شناسهٔ خبر: 33292990 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اهداف تور اروپايي پامپئو/ ايران از موضوعات اصلي گفتگوها

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا-يکي از اهداف اصلي سفر وزير خارجه آمريکا به اروپا، کاستن از نگراني‌ها درباره تنش ميان واشنگتن و تهران است.
به گزارش خبرگزاري آريا،خبرگزاري «آسوشيتدپرس» روز دوشنبه با اشاره به سفر «مايک پامپئو» وزير خارجه آمريکا به چند کشور اروپايي، نوشته است که ايران يکي از موضوعات اصلي گفت‌وگوهاي ديپلمات ارشد آمريکا بوده است.
پامپئو  در جريان سفر اروپايي‌اش، وارد شهر «لاهه» هلند شد و با مقام‌هاي اين کشور ديدار کرد. به نوشته آسوشيتدپرس، «او هم در تلاش است تا نگراني‌ها درباره تنش‌هاي فزاينده ميان ايالات متحده و ايران را آرام کند و هم تأکيد کند که آمريکا از خود دفاع مي‌کند و در افزايش فشار به جمهوري اسلامي ايران از طريق تحريم‌هاي اقتصادي، کوتاه نمي‌آيد.

ايران از موضوعات اصلي

خبرگزاري `آسوشيتدپرس` نوشته است که يکي از اهداف اصلي سفر وزير خارجه آمريکا به اروپا، کاستن از نگراني‌ها درباره تنش ميان واشنگتن و تهران است.
وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه در سفر به سوئيس هم گفت به اين شرط که «ايران مانند يک کشور عادي رفتار کند»، آمريکا حاضر است «بدون هرگونه پيش‌شرطي» با ايران گفت‌وگو کند.
در هفته‌هاي گذشته مقام‌هاي آمريکايي از يک سو با اعزام نيروي نظامي به خليج فارس تلاش کرده‌اند فضايي تنش‌آلود در منطقه ايجاد کنند و از سوي ديگر همزمان براي گفت‌وگو با ايران اعلام آمادگي کرده‌اند.
«دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا روز پنج‌شنبه گفت «مي‌خواهم با ايران کنار بيايم.» وي در جريان سفر به ژاپن هم مدعي شد که آمريکا به دنبال تغيير نظام ايران نيست و فقط مي‌خواهد که «ايران بمب اتم نداشته باشد.»
سيد «عباس موسوي» سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي روز يکشنبه در واکنش به اين دست از موضع‌گيري‌هاي مقامات آمريکايي، گفت: «براي جمهوري اسلامي ايران بازي با کلمات و بيان اهداف پنهاني در قالب کلمات جديد ملاک عمل نيست؛ بلکه تغيير رويکرد کلي و رفتار عملي ايالات متحده آمريکا در قبال ملت ايران ملاک است که تاکيد آقاي پامپئو مبني بر تداوم کارزار فشار حداکثري بر ايران نشان‌دهنده تداوم رويکرد نادرست قبلي است که لازم است اصلاح شود.

 تله سياسي جديد آمريکا براي ايران
وزير امور خارجه آمريکا در کنفرانس خبري مشترک با همتاي سوئيسي خود ضمن تأکيد بر اينکه مشکلات ايران به واسطه تحريم‌هاي ايران نبوده است، گفت که واشنگتن براي مذاکره بدون پيش‌شرط با تهران آمادگي دارد.
«مايک پامپئو» وزير امور خارجه آمريکا در نشست خبري مشترک با «ايگنازيو کاسيس» وزير امور خارجه سوئيس در «برن» تأکيد کرد که واشنگتن براي مذاکره بدون پيش‌شرط با ايران آمادگي دارد.
پامپئو در آغاز اين کنفرانس خبري در توجيه تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران مدعي شد که مشکلات ايران نه به واسطه تحريم‌هاي آمريکا بلکه به واسطه رژيم 40 ساله جمهوري اسلامي بوده است.
وزير خارجه آمريکا در حالي از آمادگي واشنگتن براي مذاکره بدون پيش‌شرط با ايران صحبت کرد، که در ادامه همچنان بر تلاش‌هاي آمريکا در خصوص آنچه که تغيير رفتار ايران خواند، تأکيد کرد.
پامپئو تصريح کرد که واشنگتن همچنان به تلاش‌هاي خود براي تغيير اساسي فعاليت‌هاي بدخواهانه ايران و سپاه پاسداران ادامه خواهد داد.
«حسن روحاني» رئيس‌جمهور ايران روز گذشته گفته بود که در صورتيکه واشنگتن از خود احترام نشان دهد، ايران احتمالاً به مذاکره تمايل داشته باشد اما در ادامه تأکيد کرد که تهران وادار به مذاکره نخواهد شد.
مقام معظم رهبري نيز هشتم خرداد ماه در ديدار هزاران نفر از استادان و اعضاي هيأت‌هاي علمي دانشگاه‌ها با تأکيد مجدد بر اينکه جمهوري اسلامي ايران مطلقاً با امريکا مذاکره نخواهد کرد، گفتند: «همانطور که قبلاً هم گفته شده، مذاکره نکردن با آمريکا به اين علت است که اولاً هيچ فايده اي ندارد و ثانياً ضرر هم دارد.»
وزير امور خارجه آمريکا درباره گزارش اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته اي ايران گفت: «نمي‌خواهم اظهارنظري درباره اين گزارش کنم فقط اينکه ما محصول کار آژانس را از نزديک دنبال مي‌کنيم. ما اطلاعات مستقل خود را درباره آنچه که آنجا (ايران) اتفاق مي‌افتد را در اختيار داريم. جهان بايد متوجه باشد که ما به دقت پايبندي ايران به مفاد برجام را رصد مي‌کنيم؛ نه فقط مسئله آب سنگين، بلکه ذخيره‌سازي اورانيوم غني‌شده و همچنين سانتريفيوژهايي که دارند نصب مي‌کنند....ما کاملاً به اين مسائل توجه داريم».
اين مقام آمريکايي ادامه داد: «ما آژانس را ترغيب مي‌کنيم تا تأييد کند که آنها (ايران) در مسير درستي قرار گرفته‌اند و تمامي کارهاي لازم را انجام مي‌دهند اما مستقل از آن ما کار خود را انجام مي‌دهيم تا تضمين کنيم که ايران هرگز در مسير دستيابي به سلاح هسته‌اي قرار نمي‌گيرد».
شايان ذکر است؛ به باور کارشناسان تلطيف مواضع دو سه هفته گذشته آمريکا در قبال ايران جز يک بازي سياسي نيست و بخشي از جنگ رواني آمريکا عليه ايرانيان را نشان مي دهد اين در حالي است که آمريکا شعار مذاکره را صرفا براي مذاکره براي سواستفاده هاي سياسي خود به کار مي برد و همچنان موضع آمريکا در خصوص ايران در پاشنه نابودي جمهوري اسلامي ايران مي گردد.

