شناسهٔ خبر: 33167961 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نشست بین‎‌الافغانی مسکو؛

محمد نور: طالبان ورود فاتحانه به افغانستان را تصور نکند

در حالیکه طالبان در نشست بین‎‌الافغانی مسکو گفت که «باحضور خارجی‌ها آتش‌بس ممکن نیست»، یکی از چهره‌های سیاسی افغانستان در این باره تأکید کرد: طالبان ورود فاتحانه به افغانستان را تصور نکند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی‌بی‌سی، نشست غیر رسمی رجال سیاسی افغانستان و نمایندگان طالبان امروز سه‌شنبه در مسکو و در حاشیه بزرگ‌داشت یکصدمین سالگرد روابط دیپلماتیک افغانستان- روسیه درحال برگزاری است.

در رأس هیأتِ چهره‌های سیاسی افغانستان، حامد کرزای رئیس جمهوری پیشین این کشور قرار دارد. طالبان هم اعلام کرده است که نمایندگان آنها از جمله معاون این گروه و رئیس دفتر طالبان در قطر در مسکو هستند.

بخش اول نشست پایان یافت

افتتاحیه نشست مسکو با سخنرانی سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، حامد کرزای رئیس جمهور پیشین افغانستان و ملأ عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان آغاز شد.

چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان از صد سالگی روابط تاریخی افغانستان و روسیه به نیکی یاد کردند.

ضمیر کابلوف

ضمیر کابلوف سفیر روسیه در افغانستان در حاشیه این نشست تأکید کرد: فرصت خوبی برای مذاکره دارید.

سفیر روسیه در افغانستان به نمایندگی از مسکو خطاب به سیاسیون افغانستان گفت: امروز فرصت خوبی دارید تا با هیأت طالبان گفتگو کنید.

محمد محقق

محمد محقق رهبر وحدت مردم افغانستان و معاون ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی این کشور نیز در این نشست بر قطع جنگ و خونریزی تاکید کرد.

رهبر وحدت مردم افغانستان و معاون ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی در این باره گفت: امیدوارم این نشست فرصتی باشد که زبان همدیگر را بفهمیم. هیچکس در افغانستان دخالت خارجی را نمی‌خواهد.

حنیف اتمر

محمد حنیف اتمر رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نشست مذکور گفت: امیدوارم صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک روسیه و افغانستان فصل نوئی در روابط ۲ کشور باشد.

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در این خصوص ادامه داد: امیدوارم این آغاز جدی مذاکرات بین الافغانی با حمایت دولت روسیه، آمریکا، چین و دیگر کشورهای منطقه باشد.

لطیف بهاند

لطیف بهاند سفیر افغانستان در روسیه نیز در نشست مذکور گفت: افغانستان از نقش روسیه در صلح افغانستان قدردانی می‌کند. به نمایندگی از وزیر امور خارجه افغانستان صحبت می‌کنم. او از نقش فعال روسیه در صلح افغانستان قدردانی کرده است.

استانکزی

شیرمحمد عباس استانکزی عضو ارشد هیأت طالبان در نشست مسکو در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد که به مناسبت صدمین سال روابط افغانستان و روسیه و به دعوت دولت این کشور به مسکو سفر کرده است.

عضو ارشد هیأت طالبان در نشست مسکو در این خصوص گفت: ما آماده گفتگوهای بین‌الافغانی هستیم. ما گفتگو با نهادی (حکومت افغانستان) که اختیارات ندارد و دچار اختلاف است را همیشه رد کرده‌ایم.

وی در این باره افزود: در حضور نیروهای خارجی آتش‌بس غیر ممکن است. دور آتی مذاکرات با آمریکا در آینده نزدیکی برگزار خواهد شد، اگرچه تاریخ آن به گفته او هنوز مشخص نشده است.

عطا محمد نور

عط محمد نور از چهره‌های سیاسی افغانستان در سخنرانی خود از طالبان خواست که فکر شکست آمریکا و «ورود فاتحانه» به افغانستان را نکنند چرا که «عملی نیست».

نظر شما