شناسهٔ خبر: 33282089 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ماليات 150 تا 250 هزار توماني براي خريداران سکه

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - سازمان امور مالياتي ماليات مقطوع عملکرد سال 97دريافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزي را ابلاغ کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا، سازمان امور مالياتي در بخشنامه‌اي به امور مالياتي شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالياتي موضوع ماليات مقطوع عملکرد سال 97دريافت کنندگان سکه از بانک مرکزي را ابلاغ کرد. در اين بخشنامه آمده است: با توجه به مفاد مواد يک و 93قانون ماليات‌هاي مستقيم اصلاحي مصوب 31تيرماه 97و بنا به اختيار حاصل از تبصره ماده 100قانون مذکور و به منظور تکريم موديان و تسهيل وصول ماليات و ايجاد هماهنگي و وحدت رويه در تعيين ماليات عملکرد سال 97دريافت کنندگان سکه از بانک مرکزي، به شرح ذيل مقرر مي‌گردد:
الف- مشمولين تبصره ماده 100:
کليه خريداران سکه که در سال 97نسبت به دريافت حداکثر 200سکه از سيستم بانکي اقدام نموده‌اند مشمول اين دستورالعمل بوده و از نگهداري اسناد و مدارک موضوع قانون صدرالاشاره و تسليم اظهارنامه مالياتي معاف هستند.
ب- نحوه تعيين ماليات مقطوع و پرداخت آن:
نسبت به خريداران سکه که طي سال 97سکه خود را دريافت نموده‌اند:
1. تا بيست سکه دريافتي مشمول ماليات نمي‌باشد.
2. نسبت به مازاد 20 سکه تا ميزان 60 سکه به ازاي هر سکه يک ميليون و 500 هزار ريال ماليات مقطوع.
3. نسبت به مازاد 60 سکه تا ميزان 100 سکه به ازاي هر سکه 2 ميليون ريال ماليات مقطوع.
4. نسبت به مازاد 100 سکه تا ميزان 200 سکه به ازاي هر سکه 2 ميليون و 500 هزار ريال ماليات مقطوع.
تبصره 1: موديان رديف يک بند ب فوق نيازي به ثبت نام و تشکيل پرونده مالياتي نخواهند داشت.
تبصره 2: موديان موضوع اين دستورالعمل مي‌بايست جهت پرداخت ماليات مربوط به سامانه عمليات الکترونيکي موديان مالياتي سازمان امور مالياتي کشور به نشاني www.tax.gov.ir مراجعه کنند.
ج- ساير موارد:
1. در خصوص مودياني که امکان پرداخت ماليات مقطوع موضوع اين دستورالعمل را به صورت يک جا در خرداد ماه 98 ندارند، ماليات مقطوع فوق حداکثر تا 4 ماه به صورت مساوي تقسط مي‌گردد. عدم پرداخت به موقع ماليات و يا در صورت تقسيط، عدم پرداخت اقساط در سررسيدهاي مقرر مشمول جريمه موضوع ماده 190 قانون ماليات‌هاي مستقيم از پايان خردادماه 98 خواهد بود.
2. چنانچه موديان مشمول اين دستورالعمل نسبت به ماليات تعيين شده صرفاً از حيث عدم فروش سکه‌هاي دريافتي معترض باشند، مي‌توانند نسبت به طرح ادعاي خود در مراجع دادرسي مالياتي اقدام و درخواست رسيدگي مجدد نمايند.
3. اشخاصي که در سال 97 بيش از 200 سکه دريافت نموده‌اند مشمول اين دستورالعمل نبوده و مي‌بايست اظهارنامه مالياتي مربوط به اين فعاليت را در موعد مقرر قانوني تسليم نمايند. ادارت کل امور مالياتي ترتيبي اتخاذ نمايند تا رسيدگي و مطالبه ماليات اين اشخاص (اعم از اشخاصي که نسبت به تسليم اظهارنامه مالياتي در موعد مقرر قانوني اقدام نموده و همچنين اشخاصي که از تسليم اظهارنامه مالياتي در موعد مقرر قانوني خودداري نموده‌اند) حداکثر تا پايان سال جاري انجام گيرد.
4. صاحبان مشاغلي که حسب سوابق پرونده يا مجوز صادره از سوي مراجع ذيربط به شغل مرتبط با خريد و فروش سکه اشتغال دارند مشمول اين دستورالعمل نمي‌باشند و مکلف هستند نسبت به تنظيم اظهارنامه مالياتي شغلي خود اقدام نمايند.


-->

نظر شما