مي گردد.
وي ادامه داد: آنچه که موجب شده است ترافيکي از رفت و آمدهاي ديپلماتيک را شاهد باشيم بر مي گردد به تصميم دقيق، سنجيده و خويشتندارانه پس از تحمل يک سال قول هاي بدون عمل غربي ها در عمل کردن به توافق برجام است.
عبداللهيان اضافه کرد: تا يک سال گذشته، غربي ها فکر مي کردند ما به برجام پايبند مي مانيم و نسبت به مزاياي برجام بهره مند نمي شويم و خويشتنداري و به وعده هاي آن ها توجه مي کنيم اما پس از تصميم درست، دقيق و سنجيده اي که نظام گرفت و شوراي عالي امنيت ملي آن را به عنوان مصوبه ابلاغ کرد و در قالب نامه رئيس جمهور و مذاکرات وزير خارجه، مطرح شده، يک شوک جدي به اروپايي ها و غربي ها وارد کرد.
وي ادامه داد: آنها تصور مي کردند به قدري ما را در محاصره تحريم ها و فشارهاي اقتصادي و سياسي و جنگ رواني و اقتصادي قرار دادند که جمهوري اسلامي ايران وارد گام هاي عملي نخواهد شد.
عبداللهيان افزود: يکي از نتايج ملموس اتخاذ تصميمات عقلايي و در عين حال، عملي است که آن ها را وادار به اين کرده که واکنش هايي را داشته باشند و تلاش هاي جديد را آغاز کنند.
وي درباره پيام و هدف رفت و آمدهاي اخير ژاپن و اروپايي ها و بقيه به کشورمان گفت: کشورهاي انگليس، فرانسه و آلمان در سياست هاي تبليغاتي، رسانه اي و مواضع سياسي خود با صداي بلند مخالفت خود را با خروج آمريکا از برجام اعلام مي کنند اما در سياست هاي عملي خود تفاوت فاحشي با رفتار آمريکايي ها ندارند هر چند در حوزه تحريم ها به طور رسمي اعلام نکردند که با آمريکا همراهي مي کنيم اما در عمل همان کار را انجام مي دهند.
مديرکل امور بين الملل مجلس شوراي اسلامي گفت: رفت و آمد اين هيئت ها در چند حوزه پيام دارد يکي اينکه بر پايبندي به مناسبات دوجانبه و همکاري ها و روابط تاريخي جمهوري اسلامي ايران با خود تاکيد مي کنند همچنين عمده آن ها مستقيم يا غير مستقيم حامل پيام هايي از سوي ترامپ و آمريکا هستند و اين مسئله به قدري شديد است که حتي فردي مانند محمدبن سلمان هم از کانال هايي از طريق برخي از کشورها و شخصيت هاي منطقه در انتقال اين پيام ها نقش دارد و به ايران توصيه مي کند که آمريکايي ها جدي هستند و ايراني ها بپذيرند و با آمريکايي ها مذاکره کنند تا در منطقه جنگي اتفاق نيفتد.
عبداللهيان افزود: برآيند خواستار آمريکايي ها اين است که آن ها در اين پيام سعي مي کنند ترس از جنگ را در مذاکرات، بزرگ کنند و آن را به صورتي جدي القاء کنند همچنين بر اين مسئله تمرکز دارند که اگر جمهوري اسلامي ايران بخواهد در پايان 60 روز گام هاي بعدي را بردارد به نفع ايران نيست همچنين تنها راه نجات و راه حل ، مذاکره مستقيم با آمريکا و ارتباط تلفني جمهوري اسلامي ايران با شخص آقاي ترامپ است و روي اين موضوع مانور مي دهند که اگر با آمريکا مذاکره کنند چه مزاياي اقتصادي بزرگي شامل حال ايران مي شود.
عبداللهيان افزود: ايران با جمعيت 80 ميليوني بازار بزرگي است و آقاي ترامپ نمي تواند در دراز مدت اين تحريم ها و فشار را حفظ کند به گونه اي که آمريکا و متحدان او ضرر نکنند.
