شناسهٔ خبر: 33149922 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

راستگراها اکثریت کرسی‌های پارلمان اروپا را کسب کردند

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: راستگراها در انتخابات پارلمانی اروپا اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کردند و این درحالی است که احزاب راست میانه و چپ میانه سال ها است کنترل پارلمان اروپا را در دست دارند.

* فرانسه

حزب راستگرای «اجتماع ملی» فرانسه به رهبری «مارین لوپن» موفقیت چشمگیری را در انتخابات پارلمان اروپا به دست آورد. بر اساس آخرین نتایج شمارش آرا این حزب توانست با کسب ۲۴.۴درصد آرا پیروز انتخابات پارلمان اروپا در فرانسه لقب گیرد. حزب تازه تاسیس «جمهوری در حرکت» به رهبری مکرون با کسب ۲۲.۴درصد آرا در مکان دوم قرار گرفت.

* انگلیس

حزب موافق برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) به رهبری «نایجل فاراژ» اکثریت آرای انتخابات پارلمان اروپا را به دست آورد. این حزب با کسب ۳۱.۶درصد در صدر قرار گرفت و حزب موافقان ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا (لیبرال دموکرات‌ها) ۲۰.۳درصد آرا را کسب کرد.

* ایتالیا

حزب راستگرای «لیگ شمال» در ایتالیا به رهبری «متئو سالوینی» اکثریت آرا را در انتخابات پارلمان اروپا به دست آورد. این حزب در اکثر مناطق ایتالیا بین ۲۷تا ۳۱درصد آرا را از آن خود کرد.

* آلمان

حزب دموکرات مسیحی به رهبری مرکل و همچنین سوسیال دموکرات‌های آلمان با از دست دادن میزان قابل توجهی از آرای خود نسبت به دوره پیش، عملکرد ضعیفی را در این دوره از انتخابات پارلمان اروپا به نمایش گذاشتند. در این میان حزب سبزها با بهبود نتایج خود و کسب ۲۰.۵درصد‌ آرا توانست برای نخستین بار خود را به عنوان دومین حزب قدرتمند آلمان معرفی کند.

* اتریش

حزب محافظه‌کار «مردم» اتریش به رهبری سباستین کورتس صدراعظم این کشور با کسب ۳۴٫۵ درصد آرا، برنده انتخابات اتریش شد. حزب سوسیال دموکرات این کشور که در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی گذشته بازنده اصلی بود، این بار نیز با کسب ۲۴٫۱ درصد آراء دوم شد. این در حالی است که،به دنبال رسوایی اخیر معاون صدراعظم اتریش، پارلمان این کشور رای اعتماد خود را از سباستین کورتز پس گرفت و وی را از صدراعظمی برکنار کرد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که به دنبال رسوایی اخیر معاون صدراعظم اتریش، پارلمان این کشور رای اعتماد خود به سباستین کورتز صدراعظم دولت ائتلافی را پس گرفت .به دنبال رای پارلمان اتریش، سباستین کورتز که در تدارک ترمیم کابینه با نفرات جدید تا برگزاری انتخابات بعدی بود از صدراعظمی این کشور کنار خواهد رفت و «الکساندر فن در بیلن» باید فرد جدیدی را مسئول تشکیل کابینه تا انتخابات بعدی کند. روز ۲۹ اردیبهشت ماه، یک روز پس از آنکه انتشار ویدئویی از زد و بند مالی معاون صدراعظم اتریش و رهبر حزب آزادی به استعفای این سیاستمدار راستگرا منجر شد، سباستین کورتس صدر اعظم با اعلام فروپاشی کابینه ائتلافی، از رئیس‌جمهور این کشور خواست «هرچه زودتر» انتخابات پیش از موعد برگزار کند.

* مجارستان

حزب راستگرا و ضد مهاجر «فیدز» به رهبری «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان اکثریت آرای انتخابات پارلمان اروپا را از آن خود کرد.

* یونان

حزب چپگرای «سیریزا» به رهبری «الکسیس سیپراس» نخست وزیر یونان شکست سنگینی را در انتخابات پارلمان اروپا متحمل شد.

نظر شما