شناسهٔ خبر: 33158225 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری

چشم‌اندازی برای مذاکره با آمریکا نداریم

موسوی در خصوص چشم انداز مذاکره ایران و آمریکا گفت: مبنا بر این بوده است که احترام به توافقات بین المللی به عنوان مبنایی برای مذاکرات در نظر گرفته شود، لذا ما فعلا چشم اندازی برای مذاکره با آمریکا نداریم‌.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران، ضمن مروری بر تحولات دیپلماتیک اخیر در منطقه و جهان از جمله سفرهای وزیر امور خارجه به برخی کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: این سفرها برای تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.

وی در خصوص اظهارات متناقض ترامپ در مورد جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران به لفاظیهای رئیس جمهور آمریکا توجهی ندارد، آنچه برای ایران مهم است تغییر رویکرد آمریکاست، ما بر مبنای آنچه می بینیم و آثاری که بر منطقه مترتب است تصمیم گیری خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص پیشنهاد ظریف به کشورهای منطقه برای امضای پیمان منع تجاوز به همسایگان، اظهار کرد: کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس مهمترین کشورهای همسایه ما هستند و ایران تمایل ندارد این کشورها دچار تنش باشند و مایل است هرگونه بی ثباتی را کاهش دهد، این پیشنهاد با حسن نیت از سوی وزیر امور خارجه مطرح شد و امیدوارم کشورهای منطقه با حسن نیت با آن برخورد کنند تا شاهد منطقه ای با ثبات و امن باشیم.

موسوی در خصوص چشم انداز مذاکره ایران و آمریکا گفت: مبنا بر این بوده است که احترام به توافقات بین المللی به عنوان مبنایی برای مذاکرات در نظر گرفته شود، ما و آمریکا در چارچوب برجام در مذاکره بودیم اما با خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، این موضوع شکسته شد و ما فعلا چشم اندازی برای مذاکره با آمریکا نداریم‌.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سخنان رهبری در مورد عدم پایبندی اروپا به برجام گفت: اروپایی‌ها آنطور که باید به برجام پایبند نبودند و ایران هم این را مرتبا متذکر شده که اگر تنها بصورت لفظی قرار است به برجام پایبند باشید، ما هم همینطور عمل خواهیم کرد؛ البته ما هیچ‌گاه، راه دیپلماسی را با هیچ کشوری نبستیم و این به منزله اعتماد و امید بستن به اروپا نیست.

وی در خصوص تاریخ دیدار سه جانبه ایران و ترکیه و آذربایجان و دستور کار آن گفت: ما با کشورهای منطقه در چهارچوب مناسبات دو و چندجانبه دیدارهای منظمی داریم، اما برای این دیدار تاریخ و مکانی فیکس نشده است؛ دیپلماسی فعال ایران با تمرکز بر همسایکان ادامه خواهد داشت.

موسوی همچنین در خصوص آمادگی ژاپن برای میانجیگری میان تهران و واشنگتن هم گفت: طبیعی است که همه کشورها در خصوص تنش‌های خاورمیانه نگرانی داشته باشند. کشورهای مختلف از طریق منطقه ما اقتصاد خود را سرپا نگه داشته‌اند و طبیعی است که تنش در این منطقه نگرانی ایجاد کند؛ من از لفظ میانجی‌گری استفاده نمی‌کنم اما ما شنونده نقطه نظرات هستیم.

وی در رابطه با پیام وزیر امور خارجه که در سفر منطقه‌ای عراقچی به کویت ابلاغ شده است گفت: کشورهای خلیج فارس برای ما مهم هستند و هرچقدر سفر بین این کشورها و ایران اتفاق بیفتد، از نظر ما کم است؛ طبیعتا پیام وزیر خارجه نیز پیام دوستی و آمادگی ایران برای افزایش هم افزایی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اینکه آیا ایران اساسا نقش میانجی‌گری را خواهد پذیرفت، گفت: تنش‌های امروز ایران و آمریکا ریشه در بدعهدی آمریکا و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران دارد. ما فکر می‌کنیم کشورها با انگیزه‌های مختلف و قطعا حسن نیت، تحولات را رصد می‌کنند و ما هم به صحبت ‌های آنها گوش می‌کنیم و امیدواریم آنها هم مساله را درک کنند؛ الان اما در مرحله میانجی‌گری نیستیم.