وي اضافه کرد: بخشي از انجام ندادن تعهدهاي اروپا در قالب برجام به نتوانستن آن ها و بخشي هم به نخواستن آن ها بر مي گردد .
مديرکل امور بين الملل مجلس شوراي اسلامي گفت: امارات و عربستان گفتند کاهش صادرات نفت ايران را تامين مي کنيم اما با سياست هاي غلط خود وضعيتي را ايجاد کردند که خليج فارس جولانگاه دشمنان منطقه شده است تا نگذارند امنيت صادرات نفت تامين شود.
عبداللهيان افزود: اروپايي ها در يکسال گذشته ضمن اينکه سعي کردند روابطه خود با جمهوري اسلامي ايران را متوازن نگه دارند در موضوع و تعهدات برجام، تعارض راهبردي در اظهارات و رفتار خود دارند. از يک طرف آن ها به ما مي گويند در برجام بمانيد و به تعهدات خود پايبند باشيد و از طرف ديگر مي گويند ما در مقابل آمريکا ضعيف هستيم و نمي توانيم.
وي با اشاره به برخي کارشکني هاي طرف هاي برجام در مذاکرات قبلي، افزود: ما يک سال به اروپايي ها مهلت داديم تا تعهدات خود در برجام را اجرا کنند اما رفتار آنها سياست متعارض بود .
عبداللهيان اضافه کرد: اقدام ايران در توقف پله اي مواردي در برجام و دادن مهلت 60 روزه به اروپايي ها، دقيق و سنجيده است و هر قدر تصميمات ما در چارچوب حکمت و مصلحت نظام عملياتي شود آن ها از خواب خرگوشي خود بيدار مي شوند.
وي درباره سفر"آبه شينزو" نخست وزير ژاپن به ايران گفت: سياست ترامپ درکاخ سفيد در قبال کشورهايي که به نوعي فکر مي کنند سياست آن ها با کاخ سفيد زاويه دارد، مبني بر تهديد، اعمال فشار و وادار کردن طرف مقابل به مذاکره است. اين موضوع را در کره شمالي، ونزوئلا و چين و ايران هم مي بينيم و آمريکايي ها در بخش ارسال پيام از لايه ها و سطوح مختلف استفاده مي کنند.
مديرکل امور بين الملل مجلس شوراي اسلامي گفت: روابط ديپلماتيک ما با ژاپن قدمت 90 ساله دارد و مثبت است و اينکه آقاي ترامپ از آقاي"آبه شينزو" نخست وزير ژاپن مي خواهد که به ايران سفر کند مي خواهد از همه کارت هاي خود استفاده کند و ايران را به پاي ميز مذاکره بياوردزيرا براي او برنده شدن در انتخابات 2020 مهم است.
عبداللهيان ادامه داد: ترامپ وقت ندارد و در حال از دست دادن زمان است و مي خواهد به دنيا بگويد که من ايراني ها را به پاي ميز مذاکره آوردم اما نمي فهمد که با زبان زور و چکش نمي تواند کشور و ملتي مثل ايران را به پاي ميز مذاکره بياورد.

اميرعبداللهيان: سابقه رفتار امريکا با ايران فقط دشمني است
مديرکل امور بين الملل مجلس شوراي اسلامي گفت: سابقه رفتار امريکا با ملت ايران چه پيش از انقلاب اسلامي چه پس از آن فقط دشمني بوده است.
اميرعبداللهيان با بيان اينکه در ايران کسي مخالف وجود رابطه طبيعي، توأم با احترام، درک و تأمين منافع متقابل با امريکا نيست، افزود: اما امريکا هميشه در پي ايجاد رابطه گرگ و ميش با ايران بوده است.
وي با اشاره به نامه اي که نخست وزير ژاپن از طرف ترامپ براي مسئولان کشورمان آورده بود گفت: در دنياي سياست رفتار تعيين کننده است و اگر ترامپ مختصر عقلي داشت پيش از طرح مذاکرات صادقانه دستکم براي شش ماه همه تحريم ها را کنار مي گذاشت.
