شناسهٔ خبر: 33410413 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرين تحولات يمن؛

حمله پهپادي به پايگاه هوايي ملک خالد/ يمن: غافلگيري‌هاي زيادي براي عربستان و امارات داريم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- پهپادهاي ارتش و کميته هاي مردمي يمن در عملياتي جديد به پايگاه هوايي ملک خالد در خميس مشيط در عسير حمله کردند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، ارتش يمن از حمله به پايگاه هوايي ملک خالد در شهر «خميس مشيط» خبر دادند.
يک منبع در ناوگان دفاع هوايي يمن اعلام کرد:‌ هواپيماهاي بمب افکن 2k با موفقيت اهداف خود را بمباران کردند. منابع سعودي نيز به موفقيت آميز بودن عمليات پهپادهاي يمني اعتراف کردند.
به گزارش شبکه تلويزيوني المسيره يمن، نيروي پهپادي ارتش و کميته هاي مردمي يمن عملياتي تهاجمي با چند فروند پهپاد «قاصف 2 کا» به پايگاه هوايي ملک خالد در «خميس مشيط» اجرا کردند.
شهر خميس مشيط در منطقه عسير در جنوب غرب عربستان قرار دارد. اين شهر از لحاظ تعداد ساکنين پنجمين شهر بزرگ عربستان به شمار مي‌ آيد و از اهميت تجاري زيادي براي اين کشور برخوردار است.
سخنگوي نيروهاي مسلح يمن اعلام کرد، در اين عمليات ، انبارهاي سلاح، رادارهاي پيشرفته و اتاق هاي کنترل پايگاه هوايي ملک خالد عربستان با پهپاد مورد هدف قرار گرفت.اين مقام نظامي در يمن افزود، پايگاه هوايي ملک خالد، بزرگ ترين پايگاه نظامي متجاوزان و مرکزي براي آغاز حملات عليه يمن است.
دو روز پيش سخنگوي انصارالله يمن با انتقاد از تداوم محاصره فرودگاه صنعا گفت که متجاوزان بايد بدانند که فرودگاه‌هاي آن‌ها در تيررس نيروهاي يمني هستند.
وي تهديد کرده بود: «بايد به کشورهاي متجاوز فهماند که فرودگاه‌هاي آن‌ها در تيررس آتش يمن قرار دارد و بستن آن‌ها و يا ايجاد اختلال کامل در کار آن‌ها نزديک‌ترين راه براي شکست محاصره فرودگاه صنعاء است».
بازگشايي فرودگاه بين‌المللي صنعاء به روي هواپيماها جهت انتقال بيماران به خارج يکي از بندهاي توافق استکهلم در مورد يمن است. با اين حال، ائتلاف سعودي و اماراتي به تعهد خود عمل نکرده‌اند و اين فرودگاه بيش از چهار سال است که تعطيل شده است.
گفتني است؛ پهپادهاي ارتش و کميته هاي مردمي يمن پيشتر نيز در واکنش به حملات مستمر ائتلاف متجاوز سعودي به مناطق مسکوني و زيرساخت‌هاي يمن، دو ايستگاه پمپاژ نفت در استان هاي «الدوادمي» و «عفيفه» در غرب عربستان را هدف قرار دادند.
محمد البخيتي، عضو دفتر سياسي جنبش انصارالله يمن در واکنش به ادامه تجاوزگري هاي سعودي و همپيمانانش در يمن تاکيد کرد عربستان و امارات هنوز فرصت دارند در محاسبات خود در جنگ يمن تجديدنظر کنند، اين در حالي است که ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن هنوز از همه توان خود در اين جنگ استفاده نکرده اند.

غافلگيري‌هاي زيادي براي عربستان و امارات داريم
سخنگوي نيروهاي مسلح يمن ضمن اعلام اينکه ارتش يمن غافلگيري‌هاي بسياري در اختيار دارد به عربستان سعودي و امارات توصيه کرد که به حملات خود پايان دهند.
«يحيي سريع» سخنگوي نيروهاي مسلح يمن اعلام کرد، عمليات پهپادي دوشنبه (ديروز) عليه پايگاه هوايي «ملک خالد» در «خميس‌مشيط» (واقع در عسير عربستان سعودي) رادارهاي پيشرفته و اتاق‌هاي کنترل از راه دور اين پايگاه را هدف قرار داد.
بر اساس وب‌سايت «انصارالله»، يحيي سريع در کنفراس مطبوعاتي امروز خود اعلام کرد، اين عمليات موفقيت‌آميز بوده و جديدترين سامانه‌هاي هوايي آمريکايي نتوانسته‌اند از آن اطلاع پيدا کنند (پهپادها را شناسايي کنند).
سخنگوي نيروهاي مسلح يمن سپس تصريح کرد: پايگاه هوايي ملک‌خالد بزرگترين پايگاه نظامي ائتلاف است که از آن براي انجام حملات به خاک يمن استفاده مي‌کند. ما بر اساس گزينه‌هاي در دسترس و زمان و مکاني که خود مشخص مي‌کنيم، قادر به انجام بيش از يک عمليات در هستيم ، بانک اهداف ما روز به روز گسترده‌تر مي‌شود و تمام اهداف ما با عکس و صدا مستند است.
سريع ادامه داد: نظام‌هاي سعودي و امارات را به توقف حملات نصيحت مي کنيم، ما غافلگيري‌هاي بسياري در اختيار داريم و روزهاي آينده آنها را براي شما فاش خواهيم کرد.
وي در ادامه از غيرنظاميان خواست از تمامي اهداف نظامي و حياتي دوري کنند و آنها را اهداف مشروع ارتش يمن خواند.