ايران و ونزوئلا محورهاي رايزني پامپئو و وزير خارجه هلند
 وزير خارجه آمريکا و همتاي هلندي خود روز دوشنبه در «لاهه» درباره موضوع‌هاي مختلف از جمله «ايران» و ونزوئلا رايزني کردند.
  به گزارش «رويترز» «استف بلاک»  وزير خارجه هلند بعد از ورود همتاي آمريکايي خود به کشورش در توييتي نوشت: «ما درباره ونزوئلا ، ايران و مقابله با فعاليت‌هاي آسيب‌رسان سايبري و تعهد قوي به اتحاد آمريکا و اروپا (ترانس‌آتلانتيک) گفت ‌وگو خواهيم کرد.»
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» نيز دوشنبه با اشاره به سفر پامپئو به چند کشور اروپايي، نوشت که ايران يکي از موضوعات اصلي گفت‌وگوهاي ديپلمات ارشد آمريکا است.
به نوشته آسوشيتدپرس، پامپئو هم در تلاش است تا نگراني‌ها درباره تنش‌هاي فزاينده ميان آمريکا و ايران را آرام کند و هم تأکيد کند که آمريکا از خود دفاع مي‌کند و در افزايش فشار به ايران از طريق تحريم‌هاي اقتصادي، کوتاه نمي‌آيد.
وزير خارجه آمريکا روز يکشنبه نيز در سفر به سوئيس گفت به  شرطي که «ايران مانند يک کشور عادي رفتار کند»، آمريکا حاضر است «بدون هرگونه پيش‌شرطي» با  اين کشور گفت‌وگو کند.
«سيد عباس موسوي» سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نيز در واکنش به اظهارات  مايک پامپئو  مبني بر آمادگي بدون پيش شرط ايالات متحده براي مذاکره با ايران گفت: «براي جمهوري اسلامي ايران بازي با کلمات و بيان اهداف پنهاني در قالب کلمات جديد ملاک عمل نيست؛ بلکه تغيير رويکرد کلي و رفتار عملي ايالات متحده آمريکا در قبال ملت ايران ملاک است که تاکيد آقاي پامپئو مبني بر تداوم کارزار فشار حداکثري بر ايران نشان دهنده تداوم رويکرد نادرست قبلي است که لازم است اصلاح شود.»

رويکرد متفاوت آلمان و آمريکا در مسئله ايران
 همچنين وزير امور خارجه آلمان در ديدار با همتاي آمريکايي خود در برلين با تاکيد بر اينکه آمريکا و آلمان در مسئله ايران رويکردهاي متفاوتي دارند در عين حال اهداف هر دو را مشترک و روشن دانست.
به گزارش روزنامه "تاگس اشپيگل" آلمان، ايران ، مسئله شرکت چيني هوآوي و نورد استريم 2 همچنان از موضوعات مورد اختلاف بين آمريکا و آلمان است.
"مايک پامپئو"، وزير امور خارجه آمريکا در سفر روز جمعه خود به برلين بر اقدامات گسترده آمريکا عليه ايران تاکيد کرده و بار ديگر از ديگر کشورها خواست که به تحريم هاي آمريکا عليه اين کشور پايبند باشند.
هايکو ماس، وزير امور خارجه آلمان هم گفت: با وجود اختلافات با آمريکا همچنان در تبادل تنگاتنگ عالي با واشنگتن قرار داريم.
وي تاکيد کرد که آلمان و آمريکا در سياست ايران اهداف برابري را دنبال مي کنند: ما مي خواهيم از اين مسئله جلوگيري کنيم که اين کشور به سلاح اتمي دست يابد و انتظار يک موضع گيري از طرف تهران درباره برنامه هاي موشکي بالستيک را داريم.
هايکو ماس با تاکيد بر اينکه آلمان و ايالات متحده در حال حاضر در موضوع ايران راه هاي متفاوتي را مي روند اما در عين حال گفت که هر دو در اين راستا اهداف روشن و مشترکي دارند.
پامپئو همچنين با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم ديدار و گفتگو کرد.
مرکل پنجشنبه شب در سخناني در دانشگاه هاروارد آمريکا مجددا شديدا بدون اينکه نامي از ترامپ ببرد به سياست هاي انزواطلبانه و ناسيوناليستي وي انتقاد وارد کرد.


نظر شما