وی در خصوص سفر وزیر امور خارجه به عراق و ارتباط آن با فشارهای آمریکا گفت: ایران و عراق با سابقه تاریخی زیاد و درهم تنیدگی فرهنگی هستند که به راحتی نمی‌توان بر این رابطه اثرگذاری کرد؛ این چندمین سفر دکتر ظریف به عراق است و پیگیری توافقات قبلی یکی از دستاوردها خواهد بود و البته لازم بود مواضع خود را به دوستان عراقی منتقل کنیم.

موسوی در رابطه با ضرب الاجل ایران به اروپا و زمان بعدی کمیسیون مشترک و آخرین تحولات در این زمینه گفت: در دو نامه‌ای که ریاست‌جمهوری به کشورهای باقی مانده در برجام نوشتند، مواضع ما به خوبی مطرح شد و البته ایران به همه کشورها به یک شکل نگاه نمی‌کند ؛ چین و روسیه که روابط خود را حفظ کردند در این قالب نمی‌بینیم.

پس از آن اروپایی‌ها واکنش نشان دادند که برخی خوب و برخی غیرقابل قبول بود. ما شروطی را مطرح کردیم و طبیعی است که اقداماتی صورت گرفته و یکی از کشورهای عضو درخواست برگزاری کمیسیون مشترک را داشته است. اگر در این مدت تحول خاصی صورت بگیرد به مذاکرات ادامه خواهیم داد، اگر نه گام بعدی کاهش تعهدات را هم برخواهیم داشت.

وی در رابطه دخالت برخی کشورها در رابطه با سوریه و تعرض کشورهایی مثل ترکیه به این کشور گفت: ما معتقد هستیم خاک سوریه به زودی آزاد و حاکمیت دمشق روی تمامی خاک خود انجام خواهد شد؛ ایران همواره مخالف دخالت کشورهای ثالث و حضور نظامی در این کشور بوده و به همسایگان هم همین موضوع را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در سفرهای اخیر مقام‌های خارجی به تهران پیامی از سوی کاخ سفید ارسال شده است، گفت: تاکنون هیچ پیامی از آمریکا دریافت نکردیم و دوستان ما در سفر به ایران نقطه نظرات خود را با ما درمیان گذاشته‌اند.

موسوی در رابطه با ارسال پیام به عربستان گفت: ما برای گفت‌وگو با ریاض احتیاج به کانال نداریم؛ در منطقه‌ای هستیم که هرزمان بخواهیم می‌توانیم پیام خود را بدون کانال ارسال کنیم. البته فعلا پیامی هم برای ارسال نداریم که احتیاج به کانال داشته باشیم.

موسوی در خصوص آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده در پاکستان هم گفت: سفر آقای ظریف به پاکستان از سفرهای با دستاورد بالا بوده که یکی از محورهای مهم این سفر هم بحث امنیت مرزها و مرزبانان ربوده شده بود که ایشان در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان هم این موصوع را مطرح کردند و رایزنی در خصوص آزادی مرزبانان همچنان ادامه دارد.

موسوی در خصوص صحت و سقم پیشنهاد ایران برای میانجی‌گری قطر، عمان و عراق بین تهران و ریاض گفت: اینکه این پیشنهاد از سوی ایران بوده را تایید نمی‌کنم،  اما ما همواره از این پیشنهاد که به سبب نگرانی کشورهای منطقه و دوستان ما مطرح شده است، استقبال کرده‌ایم.

انتهای پیام/

نظر شما