شناسهٔ خبر: 33285754 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سرپرست سازمان امور مالياتي، ماليات مقطوع دريافت کنندگان سکه را اعلام کرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- سرپرست سازمان امور مالياتي، ماليات مقطوع دريافت کنندگان سکه در سال 97 از بانک مرکزي را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا از رسانه مالياتي ايران، محمد قاسم پناهي با اشاره به اختيار حاصل از تبصره ماده 100 اصلاحي مصوب31 تيرماه 1394قانون ماليات‌هاي مستقيم اظهار داشت: به منظور تکريم موديان، تسهيل وصول ماليات و ايجاد هماهنگي و وحدت رويه، ماليات مقطوع دريافت کنندگان سکه در سال 1397 از بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران تعيين گرديد.
سرپرست سازمان امور مالياتي کشور عنوان داشت: همه خريداران سکه که در سال 1397 نسبت به دريافت حداکثر 200 سکه از سيستم بانکي اقدام کرده اند، مشمول اين دستورالعمل بوده و از نگهداري اسناد و مدارک و تسليم اظهارنامه مالياتي معاف مي‌باشند.
وي در خصوص نحوه تعيين ماليات مقطوع و پرداخت آن گفت: براساس اين دستورالعمل، دريافت کنندگان سکه از بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران که در سال 1397 سکه خود را دريافت نموده اند، تا 20 سکه دريافتي معاف از ماليات مي‌باشند.
پناهي اضافه کرد: براي کساني که بيش از 20 سکه دريافت کرده اند نسبت به مازاد 20 سکه تا ميزان 60 سکه به ازاي هرسکه 1.500.000 ريال ماليات مقطوع؛ نسبت به مازاد 60 سکه تا ميزان 100 سکه به ازاي هر سکه 2.000.000 ريال ماليات مقطوع و نسبت به مازاد 100 سکه تا ميزان 200 سکه به ازاي هر سکه 2.500.000 ريال ماليات مقطوع تعيين شده است.
سرپرست سازمان امور مالياتي کشور افزود: موديان اين نوع فعاليت که مشمول ماليات نمي‌باشند، نيازي به ثبت نام و تشکيل پرونده مالياتي نخواهند داشت، اما موديان مشمول مي‌بايست جهت پرداخت ماليات به سامانه عمليات الکترونيکي سازمان امور مالياتي کشور به نشاني www.tax.gov.ir مراجعه نمايند.
وي در ادامه با بيان اينکه مودياني که امکان پرداخت ماليات مقطوع موضوع اين دستورالعمل را بصورت يکجا در خردادماه 1398 ندارند مي‌توانند حداکثر تا چهار ماه بصورت مساوي پرداخت نمايند، تاکيد کرد: عدم پرداخت بموقع ماليات و يا عدم پرداخت اقساط در سررسيد‌هاي مقرر، مشمول جريمه موضوع ماده 190 قانون ماليات‌هاي مستقيم از پايان خردادماه 1398 خواهد بود.
پناهي افزود: چنانچه موديان مشمول اين دستورالعمل نسبت به ماليات تعيين شده صرفا از حيث عدم فروش سکه‌هاي دريافتي معترض باشند، مي‌توانند نسبت به طرح ادعاي خود در مراجع دادرسي مالياتي اقدام و درخواست رسيدگي مجدد نمايند.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: اشخاصي که بيش از 200 سکه در سال 1397 دريافت نموده اند، مشمول اين دستورالعمل نبوده و مي‌بايست اظهارنامه مالياتي مربوط به اين فعاليت را در موعد مقرر قانوني تسليم نمايند. ادارات کل امور مالياتي نيز مکلفند ترتيبي اتخاذ نمايند تا رسيدگي و مطالبه ماليات اين اشخاص (اعم از اشخاصي که نسبت به تسليم اظهارنامه مالياتي در موعد مقرر قانوني اقدام نموده و همچنين اشخاصي که از تسليم اظهارنامه مالياتي در موعد مقرر قانوني خودداري نموده اند) حداکثر تا پايان سال جاري انجام گيرد.
سرپرست سازمان امور مالياتي کشور همچنين افزود: صاحبان مشاغلي که حسب سوابق پرونده يا مجوز صادره از سوي مراجع ذيربط به شغل مرتبط با خريد و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول اين دستورالعمل نمي‌باشند، اما مکلف هستند نسبت به تسليم اظهارنامه مالياتي شغلي خود اقدام نمايند.
پناهي در پايان يادآوري کرد: موعد ارايه اظهارنامه مالياتي براي اشخاص حقيقي خردادماه و براي اشخاص حقوقي تيرماه مي‌باشد.

نظر شما