اميرعبداللهيان افزود: در سال 2003 ميلادي امريکايي ها با 170 هزار نظامي عراق را اشغال کردند و اکنون در سال 2019 ميلادي پايتخت عراق در تابستان ها روزانه فقط شش ساعت برق دارد.
وي گفت: امريکا با عراق چه کرده است که ما بخواهيم با امريکايي ها مذاکره کنيم.
مديرکل امور بين الملل مجلس شوراي اسلامي افزود: اينکه مي گويند کشورهاي عربي که رابطه خوبي با غربي ها دارند وضع معيشت مردم آنها در سطح بالاست نادرست است و اختلافات طبقاتي بسيار زيادي در اين کشورها وجود دارد.
اميرعبداللهيان گفت: اين کشورها معمولاً جمعيتي بين 300 هزار تا يک ميليون نفر دارند و اروپايي ها و امريکايي ها همه نفت آنها را مي برند و دو تا سه درصد پول آن را به اين کشورها مي پردازند.
وي افزود: 10 سال پيش امارات به غربي ها فشار آورد که به دليل وجود نيروگاه اتمي بوشهر بايد در امارات نيز نيروگاه اتمي وجود داشته باشد و بر اين اساس با فرانسه قرارداد بست اما فرانسوي ها پيش از اجراي قرارداد به اماراتي ها گفتند براي حفاظت از نيروگاه اتمي بايد در کشورتان پايگاه نظامي داشته باشيد.
اميرعبداللهيان گفت: فرانسوي ها در همان زمان پايگاه نظامي در امارات ايجاد کردند اما تا کنون قرارداد ساخت نيروگاه اتمي فقط روي کاغذ مانده است.
وي افزود: اينکه امريکايي ها دست و پا مي زنند بر ضد جمهوري اسلامي ايران بر اساس حوادث اخيري که براي نفتکش ها روي داده است اجماع جهاني تشکيل دهند کار مشکلي است و رئيس جمهور امريکا نيز براي اين مسأله زمان ندارد زيرا دوره آن رو به پايان است.
مديرکل امور بين الملل مجلس شوراي اسلامي گفت: اتفاقات براي نفتکش ها شرايط منطقه براي صادرات نفت را ناامن کرده است و بر اين اساس اتهاماتي بر ضد ايران زده مي شود اما مشخص است چه کسي از اين اتفاقات استفاده مي کند.
اميرعبداللهيان افزود: کساني که براي نفتکش ها حادثه ايجاد کردند مي خواستند نخست وزير ژاپن با ذهني مخدوش و ناراحت ايران را ترک کند اما چنان رفتار محترمانه و منطقي با نخست وزير ژاپن شد که وي با ذهني آرام و منطقي ايران را ترک کرد.
وي گفت: ذهن هاي فسيل شده در امريکا مانند جان بولتون فکر مي کنند هنوز دهه 70 ميلادي است که با عبور يک ناو حکومت يک کشور جنوبي خليج فارس تغيير کند.
اميرعبداللهيان افزود: اکنون ترامپ توانايي اي ندارد که بتواند جنگي را راه بيندازد و اساساً در پي جنگ نيست و فقط مي خواهد با تهديد ايران را پاي ميز مذاکره بياورد و از ما امتياز بگيرد.
وي گفت: نيروهاي مسلح کشور چنان توانمندي ايجاد کرده اند که همه مردم با سلايق گوناگون به اين توانايي ها اطمينان دارند و زماني که به آنها گفته مي شود امريکا مي خواهد حمله کند فقط مي خندند.
مديرکل امور بين الملل مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه امسال نودمين سال سالگرد روابط ديپلماتيک ايران و ژاپن و روابط ما با ژاپن تعريف شده و مثبت است افزود: با توجه به جايگاهي که نخست وزير ژاپن در آسيا دارد، امريکا وي را به ايران مي فرستد تا از همه کارهاي خود براي کشاندن کشورمان به پاي ميز مذاکره استفاده کند زيرا رئيس جمهور امريکا به پيروزي در انتخابات 2020 نياز دارد.
اميرعبداللهيان گفت: رئيس جمهور امريکا اشتباهات فراواني را درباره ايران مرتکب شده است و مي خواهد از تحريم هايي که بر ضد ما ايجاد کرده است براي پيروزي در انتخابات استفاده کند.
