شناسهٔ خبر: 33149639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در دیدار ظریف و مقامات عالی‌رتبه عراق مطرح شد

عراق با تحریم‌های آمریکا مخالف و در کنار ایران ایستاده است

مقامات عراقی در دیدار وزیر خارجه کشورمان تاکید کردند که عراق با تحریم‌های آمریکا مخالف است و در کنار ایران ایستاده است.

صاحب‌خبر -

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه عصر روز شنبه در راس هیئت بلندپایه سیاسی برای انجام یک سفر رسمی دو روزه و دیدار با مقامات عراق وارد بغداد شد.
ظریف در سفر به بغداد با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
دو طرف در این دیدار درباره تحولات عراق و منطقه بحث و تبادل‌نظر کردند.
وزیر امور خارجه در جریان سفر به عراق با رئیس‌جمهور این کشور دیدار و در مورد آخرین تحولات منطقه رایزنی و گفت‌وگو کرد.
دیدار با برهم صالح
«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تقویت مناسبات با ایران و کشورهای اسلامی را عاملی برای افزایش ثبات در منطقه و برقراری روابط متوازن در چارچوب منافع مشترک با همه کشورها به‌ویژه همسایگان دانست.
در این دیدار که با حضور «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و هیئت همراه وزیر امور خارجه شنبه شب در محل اقامت رئیس‌جمهوری عراق انجام شد، دو طرف درخصوص آخرین تحولات منطقه و نیز روابط دو جانبه رایزنی و بر حل مسالمت‌آمیز مسائل منطقه تاکید کردند.
در همین خصوص دفتر ریاست جمهوری عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در این دیدار بر تلاش برای جلوگیری از بروز درگیری یا افزایش تنش در منطقه و همچنین تکیه بر گفت‌وگوی سازنده در راستای تقویت پایه‌های صلح در منطقه و اهمیت تلاش مشترک برای حفظ منطقه از زیان‌های حاصل از تحریم‌ها تأکید شده است.
در این بیانیه همچنین آمده است که برهم صالح بر اهمیت تقویت روابط عراق با ایران و تلاش برای گسترش مناسبات با کشورهای اسلامی و عربی تأکید کرده است.
ظریف هم علاقه‌مندی ایران برای گسترش همکاری‌ها با عراق را مورد‌ اشاره قرار داده و حمایت ایران از عراق در همه زمینه‌ها را مورد تأکید قرار داده است.
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه ایران در این دیدار دعوت رسمی حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران از برهم صالح برای سفر به تهران را به وی تقدیم کرده که با استقبال برهم صالح رو‌به‌رو شده و گفته که در اولین فرصت به ایران سفر خواهد کرد.
خط آهن ایران و عراق
ظریف در جریان سفر به عراق با «محمد علی الحکیم» همتای عراقی خویش دیدار و در کنفرانس خبری مشترک شرکت کرد.
به نوشته پایگاه خبری السومریه، وزیر خارجه عراق پس از نشست مشترک با ظریف به خبرنگاران گفت که سفر وزیرخارجه ایران با هدف پیگیری تفاهمات و توافقات صورت گرفته بین دو کشور از جمله مسائل مرتبط با اروندرود و ساخت شهرک‌های صنعتی و خط راه‌آهن به‌علاوه بحث درخصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته است.
وزیر خارجه عراق با بیان اینکه دو طرف درخصوص ساخت راه‌آهن و مسائل مربوط به گذرنامه بحث و رایزنی کردند تأکید کرد:عراق با تحریم‌های آمریکا مخالف و در کنار ایران ایستاده است و تحریم‌های آمریکا سودی ندارد و ما امیدواریم که بتوانیم به عنوان میانجی بین طرفین عمل کنیم.
محمد جواد ظریف نیز به خبرنگاران گفت که گفت‌و‌گوهای خوبی با همتای عراقی درخصوص مسائل منطقه‌ای داشته است و ایران تمایل دارد روابط متوازنی با تمامی کشورهای حوزه خلیج ‌فارس برقرار سازد. او همچنین گفت که ایران آماده امضای پیمان عدم تعرض با کشورهای عربی حاشیه خلیج ‌فارس است.
او در ادامه افزود: هیچ زمانی توافق هسته‌ای را نقض نکردیم و اقدامات آمریکا با قطعنامه شورای امنیت درخصوص استفاده از زور تناقض دارد و ما با هرگونه تحرکی در راستای جنگ مقابله کرده و با قدرت و ایستادگی با آن روبه‌رو خواهیم شد.
ظریف از اروپایی‌ها نیز خواست تا به جای سخن گفتن در‌باره اینکه به توافق هسته‌ای پایبند هستند، اقدام عملی انجام دهند.
او همچنین از آغاز به کار ساخت خط آهن ایران و عراق خبر داد.
دیدار با رئیس‌پارلمان عراق
محمدجواد ظریف در ادامه دیدارهای خود با مقامات عراقی در جریان سفر به بغداد با محمد الحلبوسی رئیس‌پارلمان عراق دیدار و رایزنی کرد.
رئیس‌پارلمان عراق در این دیدار بر تمایل کشورش برای حفظ روابط با ایران تاکید کرد.
ظریف نیز در این دیدار گفت: ایران تمایلی به هیچ تنش نظامی ندارد و آماده دریافت هر ابتکار عملی است که به کاهش تنش و برقراری روابط سازنده با تمام کشورهای همسایه کمک کند.
دیدار با شخصیت‌های سیاسی عراق
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود با مقامات عراقی با برخی شخصیت‌های سیاسی عراق از جمله سیدعمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی، هادی العامری دبیرکل سازمان بدر و ایاد علاوی نخست‌وزیر اسبق عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
در دیدار ظریف و عمار الحکیم در مورد راهکارهای تقویت مناسبات فیمابین، تازه‌ترین تحولات سیاسی منطقه و تحولات مربوط به تشدید تنش بین ایالات متحده آمریکا و ایران بحث و تبادل‌نظر شد.
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در عراق دیدارهای سازنده و مهمی با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس‌پارلمان، وزیر امورخارجه و رهبران دو ائتلاف پارلمانی داشتم و پیشنهاد تعهدنامه منطقه‌ای عدم تجاوز مطرح
شد.
سفر به کربلا
وزیر امور خارجه کشورمان پس از  انجام گفت‌وگو و مذاکرات با مقام‌های عالی‌رتبه عراق در بغداد، به قصد زیارت عتبات عالیات راهی کربلای معلا شد.
وی در هنگام حضور در حرمین مطهرین امام حسین(ع) و حضرت اباالفضل العباس(ع) در کربلا با تعدادی از زائران ایرانی و عراقی گفت‌وگو کرد.
ظریف روز گذشته
عراق را به مقصد تهران ترک کرد
سفر وزیر خارجه ایران به عراق در ادامه رایزنی‌های دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران طی هفته‌های اخیر انجام می‌شود. ظریف در هفته‌های اخیر به روسیه، ترکمنستان، هندوستان، ژاپن، چین و پاکستان سفر و با مقامات این کشورها دیدار و ضمن بررسی ابعاد مناسبات دوجانبه، درباره تحولات کنونی منطقه و اقدامات آمریکا علیه ایران و جنگ اقتصادی و تلاش آمریکا برای ایجاد فشار اقتصادی بر ایران گفت‌وگو کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما