شناسهٔ خبر: 3342960 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت-قدیمی | لینک خبر

از واکاوی مشکلات منبت‌کاران ‌تا تشکیل کارگروه تخصصی برای شهر ملی منبت

‌امروز نخستین همایش بررسی مسائل و مشکلات حوزه صنایع دستی ویژه منبت کاران شهرستان ملایر در محل سالن همایش فرمانداری ویژه ملایر با مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

‌امروز نخستین همایش بررسی مسائل و مشکلات حوزه صنایع دستی ویژه منبت کاران شهرستان ملایر در محل سالن همایش فرمانداری ویژه ملایر با مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد.

‌به گزارش ایسنا،‌ ملایر در سال گذشته به عنوان ” شهر ملی منبت” به ثبت رسید و اکنون پیگیری های لازم برای ثبت جهانی آن توسط نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در حال انجام است.

این شهرستان دارای بیش از ۴هزار کارگاه منبت کاری است و حدود ۸ هزار نفربه طور مستقیم و ۲۰ هزار نفربه طورغیرمستقیم در این هنر- صنعت مشغول فعالیت هستند.

لزوم تشکیل کارگروه تخصصی بررسی مشکلات صنعت منبت ملایر

نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم تشکیل کارگروه ویژه و تخصصی بررسی موانع و مشکلات صنعت منبت ملایر، گفت: این کارگروه باید متشکل از دو معاون فرمانداری ملایر و نماینده منبت کاران از شهرهای ملایر، جوکار و روستای دهنو و آورزمان و …  باشد.

محمد کاظمی با اشاره به اینکه این کارگروه باید هر ۲ هفته یکبار به منظور بررسی موانع و مشکلات شهر ملی منبت تشکیل جلسه بدهد و پیگیر امور مربوطه باشد، ادامه داد: ملایر به دلیل زحمت منبت کارانش به عنوان ” شهر ملی منبت” معرفی و ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه باید خریداران مبل منبت را نسبت به خرید تولیدات منبت با دستگاه ” سی ان سی” آگاه کنیم، گفت: باید مرکزی با عضویت تعدادی از افراد مورد اعتماد راه اندازی شود و اطلاع رسانی های لازم برای تشخیص خریداران منبت با کار دست و دستگاه ” سی ان سی” صورت پذیرد.

کاظمی این اقدام را در زمینه جلوگیری از ورود دستگاه “سی ان سی” و بیکاری منبتکاران ملایری مور دانست و افزود: زحمات منبت کارانی که این هنر را از پدران خود به ارث برده اند و با نگهداری و نوآوری آن این هنر را به ظهور و بروز رسانده اند، برای ما اهمیت است.

وی با بیان اینکه این گردهمایی باید سرآغاز یک تحول در رفع مشکلات این هنرمندان باشد، ادامه داد: تحریم ها روی واردات چوب به عنوان مواد اولیه صنعت منبت نیز تاثیرگذار بوده است.

کاظمی گفت: با توجه به اینکه واردات چوب در کالاهای گروه یک چون موادغذایی و دارویی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان جایی ندارد، به دنبال واردات چوب با ارز ۸ هزار تومان هستیم.

نماینده مردم ملایر به پیگیری های لازم برای حل مشکل اخذ تسهیلات و ضمانت نامه های بانکی از طریق صندوق کارآفرینی امید کشور اشاره کرد و افزود: تا اندازه ای مشکل ضمانت نامه های بانکی برای منبت‌کارانی که قصد ایجاد کارگاه در شهرک صنعتی مبلمان ملایر را دارند، رفع شده است.

کاظمی با تأکید بر اینکه مشکل بیمه منبت کاران و صنعتگران این رشته صنایع دستی باید حل شود، اظهارکرد: همه باید تلاش کنیم تا مبل منبت ملایر بلندآوازه تر از همیشه باشد و بزودی شاهد ثبت جهانی این هنر- صنعت باشیم.

اعطای نشان اعتماد به فروشگاه هایی که فقط صنایع دستی تولید می کنند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز گفت: بر اساس قانون حمایت از هنرمندان مصوب مجلس شورای اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند مجوز راه اندازی فروشگاه های صنایع دستی را صادر کند.

علی مالمیر افزود: با استفاده از ظرفیت قانونی می توانیم به فروشگاه هایی که فقط صنایع دستی تولید می کنند، نشان اعتماد بدهیم و منبت‌کاران می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه منبت کاران فقط به تولید مبل منبت نپردازند، اظهارکرد: طبق تفاهم نامه ای که با بانک ملی منعقد شده، کسانی که قصد ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی دارند اگر از منابع داخلی استفاده کنند، ۹ درصد از سود را به عنوان یارانه دریافت می کنند.

مالمیر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آمادگی لازم برای حمایت از سرمایه گذارانی که در شهرهای جوکار و ملایر علاقه مند به ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی هستند، وجود دارد، اظهارکرد: به کارگاه هایی که برای تولید منبت از دستگاه ” سی ان سی” استفاده کنند، مجوز داده نشده و از مشوق های این سازمان برخودار نمی‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه باید در قالب یک برنامه توسعه ای و اصلاح این صنعت و ارتقای کیفیت و تنوع در محصولات گام برداریم، افزود: در این رابطه آمادگی برگزاری دوره های آموزشی، برپایی نمایشگاه های فصلی و پرورش خلاقیت ها و دعوت از اساتید برجسته کشوری را در ملایر داریم.

مالمیر خاطرنشان کرد: منبت کاران هسته اصلی شهر ملی منبت هستند که باید در کنار هم برای جهانی شدن این صنعت گام برداریم چراکه زمانی یک رویدادی همچون شهر ملی منبت رخ می دهد، این اتفاق یک نقطع عطفی است تا به این بهانه همه احساس تکلیف کنیم و با هم افزایی موجب تغییر مطلوب در آن صنعت شویم.

وی به آغاز دوره های آموزش منبت ریز و سوزنی در ملایر به ویژه برای بانوان از ابتدای سال جاری تاکنون ۷ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در حوزه صنایع دستی به ملایر پرداخت شده است.

منبت ملایر باید به‌ سمت جهانی ‌شدن حرکت کند

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز با بیان اینکه در مسیر حل موانع صنعت منبت باید به ‌سوی جهانی ‌شدن حرکت کنیم و این امر به‌ طورقطع دست ‌یافتنی است، گفت: پس از گذشت یک سال و نیم از ثبت ملایر به ‌عنوان شهر ملی منبت، موانع و مشکلات این صنعت باید بررسی و راهکارهای لازم ارائه شود.

باب الله فتحی با بیان اینکه کسب هر توفیقی در این صنعت نتیجه زحمات فعالان و صنعتگران این رشته حاصل‌شده است، بیان کرد: از زمان ثبت ملی منبت ملایر تاکنون دستاوردها و توفیق‌های زیادی در این عرصه نصیب هنرمندان شده است.

وی با تأکید بر حمایت همیشگی از منبت‌کاران و تلاش برای رفع مشکلات این صنعت، افزود: باید موانع و مشکلات موجود حل شود تا بتوانیم به نقطه هدف شهر ملی منبت برسیم.

فتحی با اشاره به شرایط تحریم و جنگ اقتصادی دشمنان علیه ایران اظهارکرد: این شرایط گذراست و همه باید در کنار یکدیگر برای عبور از شرایط سخت کنونی کشور تلاش کنیم.

تامین چوب دغدغه اصلی منبت کاران ملایر

در ادامه رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر گفت: در تلاش هستیم تا موضوع ثبت ملایر به عنوان شهر جهانی مبل منبت را در شورای جهانی صنایع دستی مطرح و پیگیری کنیم.

ابراهیم جلیلی در گفت گو با ایسنا، افزود: درحال حاضر بیش از ۱۰ هزار نفر هنرمند و صنعتگر در سطح این شهرستان در حوزه صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند که بخش عمده ای از آنها در عرصه مبل منبتکار می کنند.

وی تامین چوب را دغدغه اصلی منبت کاران ملایر عنوان و اظهارکرد: امسال دوره تکمیلی منبت چوب با حضور مدرس معارفی از اساتید منبت آباده در خانه صنایع دستی واقع در عمارت مصدقی و دوره تکمیلی منبت سوزنی با ۱۵ کار آموز و به مدت ۶۰ ساعت کاری برگزار شد.

تولید بیش از ۶۲ درصد مبلمان کشور در ملایر

رئیس هیات مدیره بازار مبل ملایر نیز با اشاره به تولید بیش از ۶۲ درصد مبلمان منبت ایران در ملایر، گفت: ملایر پایتخت مبلمان منبت ایران است که در سال گذشته به عنوان یکی از موفق ترین صنایع تولیدی کشور شناخته شد.

یدالله کریمی در گفتگو با ایسنا، افزود: واحدهای طراحی و منبت کاری، واحدهای تولید کننده مبلمان خام و واحدهای تولید کننده مبلمان نهایی، بیشترین سهم از کارگاه های تولیدی مبل منبت شهرستان را دارند.

وی اظهارکرد: محصولات تولیدی در این واحدها به سه دسته اصلی مبلمان استیل، مبلمان راحتی و دکوراسیون تقسیم می شود و حدود ۸۵ درصد این کارگاه ها به تولید مبلمان استیل می پردازند.

رئیس هیات مدیره مبلمان ملایر با بیان اینکه این شهرستان بیش از ۸ هزار منبت کار نخبه دارد، تصریح کرد: یکی از ظرفیت های مهم ملایر، تولید مبلمان با محوریت منبتکاری است و بیش از ۴هزار و ۵۰۰ کارگاه تولید مبلمان در این شهرستان به صورت ثبت شده فعال هستند ضمن اینکه بیش از ۲ هزار واحد ثبت نشده نیز فعالیت می کنند.

کریمی خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود ظرفیت بسیار بالای مبل سازی و منبت کاری در ملایر، عمده مبل های ساخته شده این شهرستان به صورت خام به تهران و سایر استان های کشور صادر شده و پس از روکش به نام مبل تهران به خریداران عرضه می شود.

رئیس هیات مدیره بازار مبل ملایر افزود:از بین ۸۵ هزار سرویس مبلمان منبت تولیدی در کشور بیش از ۶۲ درصد در آن در شهرستان ملایر تولید می شود که در صورت حمایت و مدیریت صحیح از ظرفیت بالای تولید مبلمان در ملایر، می تواند در رونق صادرات غیرنفتی کشور نقش موثری داشته باشد.

رئیس هیات مدیره بازار مبل ملایر تصریح نمود: این صنعت نیازمند حمایت و فراهم شدن زیرساخت ها برای صادرات به اروپا و همه کشورهای جهان است که تحقق این امر در گروی حمایت مسئولین است.

کریمی افزود: در حال حاضر مبلمان ملایر به کشورهای گرجستان، ارمنستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کردستان عراق و بغداد صادر می شود و مبل ملایر در صورت فراهم شدن زیرساخت های حمایتی و بسترهای لازم برای حضور در بازارهای جهانی این ظرفیت را دارد که میزان تولید، صادرات و اشتغالزایی خود را افزایش دهد.

مشکلات بیمه ای و ورود ” سی ان سی “؛ بلای جان منبت‌کاران

یک استادکار منبت نیز گفت: واژه “منبت” به معنای کنده کاری روی چوب است که سابقه ای دیرینه دارد، شاید بتوان آغاز تاریخ منبت کاری را زمانی دانست که انسان نخستین با ابزاری برنده چوبی را تراشیده است.

مجتبی جوکار که دارای سابقه ۲۰ ساله در این زمینه است در گفتگو با ایسنا، افزود: انواع منبت عبارتند از نقش برجسته ای که از سطح کار پایین تر باشد، نقش برجسته ای که از سطح کار پایین تر باشد، نقش برجسته ای که از سطح کار بالاتر باشد، نقش برجسته ای که بصورت مجسمه و پیکره می باشد.

وی‌ یادآورشد: در ملایر بیشتر از سبک های مجسمه، گل ریز و گل برگ در کار منبت استفاده می شود که اخیراً سبک گل برگ بسیار جا افتاده و سفارشات فراوانی در این زمینه داریم.

جوکار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۱۵ سال سابقه بیمه داشته اما متأسفانه درحال حاضر ۲ سال است که بیمه اش قطع شده، از مشکلات موجود در این زمینه گلایه کرد و از مسئولین اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خواست تا در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در حاضر پرداخت ماهیانه ۲۸۰ هزار تومان آن هم به عنوان بیمه آزاد در توان منبتکاران ملایر نیست، تأکید نمود: از آنجایی که این شهر به عنوان شهر ملی منبت اعلام شده باید تسهیلات خوبی برای زحمت‌کشان این عرصه درنظر بگیرند.

این استاد منبت‌کار با بیان اینکه پس از گذر سال ها درآمد ماهیانه اش حدود یک میلون و ۴۰۰ هزار تومان است و مخارج و هزینه های زندگی را نمی دهد، افزود: متأسفانه جدیداً ماشین منبت به نام “سی ان سی” به این صنعت اضافه شده که کارش زندن نقوش منبت روی چوب است و کار فعالین این حوزه را زیر سوال برده است.

جوکار با بیان اینکه ورود این دستگاه، تهدیدی جدی برای هنر دست منبت‌کاران یه شمار می رود، تصریح کرد: مسئولین باید فکری اساسی برای این موضوع داشته باشند.

گزارش از: مهناز روزبهانی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

‌انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما