شناسهٔ خبر: 33444366 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در حال به‌روزرسانی؛

اروپا:‌ طرف‌های منطقه‌ای در حادثه نفت‌کش‌ها خویشتن‌داری کنند

برخی منابع خبری از آتش‌سوزی دو نفت‌کش بزرگ در دریای عمان خبر دادند. در عین حال اتحادیه اروپا از طرف‌های منطقه‌ای خواست تا در قبال این حادثه خویشتن‌داری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از «العالم»، منابع محلی عمان مدعی شدند که دو نفتکش در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند و منفجر شدند.

گفته می‌شود این دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام بودند که محموله را به منطقه خلیج فارس حمل می‌کردند. 

درخواست کمک نفتکش‌ها از عمان و پاکستان

منابع پاکستانی نیز گزارش کردند که خدمه‌ این دو نفتکش از بندرگاه‌های پاکستان و عمان درخواست کمک کرده بودند.

دراین‌راستا خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که سازمان بین‌المللی دریانوردی که مقر آن در انگلیس قرار دارد درباره هرگونه حوادث غیرمترقبه در دریای عمان هشدار داده است.

یک مقام بندر فجیره امارات خبر داد که نفتکشی به نام «فرونت الطائر» که حامل محموله نفتی از ابوظبی امارات بود آتش گرفته است. اداره عملیات تجارت دریایی انگلیس نیز درباره حادثه در وب‌سایت خود نوشت: «ما به همراه شرکایمان در حال بررسی موضوع هستیم».

ادعای رویترز درباره اصابت اژدر به نفتکش‌ها

در این میان رویترز مدعی شد که یک اژدر (سلاح انفجاری پرتابی) به نفتکش‌های هدف گرفته شده در دریای عمان  اصابت کرده است. با این وجود، عملیات تخلیه کامل دو نفتکش در دریای عمان انجام می‌شود.

طبق این گزارش، یکی از دو نفتکش در حال انتقال متانول از منطقه «الجبیل» به عربستان بود که دچار حادثه شد. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که از نفتکش‌ها درخواست کمک دریافته و نیروهایش را برای کمک به منطقه اعزام کرده بود. یکی از نفتکش‌ها به نام «فرونت الطائر» پرچم جزایر مارشال را نصب کرده بود. نفتکش دوم نیز با نام «کوکاکو کوراگوس» (kokuka courageous) و با پرچم پاناما در تردد بود که دچار حادثه شد.

مدیر شرکت «کوکاکو کوراگوس» گفت که نفتکش این شرکت همچنان در دریای عمان حضور دارد و در معرض خطر غرق شدن نیست. وی افزود: حمله باعث آسیب رسیدن به بخش راست نفتکش شده و خدمه به جز یک نفر که زخمی شده است، سالم هستند.

منابع ایرانی: 44 دریانورد از دو نفتکش خارجی نجات یافتند

یک منبع آگاه ایرانی گفت که 44 دریانورد از دو نفتکش خارجی حادثه‌دیده در دریای عمان نجات داده شدند. عملیات نجات با هماهنگی مرکز امداد و نجات هرمزگان انجام شد و کشتی‌های ایرانی آنها را به بندر جاسک منتقل کردند.

این منبع افزود: نفتکش اول ساعت 8:50 صبح و در 25 مایلی جنوب جاسک دچار حادثه شد. نفتکش که پرچم جزایر مارشال را حمل می‌کرد، دارای محموله اتانول بود که آن را از بندر «الرویس» قطر به تایوان حمل می‌کرد و دچار آتش‌سوزی شد.

با وجود اینکه شبکه «المیادین» گزارش کرده بود نفتکش فرونت الطائر (Front Altair) متعلق به شرکت نروژی «فرونت لاین» (Frontline) غرق شده است، سخنگوی این شرکت خبر را تکذیب کرد و گفت که نفتکش همچنان در دریای عمان می‌سوزد ولی غرق نشده است.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که در حال بررسی برخی گزارش‌ها درباره حضور دو خدمه روس در نفتکش نروژی است. این اقدام در زمانی انجام می‌شود که سخنگوی شرکت مالک یکی از نفتکش‌ها اعلام کرد چند خدمه دارای تابعیت‌های روسیه، گرجستان و فیلیپین در نفتکش‌ها حضور دارند.

ژاپن: محموله دو نفتکش متعلق به ماست

وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد دو نفتکش حادثه‌دیده در دریای عمان حامل «محموله متعلق به ژاپن» بوده‌اند. همچنین روزنامه «الرأی» چاپ کویت نوشت: «کویت بعد از حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان حالت آماده‌باش اعلام کرده است و تردد کشتی‌های خود را به دقت دنبال می‌کند».

انتشار نخستین تصاویر از نفتکش حادثه دیده نشان می‌دهد که آتش همچنان در بخشی از این نفتکش شعله‌ور است.

از سوی دیگر اداره حمل‌ونقل دریایی نروژ در بیانیه‌ای به مالکان کشتی‌ها توصیه کرد پس از حوادث امروز برای نفتکش‌های نروژی، شناورهای خود را در فاصله دور از آب‌های ساحلی ایران نگه دارند.

اتحادیه اروپا با انتشار پیامی از همه طرف‌های منطقه‌ای خواست تا درباره حوادث عمان خویشتن‌داری کنند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: «حادثه (دریای) عمان که برای دو نفتکش رخ داد بازتاب اوضاع خطرناک منطقه است».

وی افزود: «مسکو از همه طرف‌ها می‌خواهد از تنش بر سر ایران بکاهند تا اوضاع متشنج نشود».

ریابکوف با انتقاد از اینکه برخی‌ این حادثه را تصادفی عنوان کرده‌اند، گفت: «این حادثه بیانگر وضع خطرناک منطقه است و باید تدابیر لازم برای اوضاع مربوط به ایران اندیشیده شود».

انتهای پیام/4033/پ

برچسب‌ها:

نظر شما