شناسهٔ خبر: 33480837 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات:

موثرترین راه برای مبارزه با دخانیات، مطالبه‌ گری مردم است

صاحب‌خبر -
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا، به سیگار ارز دولتی اختصاص داده می شود و ١۶ میلیون دلار ارز دولتی ۴٢٠٠ تومانی به کاغذ سیگار داده اند، در حالی که ما برای ارز دولتی دارو باید چانه زنی کنیم.
 
به گزارش وبدا، دکتر علیرضا رییسی در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات، اظهار کرد: موضوع مبارزه با دخانیات، موضوع مهمی است، اما در حقیقت، ما نیز در این مورد گله ‌مند هستیم. از نشست خبری سال گذشته تاکنون، رویداد یا اقدام جدیدی در مورد مبارزه با دخانیات انجام نشده است، به دلیل آنکه اراده‌ جدیدی هم برای مبارزه با دخانیات وجود ندارد، مافیای قوی در حوزه دخانیات در کشور وجود دارد که از هر اقدام سازنده ای جلوگیری می کند. این درحالی است که همیشه آمار مرگ و میر ناشی از مواد دخانی را می ‌دهیم و همگی می ‌دانیم که استعمال سیگار مضر است و هیچکس هم به فرزندش توصیه نمی ‌کند که سیگار مصرف کند.
 
فشارخون بالا از عوارض سیگار
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر نقش موثر رسانه ها در اطلاع رسانی موضوعات سلامت، بیان کرد: باید از رسانه ها به دلیل جدیت و تلاش هایشان در مقوله اطلاع رسانی بسیج ملی کنترل فشار خون، قدردانی کنم. تاکنون این طرح عالی پیش رفته است و می توان گفت، نقطه قوت این بسیج، مبحث اطلاع رسانی قوی بوده است.
 
خطر خروج قهوه‌ خانه‌ها از شمول اماکن عمومی
 
دکتر رییسی با بیان اینکه «اماکن بدون دخانیات، حق شهروندی است» به عنوان شعار ملی هفته مبارزه با دخانیات انتخاب شده است، گفت: متاسفانه این حق را از ما می‌ گیرند و با ارائه استفساریه ای، در تلاش هستند اماکنی مانند قهوه‌ خانه ها را از شمول اماکن عمومی خارج کنند. جالب است بدانید، اگر استفساریه خروج قهوه‌ خانه از شمول اماکن عمومی از مجلس رأی بیاورد، می‌ توانند برای فرار از دست بازرسان بهداشت قلیان در محل عرضه کنند و در این صورت وزارت بهداشت برای نظارت بر سلامت مواد غذایی هم باید حکم قضایی بگیرد و از طرفی دود دست دوم برای افرادی که حتی قلیان یا سیگار نکشند و به قهوه خانه مراجعه می کنند، مضر خواهد بود. در واقع، این استفساریه راه فراری از نظارت های بهداشتی است. چنانچه استفساریه تصویب شوند، قهوه ها خانه ها به مثابه منازل شخصی محسوب شده و عملا هیچگونه نظارتی بر آنها نخواهد بود. 
 
مردم مطالبه کنند!
 
وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی شعار هفته مبارزه با دخانیات را "اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد" انتخاب کرده است. اگر بخواهیم برای تحقق این شعار موفق شویم، موثرترین راه مطالبه‌ گری مردم است. 
 
تنباکوهای معسل، مصداق تبلیغ
 
دکتر رییسی تصریح کرد: مرور تاریخی اقدامات وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با دخانیات، نشان دهنده عزم ما در این زمینه است. در سال ٩٣، مصوبه ای تحت عنوان ممنوعیت کاربرد عطر و طعم به عنوان مصادیق تبلیغات مواد دخانی، ابلاغ شد، این مصوبه تا سال 94 بررسی و آزمایش شد و ثابت شد که این مواد مضر هستند، تا اینکه در سال 94 از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست شد تا تولید و واردات این محصولات ممنوع شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت این مصوبه را در سال 95 ابلاغ کرد، اما در عرض یک هفته، از دیوان عدالت دستور موقت اخذ شد که این مصوبه اجرا نشود؛ چراکه انجمنی تشکیل شده بود تا از تولید مواد دخانی حمایت کند و با شکایت این انجمن از وزارت صنعت، این مصوبه لغو شد. در سال 96، وزارت بهداشت مجددا در این زمینه شکایت کرد و در آبان ماه ٩۶ دیوان عدالت اداری رای داد که تنباکوهای معسل مصادیق تبلیغ است و از آن زمان تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است و این نشان قدرت مافیای مواد مخدر است و بعد انتظار داریم که یک کارشناس بهداشت محیط  برود قلیان ها را بشکند و با دخانیات مبارزه کند.
 
اختصاص ارز دولتی و نیمایی برای سیگار
 
وی با بیان اینکه سن مصرف قلیان به خصوص در دختران پایین آمده و مردم به صورت خانوادگی از قلیان استفاده می کنند، گفت: موضوعی که علیرغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا، با آن مقابله می کنیم، بحث تخصیص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی است و شاید باورتان نشود که به سیگار ارز دولتی می ‌دهند و ١۶ میلیون دلار ارز دولتی ۴٢٠٠ تومانی به کاغذ سیگار اختصاص داده اند، در حالی که ما برای ارز دولتی دارو باید چانه زنی کنیم. 
 
وی گفت: در کشور ما، سالانه حدود 10 هزار میلیارد تومان خرج خرید سیگار می شود. هزینه های سلامت تحمیل شده به سیستم درمانی، سالانه حدود 30 هزار میلیارد تومان بوده و با احتساب ناتوانی های ایجاد شده، از کار افتادگی و مسائل اجتماعی، این رقم به بیش از 100 هزار میلیارد تومان می رسد. 
 
دکتر رییسی افزود: متاسفانه به جای دارو و تجهیزات پزشکی، ارز نیمایی را به واردات توتون می ‌دهند و ١٧٠ میلیون دلار برای واردات توتون ارز نیمایی تخصیص پیدا کرد و علیرغم تحریم، در زمینه سیگار تحریم نیستیم و برترین برندهای سیگار می ‌توانند حتی جلوی وزارت بهداشت شعبه بزنند. 
 
فروش نخیِ سیگار ممنوع شود
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه مالیات بر مواد دخانی باید افزایش پیدا کند، گفت: بهترین راه برای مبارزه با دخانیات این است که نخ فروشی سیگار باید ممنوع شود؛ چراکه نخ فروشی سیگار، سن و میزان مصرف را افزایش می ‌دهد. بیشتر دکه‌ ها جلوی دانشگاه‌ ها و مدارس سیگار می‌ فروشند، در حالی که فروش سیگار در دکه‌ ها ممنوع است و در سوپرمارکت‌ ها هم براساس قانون فروش سیگار به افراد زیر ١٨ سال ممنوع است. اماکنی که قرار بود مجوز فروش مواد دخانی داشته باشند، 210 هزار مرکز بود، اما تاکنون فقط 40 هزار مرکز مجوز دریافت کرده اند. 
 
وی درخصوص آمار مرگ و میر ناشی از مصرف مواد دخانی گفت: در کشور ما سالانه 55 تا 60 هزار مرگ در اثر مصرف دخانیات رخ می دهد. به عبارتی، به ازای هر یک میلیون نخ سیگار، یک مرگ محاسبه می شود که با مصرف سالانه 55 تا 60 میلیارد نخ سیگار در کشور، 55 تا 60 هزار مرگ اتفاق می افتد./207

نظر شما