وي افزود: امريکا نمي داند نمي تواند با زبان زور ايران را پاي ميز مذاکره بازگرداند.
اميرعبداللهيان گفت: ادامه اين مسير به وسيله ترامپ، امريکا و متحدان وي را دچار ضررهاي بسيار کرده است.
وي افزود: اگر رئيس جمهور امريکا بخواهد از اقدام هايي که بر ضد کشورمان انجام داده است نيز بازگردد باز هم براي وي شکست محسوب مي شود.
مديرکل امور بين الملل مجلس شوراي اسلامي گفت: البته بسياري آرزو دارند ترامپ در انتخابات آينده امريکا رأي نياورد زيرا همه در حال ضرر کردن هستند.
اميرعبداللهيان افزود: اکنون کشورهايي که به نفت ايران وابسته بودند مجبورند بر اثر تحريم هاي امريکا پالايشگاه هاي خود را تغيير دهند و نفت سبک ديگر کشورها را جايگزين سنگين ايران کنند.
وي گفت: در سال 86 مذاکره اي بين ايران، عراق و امريکا به درخواست مقامات عراقي که ماه ها از ايران درخواست داشتند براي کمک به آنها با امريکايي هاي اشغالگر عراق مذاکره کنيم انجام شد.
اميرعبداللهيان افزود: دليل درخواست عراقي ها از ايران نيز اين بود که آنها مي گفتند پس از صدام در شرايطي قرار گرفته ايم که همسايه هاي ما ضد عراق جديد هستند و فقط جمهوري اسلامي ايران نقش سازنده دارد و مي تواند به عراق کمک کند.
وي گفت: گروهي متشکل از حسن کاظمي قمي سفير وقت ايران در عراق، آقاي اميري و بنده مسئول مذاکره سه جانبه با امريکا و عراق شديم و سردار قاسم سليماني نيز مسئول پرونده بود.
مديرکل امور بين الملل مجلس شوراي اسلامي افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامي در آن زمان نيز گفت به امريکايي ها اعتماد ندارم و تيم مذاکره کننده بايد دقيق و صريح مذاکره کنند.
اميرعبداللهيان گفت: امريکا مي خواهد در مذاکرات همه چيز به دست آورد و اگر به منافع خود نرسد ميز مذاکره را واژگون خواهد کرد.
وي افزود: امريکايي ها در دور نخست مذاکرات سه جانبه به ما پيام دادند که عراقي ها را از مذاکرات بيرون کنيم و دو جانبه درباره عراق تصميم بگيريم و اين تصميم را به عراقي ها ديکته کنند و اين خباثت امريکايي ها را مي رساند.
اميرعبداللهيان گفت: اين در حالي بود که رهبر معظم انقلاب اسلامي تأکيد کردند مذاکرات بايد در حضور عراقي ها انجام شود زيرا اين مذاکرات فقط درباره عراق است.
وي افزود: امريکا مي خواست موضوع مذاکره و نتيجه آن را خودش تعيين کند اما در سه دور مذاکرات فهميدند نمي توانند با جمهوري اسلامي ايران اين طور مذاکره کنند بنابراين ميز مذاکرات را ترک کرد.
مديرکل امور بين الملل مجلس شوراي اسلامي گفت: موضع جمهوري اسلامي ايران در اين مذاکرات مستدل، عقلاني و از موضع قدرت بود و عراقي ها مي ديدند امريکايي ها پاسخي براي مذاکرات منطقي ما ندارند.
اميرعبداللهيان افزود: اهداف امريکايي ها از اين مذاکرات اين بود که مي خواستند گروه هاي شيعه را از عرصه سياسي عراق با برچسب تروريست بودن حذف کنند.
وي گفت: اگر اوباما نيز اکنون روي کار بود رفتارش تفاوت چنداني با ترامپ نداشت اما تفاوت ترامپ با اوباما اين بود که وي بخشي از آن چه را که پشت پرده وجود داشت روي صحنه ريخت.

نظر شما