فرودگاه هاي کشورهاي عضو ائتلاف سعودي را هدف قرار مي دهيم
عضو شوراي عالي سياسي يمن گفت: طي روزهاي آينده فرودگاه هاي کشورهاي عضو ائتلاف سعودي را هدف قرار مي دهيم.
عضو شوراي عالي سياسي يمن گفت: طي روزهاي آينده فرودگاه هاي کشورهاي عضو ائتلاف سعودي را هدف قرار مي دهيم.
سلطان السامعي در گفتگو با شبکه تلويزيوني الميادين خاطرنشان کرد: معادله فرودگاه ها باعث خواهد شد کشورهاي عضو ائتلاف ضد يمن در محاسبات خود بازنگري کنند.
وي افزود: ارتش و کميته هاي مردمي يمن مي توانند فرودگاه ها و تاسيسات حساس کشورهاي عضو ائتلاف ضد يمن را هدف قرار دهند.
السامعي گفت: طي روزهاي آينده فرودگاه هايي در کشورهاي ديگر نيز هدف قرار خواهد گرفت.
پس از گذشت چندين سال از تجاوز به يمن توازن قوا براي دنيا مشخص شده است. از اين رو عربستان سعودي و ديگر عوامل صهيونيستي-آمريکايي در منطقه بايد به خوبي فهميده باشند که ملت يمن قوي تر از آن چيزي شده است که چهار سال پيش بود.
ما مي توانيم فرودگاه ها و تمامي تاسيسات آنها را هدف قرار دهيم. ما بانکي از اهداف داريم که نام بيش از 300 هدف در آن قرار دارد.

اتهامات دوباره رئيس‌جمهور مستعفي يمن به نماينده ويژه سازمان ملل
«عبد ربه منصور هادي» رئيس‌جمهور مستعفي دولت يمن بار ديگر «مارتين گريفيتس» نماينده سازمان ملل در امور يمن را به همراهي با برنامه‌هاي انصارالله درباره توافق «استکهلم» متهم کرد.
بر اساس گزارش روزنامه مصري «عربي 21»، عبد ربه در ديدار دوشنبه (ديروز) خود با «رزماري ديکارلو» معاون «آنتونيو گوترش» دبيرکل سازمان ملل به خروج يک‌جانبه نيروهاي انصارالله از سه بندر در استان «الحديده» اشاره کرد و مدعي شد اين فقط يک «فريب» است؛ اتهاماتي که گريفيتس نيز آن را رد کرده است.
نيروهاي ارتش يمن و انصارالله در راستاي تلاش براي اجرايي شدن توافق سوئد، در تاريخ 11 تا 14 ماه مي (21 تا 24 ارديبهشت) به صورت يک‌جانبه از سه بندر کليدي در غرب يمن خارج شدند.
رزماري ديکارلو در اين ديدار بر تعهد براي تحقق صلح در يمن و حمايت جامعه بين المللي از يمن تأکيد کرد و افزود: حضور تيم سازمان ملل در يمن با هدف ارائه کمک‌هاي ممکن است نه هيچ هدف ديگري.
روابط ميان مارتين گريفيتس نماينده سازمان ملل در يمن و دولت مستعفي عبد ربه منصور هادي از ماه مي گذشته بحراني شده است. منصورهادي در اواخر ماه مي در نامه‌اي به دبيرکل سازمان ملل از آن‌چه «اقدامات غير قانوني» گريفيتس خوانده است انتقاد کرد.

گوترش: به نماينده سازمان ملل در امور يمن مطمئن هستم
دبيرکل سازمان ملل متحد بامداد سه شنبه گفت که به «مارتين گريفيث» نماينده ويژه اش در امور يمن اطمينان کامل دارد.
به گزارش خبرگزاري آناتولي ترکيه، «اري کانيکو» سخنگوي گوترش، اين اظهارات را در جمع خبرنگاران و در پاسخ به ارزيابي دبيرکل سازمان ملل متحد از عملکرد گريفيث گفته است.
کانيکو تاکيد کرد که دبيرکل اطمينان کامل خود را در نماينده ويژه اش در يمن قرار داده است.
ساعاتي پيش از اين اظهارات، «خالد اليماني» وزير امورخارجه دولت مستعفي يمن از سمت خود استعفا کرد.
اين استعفا سه هفته پس از آن صورت گرفت که دولت عبدربه منصور هادي رئيس جمهوري مستعفي و فراري يمن، به صورت رسمي از عملکرد گريفيث به گوترش شکايت کرده بود.
دولت مستعفي يمن همچنين مدعي شد که جانبداري نماينده ويژه سازمان ملل از جنبش انصارالله باعث ناکار آمدي توافقنامه دسامبر گذشته (آذرماه 97) سوئد شده است.

نظر شما